גנץ: "נתניהו - אם תמשיך ככה, האחריות למלחמת אחים תהיה עליך"
(צילום: גיל יוחנן)

מסתערים בכל הכוח:הרפורמה של שר המשפטים יריב לוין במערכת המשפט תגיע לכנסת מחר (רביעי) בשעה 10:00, כאשר התכנית המשפטית תושק בוועדת החוקה בראשות ח"כ שמחה רוטמן. חברי הוועדה צפויים לדון בהליך החקיקה למימוש הרפורמה, וידונו תחילה בהצעת החוק שעליה הצהיר בשבוע שעבר שר המשפטים - "חוק היועמ"שים".
רוטמן צפוי היה לקיים ביום שני הקרוב את הדיון ב"סמכות הממשלה והשרים לקבוע את עמדתם המשפטית בפעולתם השוטפת ובפני ערכאות שיפוטיות", כקדימון לקראת הצעת החוק של השר לוין, שתהפוך את משרות היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה למשרות אמון שימנו השרים הנבחרים, במקום שיהיו כפופים ליועץ המשפטי לממשלה. הם גם יגנו על עמדות השרים בפני בתי המשפט ולא יזדקקו לאישור של היועץ כפי שמקובל עכשיו.
מקור משפטי בקואליציה הבהיר כי מאחר שצפוי שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תתנגד נחרצות לחקיקה ברוח זו, עדיף לקואליציה להתחיל את הדיון ולאחד לאחר מכן את החקיקה באמצעות הצעת חוק פרטית, או הצעת חוק ביוזמת ועדת החוקה של הכנסת.
3 צפייה בגלריה
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
  גלי בהרב מיארה, יריב לוין
צפויה להתנגד נחרצות. היועמ"שית בהרב-מיארה ושר המשפטים לוין
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"יועץ משפטי שימונה במשרת אמון יידע שהתנהלות מקצועית כושלת תגרום להחלפתו". רוטמן
(צילום: רפי קוץ)
בראיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" אמר היו"ר רוטמן כי, "כיום יועמ"ש המשרד אינו תלוי בשר. הוא כפוף משפטית ליועץ המשפטי לממשלה ולהנחיות בג"ץ. אין שום מקור בחוק לתפקידו של יועץ משפטי כשומר סף. דווקא יועץ משפטי המכהן כמשרת אמון יידע להזהיר את השר הממונה עליו מפני פעולות בלתי חוקיות כדי למנוע ממנו מבוכות בהמשך הדרך בהליכים משפטיים. היועץ המשפטי שימונה כמשרת אמון גם יידע שהתנהלות מקצועית כושלת שלו תגרום להחלפתו, מה שלא ניתן לבצע היום".
בעת השקת "רפורמה המשילות" של השר לוין הוא אמר על חוק היועמ"שים שיחוקק: "לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים, ולא מחליטים. כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".
במקביל הניחה באחרונה סיעתו של ח"כ רוטמן "הציונות הדתית" על שולחן הכנסת את "חוק היועמ"שים", כחלק מתוכנית “חוק וצדק” שפרסמה "לתיקון מערכת המשפט ולחיזוק הדמוקרטיה הישראלית". בהצעת החוק נאמר כי בשנים האחרונות חלו שינויים מרחיקי לכת בתפקידם ובמעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה. "כיום, נתפס תפקידו של היועץ המשפטי לא רק כמייעץ, אלא גם כמי שיכול לפסול רעיונות ותהליכים אותם מקדם השר המופקד על המשרד, במידה ולמיטב הבנתו יש בהם פסול חוקי או חוקתי. שינויים אלה מביאים לעיתים לקושי בפעילותו התקינה של המשרד, הנובע ממחלוקות המתגלעות בין השר הממונה על המשרד לבין היועץ המשפטי".
לדברי הציונות הדתית, הצעת החוק נועדה להביא לשינוי בשיטת בחירתם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, כך שהיועץ המשפטי למשרד ייבחר על ידי השר המופקד על המשרד למשרת אמון, כפי שהדבר נעשה היום בנוגע לבחירת מנכ"ל המשרד. "שינוי זה יביא להגברת המשילות ולחיזוק משרדי הממשלה, כך שיוכלו ליישם את מדיניות השר המופקד עליהם בצורה מיטבית והרמונית ולא לעומתית ומסכלת".
3 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
טקס זיכרון ליצחק רבין במליאת הכנסת
"כיפת ברזל משפטית מול חורשי רעתנו". גנץ ונתניהו
( צילום: שלו שלום)

גנץ ונתניהו: ראש בראש

אתמול החריף העימות הפוליטי בעקבות התוכנית של ראש הממשלה נתניהו ושר המשפטים לוין לשינוי מערכת המשפט הישראלי. יו"ר המחנה הציוני בני גנץ תקף אתמול את נתניהו בחריפות והאשים אותו כי הוא מוביל למלחמת אחים. "אם תמשיך בדרך שבה אתה הולך - האחריות למלחמת האחים המחרחרת בחברה הישראלית תהיה עליך", אמר גנץ בישיבת סיעתו בכנסת. "אם אתה סבור שנעשה לך עוול משפטי, אל תתקן אותו בעוול למדינת ישראל ולחברה הישראלית. זהו מעשה אנטי פטריוטי ואנטי ציוני".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד טען כי נתניהו ולוין מובילים תהליכים מפחידים נגד הדמוקרטיה הישראלית: "התוכנית שהציג לוין מורכבת ממילים מסובכות שיש להן משמעות פשוטה ומפחידה: לממשלה יהיה כוח שלטוני אבסולוטי. אף גוף לא יפקח עליה. בכל פעם שהחוקים יפריעו לה, היא תשנה את החוקים".
ראש הממשלה נתניהו תקף את האופוזיציה וטען כי דבריו של גנץ הם בגדר "המרדה נגד שלטון נבחר", כלשונו. "שמעתי את דבריו של גנץ ואני מזועזע", אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד. "זו קריאה ברורה להמרדה מעל בימת הכנסת. אני קורא לגנץ: חזור בך מיד".