חיילי המילואים שעוכבו אתמול (שני) לחקירה בחשד להתעללות מינית קשה במחבל נוחבה, התבצרו תחילה וסירבו להתפנות. כוח משא ומתן של המשטרה הוזעק לנהל איתם את השיחה, ולבסוף הם התפנו והמשיכו עם חוקרי מצ"ח לחקירה בבית ליד. עשרות המפגינים הגיעו לשערי בסיס שדה תימן אחרי שלוחמי המילואים כבר עזבו את המקום, והמשטרה שנכחה באזור לא העריכה כי הם יפרצו לבסיס. לאור הערכה זו, למשטרה לא היו כוחות מספיק גדולים בכניסה לבסיס, שיוכלו למנוע את פריצת ההמון.
מפגינים פרצו לשדה תימן: ח"כ סוכות נכנס לצידם

3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
שרים קראו להדיח את בהרב-מיארה, נתניהו טען כי היא "לא עושה דבר" מול האיומים עליו ועל משפחות
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
מיד לאחר הפריצה הוקפצו לבסיס כוחות יס"מ וכוחות נוספים, על מנת לסייע בפינוי המפגינים. אך לבסוף, השוטרים שוחחו עם אחד ממנהיגי המוחים, אב שכול, והמפגינים עזבו מרצונם את שערי הבסיס. מפקד המחוז ניצב אמיר כהן קיים במקום הערכת מצב, בעיקר לאור החשש מהתחדשות המחאה גם בימים הקרובים מול הבסיס, או ניסיון לפרוץ פנימה ולהגיע למחבלי הנוחבה שמוחזקים בשדה תימן.
המשטרה נותרה ביממה האחרונה קצת אובדת עצות למראה השרים וחברי הכנסת שהצטרפו למפגינים, ואף הצטלמו איתם בתוך הבסיס - תוך שהם עוברים על החוק. עם זאת, נכון לשלב זה אף מפגין לא נעצר או נחקר בחשד לפריצה לבסיס צה"ל, מה שנחשב לעבירה על החוק. יתרה מכך, לא נראה כי בכוונת המשטרה לחקור בקרוב מפגינים שפרצו לבסיסים.

ההסתה שקדמה לפריצה - והח"כים שליבו את המהומות

מתקפות חריפות מצד ראש הממשלה, שרים וחברי כנסת על מערכת המשפט אינן דבר חדש, אך מאז ההכרזה על המהפכה המשפטית לפני כשנה וחצי - וביתר שאת מפרוץ המלחמה - חלה עליית מדרגה משמעותית, חריפה אפילו מזו שחלה בזמן חקירותיו של רה"מ. היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מותקפת חדשות לבקרים, ולאחרונה גם הפרקליטה הצבאית הראשית הצטרפה לרשימת ה"חיסול" של הקואליציה. אמש, כבר הגיעו מפגינים למחות מחוץ לביתה, וכינו אותה "בוגדת".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, למשל, כינה את היועמ"שית "שמאלנית מוטה", שר התפוצות והשוויון החברתי עמיחי שיקלי טען שהיא "העוזרת הפרלמנטרית של ח"כ סער", השרים דודי אמסלם, מירי רגב, מאי גולן ושלמה קרעי קראו לפטר אותה, השר אמסלם השתלח במשנה ליועמ"שית מאיר לוין, ואמר לו "אני לא סובל אתכם, אתם חבורת גנגסטרים" - וראש הממשלה בנימין נתניהו בעצמו תקף אותה בטענה כי היא "לא עושה דבר" מול האיומים עליו ועל משפחתו. בעבר הוא גם האשים אותה כי היא "לא עושה כלום מול מסיתים לסרבנות".
הפגנה מול בית הפצ"רית, אמש
(צילום: ליאור שרון )

