לאחר שהמוסד הודיע כי חמאס השיב בשלילה להצעה האמריקנית לעסקת החטופים, הודעה שנמסרה הבוקר (ראשון), במקביל להצהרת דובר צה"ל המתקפה האיראנית חסרת התקדים, גורמים בישראל אומרים כי "זאת הייתה הערכה ברורה". בישראל ציינו כי גורמי מודיעין העריכו שמנהיג ארגון הטרור יחיא סינוואר לא מעוניין בעסקה, שכן הוא מחכה להסלמה, שייתכן שתגיע לאחר המתקפה האיראנית, ותביא גם לאיחוד זירות ולבידוד בינלאומי של ישראל.
ההצעה האמריקנית לעסקת החטופים הייתה מרחיקת לכת, עם מרחבי גמישות גדולים ביותר בכל הפרמטרים - ולכן המסקנה ברורה. עם זאת, חרף התשובה השלילית מצד חמאס, אין הדבר אומר שהמשא ומתן הגיע לסיומו, וישראל תמשיך לנסות להפוך כל אבן כדי להגיע לעסקה. לכן, למרות התמונה המודיעינית הברורה כי סינוואר לא מוכן לזוז מעמדתו, ישראל ישבה עם המתווכות ונתנה הסכמות.
3 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
הריאיון המלא עם הדסה ואודי
(צילום: ירון ברנר)

הדסה לזר, אחותו של החטוף שלמה מנצור, אמרה הבוקר ל-ynet כי "הלב שותת דם, אנו מחסירים פעימה בכל פעם ששומעים על ביטול או אי-הסכמה לעסקה. זה קשה, זה קורע אותנו. הדאגות מכרסמות כל הזמן, הדמעות זולגות מאליהן, וקשה לחיות ככה". הדסה הוסיפה כי "מה שמחזיק אותנו זה התקווה ואמונה ושלמה שאנחנו משתדלים לעשות הכל למען שלמה, והוא נותן לי את הכוח. החיוך שלו, האור שלו. אי-אפשר לוותר ולהישאר ככה ללא מענה. אני פונה מכאן לממשלה, לקבינט, ומתחננת שלא ישכחו, עם כל המצב שעכשיו נקלענו אליו. תזכרו את שלמה ואת כל החטופים והחטופות. תעשו הכל".
הדסה הדגישה כי שלמה הוא החטוף המבוגר ביותר, בן 86, ניצול שואת הפרהוד בעיראק. "הוא החטוף היחידי מקיבוץ כיסופים. הוא ממש ממייסדי הקיבוץ, 70 שנה כבר. הוא עבר שואה בילדותו ועכשיו הוא עובר שואה בזקנתו. שלמה הוא אציל נפש, אדם שאהוב על כולם ואוהב לאהוב, נותן כבוד לכולם. צנוע, נחבא אל הכלים, עם חיוך שובה לב, עם אור בעיניים, קסם של אדם", תיארה. "הוא אבא לחמישה ילדים, סבא ל-12 נכדים, והוא נותן את הנשמה לכולם. אני מבקשת לא לשכוח אותו ואת שאר החטופים, שיהיו בעדיפות הראשונה".
3 צפייה בגלריה
שלמה מנצור עם כוס הקפה האהובה
שלמה מנצור עם כוס הקפה האהובה
ממייסדי קיבוץ כיסופים: שלמה מנצור בן ה-86
3 צפייה בגלריה
טל חיימי
טל חיימי
טל חיימי ז"ל
(באדיבות מטה משפחות החטופים)
על רקע הביקורת החריפה נגד הממשלה ורה"מ בנימין נתניהו מצד משפחות חטופים, הדסה אמרה כי "כל הזמן הם אומרים שהם עושים הכל, אבל אם הם היו עושים הכל, כל החטופים כבר היו איתנו. שלמה היה פה. אני מתחננת אליהם שלא יוותרו". על הביקורת שהביעו משפחות החטופים אמרה: "קשה לי לקבל את זה שנתניהו באמת אטום אלינו. אני מתפוצצת, קשה לשמוע את זה, וקשה להאמין שראש הממשלה שלנו מוותר עליהם. כך אני מרגישה".
אודי גורן, בן דודו של טל חיימי שגופתו מוחזקת בעזה, אמר ל-ynet כי תחושותיו זהות לאלה של הדסה. "בכל פעם שמעכבים את החזרת החטופים החיים, זה דוחה גם את החזרתו של טל לקבורה. אני כואב את כאבן של יתר המשפחות שמצפות ליקיריהן שעוד ניתן להצילם בחיים, אז התחושה קשה מכל כיוון. היום אנחנו יודעים בוודאות ששלמה כבר יכול היה להיות בבית. זו תחושה נוראית".
בצל המתקפה האיראנית, אודי הדגיש את חששו כי האירועים יובילו לשכיחת החטופים שבידי חמאס. "אם יש משהו שראינו הלילה זה שצה"ל וישראל חזקים ונחושים ויכולים לעמוד, בוודאי אם במתקפה איראנית, אז גם בעסקה, בדיוק כמו שאמר הרמטכ"ל בשבוע שעבר, בדיוק כמו שאמר השר גלנט, ישראל חזקה ותוכל לעמוד בעסקה. אז זה הזמן, אין זמן אחר.