נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ניפק לפנות בוקר (יום ה') עוד הצהרה מאוד לא דיפלומטית כשכינה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "בן זונה משוגע". ביידן אמר את הדברים באירוע גיוס כספים לקמפיין הבחירות שלו שנערך בסן פרנסיסקו, בזמן שדיבר על המאבק בשינויי האקלים: "יש לנו בן זונה משוגע כמו פוטין ואחרים, ואנחנו צריכים תמיד לדאוג מהאפשרות של עימות גרעיני, אבל האיום הקיומי על האנושות הוא האקלים", הצהיר שם.
5 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
ולדימיר פוטין, ג'ו ביידן
פוטין וביידן. מ"רוצח" ל"בן זונה משוגע" ו"בריונים"
(צילום: AFP)
שעות אחרי האמירה הלא שגרתית של ביידן מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב תגובה על דבריו, ובה קבע כי כאשר הנשיא האמריקני משתמש במילים כאלה הוא מזיק רק לעצמו ולארה"ב: "מילותיו של ביידן אינן צפויות לפגוע בנשיא שלנו, ונראה שהן ניסיון שלו להיראות כמו 'קאובוי מהוליווד'. אבל אם לדבר בכנות, אני לא חושב שזה אפשרי. ביידן צריך לשאול את היועצים שלו – 'האם פוטין השתמש אי פעם במילים גסות כאלה נגד נשיא ארה"ב?'".
את ההצהרה הלילה ניפק ביידן במהלך אירוע פרטי עם תורמים, שנערך בסן פרנסיסקו במסגרת מסע בן שלושה ימים שהוא מקיים בקליפורניה כדי לגייס תרומות לקמפיין שלו לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר. במהלך האירוע אמר ביידן גם שהוא נדהם מהצהרותיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על מותו של אלכסיי נבלני, הצהרות שבהן השווה עצמו טראמפ למנהיג האופוזיציה הרוסי שמת בשבוע שעבר בכלא, מוות שבמערב הטילו על פוטין את האחריות לו.
בימים האחרונים קשר טראמפ באופן מוזר בין מותו המסתורי של נבלני לבין הצרות המשפטיות שאיתן הוא עצמו מתמודד, אחרי שבית משפט בניו יורק קנס אותו ואת החֶברה שלו ביותר מ-350 מיליון דולר בגין הצהרות הון מנופחות, שנועדו לכאורה להונות בנקים וחברות ביטוח. טראמפ טען בדבריו שהפסיקה הזו הייתה סוג של "קומוניזם או פאשיזם".
5 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני' דונלד טראמפ
אלכסיי נבלני' דונלד טראמפ
טראמפ ומנהיג האופוזיציה המת נבלני. "לאנשי MAGA יש מצפן מוסרי קטן מאוד"
(צילום: AP, Shutterstock,)
"חלק מהדברים שהבחור הזה אומר, כמו כשהוא משווה את עצמו לנבלני ואומר שמכיוון שהמדינה שלנו הפכה לקומוניסטית הוא עומד לדין כמו נבלני... אני לא יודע מאיפה לעזאזל זה מגיע", אמר ביידן. "כלומר, אם הייתי עומד כאן לפני 10 או 15 שנה ואומר משהו מכל זה, כולכם הייתם חושבים שצריך לאשפז אותי. זה מדהים אותי. אני נמצא בסביבה כבר הרבה זמן, ומעולם לא ראיתי קהל כמו הרפובליקנים של MAGA (התנועה הטראמפיסטית בתוך המפלגה הרפובליקנית). נראה שיש להם מצפן מוסרי קטן מאוד בכל הנוגע למה שחשוב לאנשים".

לא ה"בן זונה" הראשון

האירוע הלילה לא היה המקרה הראשון שבו ביידן מכנה אדם כלשהו בפומבי "בן זונה". בינואר 2022 למשל הוא נשמע משתמש בקללה "בן זונה טיפש" נגד כתב בבית הלבן, מבלי לדעת ששומעים אותו במיקרופון. ככלל, הנשיא האמריקני ידוע זה עשרות שנים בפליטות הפה שלו ובנטייתו לסטות מהדברים שתכנן לומר, ובעבר זכו פליטות הפה הללו לכינוי "פצצות ג'ו" בשל נטייתן לסבכו. בשנים האחרונות הן זוכות לסיקור נרחב יותר, משום שמבקרי ביידן קושרים אותן גם לגילו המתקדם ולירידה לכאורה בכושרו הקוגניטיבי.
מאז תחילת המלחמה באוקראינה החריף ביידן מאוד את הצהרותיו נגד פוטין. לפני כשנתיים עורר סערה ברוסיה כשהאשים את הנשיא הרוסי בביצוע רצח עם. עוד לפני כן, ב-2021, כינה את פוטין "רוצח". בשבוע שעבר אמר כי מי שאשמים במותו של נבלני הם "פוטין והבריונים שלו".
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב
נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב
נשיא רוסיה לשעבר מדבדב. העיניים שוב לקייב?
( צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תמונות לוויין שמראות שיירה של מאות כלי רכב של צבא רוסיה כולל טנקים שעושה את הדרך לכיוון קייב אוקראינה במרחק של כ-50 ק"מ
תמונות לוויין שמראות שיירה של מאות כלי רכב של צבא רוסיה כולל טנקים שעושה את הדרך לכיוון קייב אוקראינה במרחק של כ-50 ק"מ
שיירה צבאית רוסית בדרך לקייב בפברואר 2024. היא לא הגיעה
(צילום: EPA / SATELLITE IMAGE 2022 MAXAR TECHNOLOGIES )
בתוך כך, נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב הצהיר הבוקר כי הכוחות הרוסיים עשויים להיאלץ להגיע שוב לקייב כדי להשיג את מטרות "המבצע הצבאי המיוחד" – הכינוי שבו דבקה מוסקבה לתיאור הפלישה שלה לאוקראינה. ההצהרה הזו עשויה לשקף את הביטחון העצמי הגובר של הרוסים, שבחודשים האחרונים נראה כי נטלו במידה מסוימת את המומנטום במלחמה, לטענת קייב בין השאר בשל ההשתהות הממושכת של הקונגרס האמריקני באישור חבילת סיוע חדשה לצבא האוקראיני. בשבוע שעבר, בהישג המשמעותי ביותר שלה מאז כיבוש בחמוט, הצליחה רוסיה להשתלט על העיירה אבדייבקה שבמזרח אוקראינה, והכוחות האוקראיניים נאלצו לסגת משם.
כשהפלישה לאוקראינה החלה ב-24 בפברואר 2022 פתח הצבא הרוסי במבצע הפצצות בקייב וניסה להסתער עליה גם עם כוחות חי"ר ומשוריינים, אבל ההתנגדות היעילה של הכוחות האוקראיניים הפתיעה אותו, ולבסוף הוא נאלץ לסגת ממנה ומערים מרכזיות אחרות. מאז אמצע 2022 התרכזה הלחימה בעיקר במזרח אוקראינה ובדרומה.