3 צפייה בגלריה
ח"כ צבי סוכות פורץ לשדה תימן במהלך מחאה כנגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה
ח"כ צבי סוכות פורץ לשדה תימן במהלך מחאה כנגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה
"תפקידי לפקח על הרשות המבצעת". ח"כ סוכות פורץ לשדה תימן במהלך המחאה
בשבועיים האחרונים מחו חברי כנסת על התנהלות הפרקליטות הצבאית, והעומדת בראשה הפצ"רית אלוף יפעת תומר ירושלמי בנוגע להתנהלות מול לוחמים. בשבוע שעבר בדיון בוועדת החוקה בנושא חקירתם של אזרחים החשודים ברצח מחבל נוחבה, הטיחו חברי כנסת בפרקליט המדינה עמית איסמן כי עליו להתפטר מתפקידו וטענו כי המשנה שלו מומי למברגר "מנוכר לציבור ומנותק מתחושות העם". היום, מיד אחרי שנודע על עיכוב חיילי המילואים, הורה יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין "לזמן אותה" לדיון חירום בוועדה.
שר התקשורת שלמה קרעי התייחס ישירות לפצ"רית בנאומו במליאת הכנסת בשבוע שעבר, ואמר כי "היא אוסרת על חיילי צה"ל לחסל את השוטרים של חמאס ואנשי חמאס אם לא היו רשומים עם אנשים בחמאס. תדברו עם לוחמי צה"ל, עם מה הם מתמודדים. אוסרים על הלוחמים לירות על מחבלים על משאיות סיוע".
כל האירועים האלה, ועוד רבים אחרים שלא צוינו, הובילו לרגע הנפיץ אתמול. זה התחיל עם הצהרתו של ח"כ חנוך מילביצקי במהלך ישיבת ועדת הכספים של הכנסת, והעימות המילולי שלו עם ח"כ אחמד טיבי - שהיו רק יריית הפתיחה של יום המחאה הסוער סביב חקירת חיילי המילואים החשודים בהתעללות מינית קשה במחבל נוחבה בשדה תימן. מילביצקי עדכן את חברי הוועדה על מעצר החיילים, ואמר כי לא יוכל להמשיך בדיון. טיבי תהה אם "להכניס מקל לרקטום של בן אדם זה לגיטימי?", ומילביצקי השיב: "כן, אם הוא נוחבה הכול לגיטימי לעשות".
תוך פחות משעתיים לאחר מכן כבר נראו חברי כנסת משתתפים בהפגנות הסוערות בכניסה לבסיס הצבאי בדרום שבו מוחזקים המחבלים. עשרות מפגינים אף פרצו לבסיס, ובסרטון מהמקום תועד ח"כ צבי סוכות עובר את השער הסגור לבסיס, בניגוד להסכמת המאבטחים שאף התעמתו איתו למרות חסינותו הפרלמנטרית. בתוך הבסיס הצבאי תועד גם ח"כ ניסים ואטורי, ובכניסה אליו הייתה ח"כ לימור סון הר מלך. גם ח"כ אלמוג כהן נטש את דיוני הוועדות ונסע לבסיס למחות על חקירת הלוחמים.
השר איתמר בן גביר אף קרא לפצ"רית "להוריד את הידיים מהמילואימניקים", ואמר: "כמו בשב"ס, ככה בצה"ל. ללוחמים שלנו מגיע גיבוי מלא". בן גביר לא התייחס למהומות סביב הבסיס כלל - ולא ניסה להרגיע את הרוחות. שר העלייה והקליטה אופיר סופר טען כי "התנהלות הפרקליטות כלפי חיילי המילואים במהלך המלחמה אינה מתקבלת על הדעת. חיילי המילואים, אשר משרתים בימים אלו מספר ימי מילואים חסר תקדים, זכאים ליחס הוגן ומכובד. אסור בשום אופן להפוך את בסיסי צה"ל לאזורי התגוששות או מחאה. יש להוציא את צה"ל לחלוטין מהזירה הפוליטית, תהיה המחאה מוצדקת ככל שתהיה". גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כתב ברשת X לפצ"רית: "תורידי את הידיים שלך מהלוחמים הגיבורים שלנו", ורק בשעות הערב המאוחרות קרא לא לפרוץ לבסיסים.
3 צפייה בגלריה
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ טלי גוטליב עם רעולי פנים חמושים בהפגנת תמיכה בחיילים העצורים בחשד להתעללות במחבל - בית ליד
ח"כ גוטליב לצד חיילים חמושים רעולי פנים במחאה בבית ליד
הגינויים לפריצה לשדה תימן היו רפים - והמוחים פרצו גם לבית ליד
(צילום: רענן בן צור, איציק שאג)

אך גם הגינויים לפריצה לשדה תימן היו רפים לכל היותר בקרב חברי הקואליציה, ובמהרה הידרדר המצב גם בבית ליד. במקביל לאירוע המתפתח בשדה תימן, ח"כ טלי גוטליב הגיעה למחאה בבית ליד, סמוך לבסיס אליו נלקחו חיילי המילואים לחקירה, שם היא תועדה נואמת על משאית, שלצידה עומדים חמושים רעולי פנים במדים. בהמשך, עשרות מפגינים פרצו לבסיס - ואף לקריה המשפטית שבמקום, והתעמתו עם חיילי צה"ל שמשרתים בו.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נציין, וגם שר הביטחון יואב גלנט והנשיא יצחק הרצוג, המתינו שעות ארוכות עד שפרסמו גינוי למה שהתרחש בשדה תימן. גלנט, בהמשך, דרש מהמשטרה להתערב בפינוי המפגינים מבית ליד. נתניהו, מצידו, הסתפק בהודעה הראשונה - שגם עליה ספג מתקפה ברשתות. בשעות הערב הביע השר סמוטריץ' תמיכה במחאה, אך קרא להימנע מפריצה לבסיסים.
ח"כ סוכות התייחס להתנהלותו לאורך היום, ואמר ל-ynet כי "בוודאי שהיה ראוי לתת לי להיכנס למחנה שדה תימן - מתוקף תפקידי כחבר כנסת בעל חסינות. תפקידי הוא לפקח על הרשות המבצעת". לדבריו, "במהלך יום דיונים עמוס בוועדות הכנסת שמעתי וראיתי את הסרטונים משדה תימן, ונסעתי מיד לכיוון הבסיס. אצלי בלשכה לא יצאנו לפגרה. אמשיך לבצע את שליחותי הציבורית בכל מקום שאדרש".
גם ח"כ סון הר מלך גיבתה את התיעוד שעורר סערה, ואמרה "הפריצה לבסיס של חבר הכנסת סוכות - היא צעד מתבקש ונכון - כאשר מדובר במקרה קיצון כל כך כמו מעצר של לוחמים ששומרים על מפלצות הנוחבה, שכולנו עדיין זוכרים את מעשי הזוועות שעשו, ולעולם לא נשכח". היא התייחסה גם לחשדות נגד הלוחמים שנחקרו, והוסיפה: "מי שצריכה לעמוד היום לדין זאת הפצ"רית שעצרה את טובי לוחמינו בטענות שקר, ובמעשיה היא מסייעת לאויב ומחלישה את כוח חיילנו".
ח"כ ואטורי אמר כי יצא להפגנה כי הוא "מבין את כאב האימהות לחיילים והציבור בכלל". לדבריו, "הורים שולחים את ילדיהם להגן על עם ישראל ומוצאים את עצמם מועמדים לחקירות והאשמות כאחרוני העבריינים, צריך להעניק להם צל"ש ולא השפלה בדמות כתב אישום". באשר לתיעוד הפריצה, טען כי מהצד שלו "לא הייתה שם פעולה בכוח. לאחר שיחה עם מפקד מרחב נגב שביקש את עזרתי, התחלתי בפעולות לפינוי האזרחים והרגעת הרוחות.
"לא נכחתי בפריצה לבסיס, הייתי בצד השני של ההפגנה ולא ראיתי שום דבר שקשור לזה", הדגיש. "אבל המהות פה זה לא מה שנעשה עם הבסיס, המהות זה מעצר אלים, לא חוקי שמזכיר משטרים אפלים נגד לוחמינו הטובים ביותר שנשלחים לבצע את המשימה שאף אחד לא רוצה לבצע".
ובינתיים, ח"כ אפרת רייטן שלחה מכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה - בדרישה לפתוח בחקירה נגד חברי הכנסת צבי סוכות וניסים ואטורי, בחשד למעורבותם בפריצה לבסיס שדה תימן במהלך המחאה. לדבריה, "מדובר לכאורה במעשי עבירה חמורים, המהווים פגיעה בסמכות צה"ל על בסיסיו והפרעה לחיילי צה"ל בעת מילוי תפקידם. אין ספק שחברי הכנסת הפורצים עברו עבירה חמורה - שאינה חוסה תחת חסינות".
פורסם לראשונה: 23:07, 29.07.24