קטנג'י בראון ג'קסון הושבעה אמש (חמישי) כשופטת בבית המשפט העליון. ג'קסון, שופטת ליברלית והמועמדת של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן, היא האישה השחורה הראשונה שמכהנת בעליון. ג'קסון מחליפה שופט ליברלי אחר – סטיבן ברייר בן ה-83, שאתמול פרש רשמית מתפקידו.
ביידן, שבקמפיין שלו הבטיח שהמועמדת שלו לבית המשפט העליון תהיה שופטת שחורה, הודיע על מועמדותה של ג'קסון בחודש פברואר. בחודש אפריל הסנאט אישר את המינוי.
(צילום: ירון ברנר)

14 צפייה בגלריה
קטנג'י בראון ג'קסון
קטנג'י בראון ג'קסון
השבעתה של ג'קסון לבית המשפט העליון. מולה: השופט הפורש ברייר
(צילום: Fred Schilling/Collection of the Supreme Court of the United States via Getty Images)
ג'קסון בת ה-51 מצטרפת לעליון בימים מתוחים במיוחד, בעקבות הפסיקה הדרמטית שבה החליט בית המשפט לבטל את ההיתר להפלות ברחבי ארה"ב. בבית המשפט העליון מכהנים 9 שופטים, ומאזן הכוחות הוא 3-6 לטובת השמרנים. ג'קסון, כאמור, החליפה אתמול את ברייר הפורש. לצדה מכהנות שתי שופטות ליברליות נוספות: אלנה קגן וסוניה סוטומיור.
הרוב השמרני אפשר את ביטול פסק הדין שהתיר הפלות, והשופטים הליברלים בעליון גינו את החלטת השופטים השמרנים. סטיבן ברייר, נציג השופטים הליברלים, הזהיר את האמריקנים שהרוב השמרני לא "סיים את עבודתו" - ועלול לפגוע בזכויות נוספות שנחשבות לבסיסיות באמריקה.
14 צפייה בגלריה
קטנג'י בראון ג'קסון
קטנג'י בראון ג'קסון
עם נשיא בית המשפט העליון, השופט השמרן ג'ון רוברטס
(צילום: Fred Schilling/Collection of the Supreme Court of the United States/Handout via Reuters)
אתמול, עם פרישתו וכניסתה לתפקיד של ג'קסון, אמר ברייר: "אני שמח בשביל אמריקה. קנטג'י תפרש את החוק בצורה חכמה והוגנת, ותעזור לכך שהחוק יפעל לטובתו של העם האמריקני, שאותו החוק אמור לשרת". בהצהרתה של השופטת היא אמרה: "אני מקבלת בלב שלם את האחריות כבדת המשקל לתמוך בחוקת ארה"ב ולהגן עליה, ולעשות צדק - ללא פחד או משוא פנים".
בסקר של רויטרס שנערך השבוע השיבו רוב האמריקנים – 57% - שהם מחזיקים בדעה שלילית על בית המשפט העליון בעקבות האיסור על הפלות. בתחילת יוני, לפני החלטת השופטים לבטל את פסק הדין "רו נגד ווייד" מ-1973, רוב המשתתפים בסקר דומה ציינו שדעתם על העליון חיובית.

אתמול: עוד פסיקה שנויה במחלוקת של העליון

ברייר הודיע בחודש ינואר על כוונתו לפרוש מבית המשפט העליון. בארה"ב המינוי לעליון הוא לכל החיים, ופרישתו של ברייר אפשרה לביידן למנות שופט ליברלי - המינוי הראשון בכהונתו. בכהונת דונלד טראמפ מינה הנשיא הרפובליקני שלושה שופטים שמרנים לעליון. לפני שנתיים מינה טראמפ את השופטת השמרנית איימי קוני בארט במקומה של רות ביידר גינסבורג. השופטת הליברלית מתה בגיל 87 ואפשרה לנשיא המכהן להגדיל את הפער לטובת השמרנים בעליון.
אם לא יהיו מקרי חירום ג'קסון תחל להשתתף בדיונים באוקטובר, עם פתיחת המושב הבא של בית המשפט העליון. אתמול, באחת הפסיקות האחרונות שלו, החליטו השופטים להגביל את סמכות הממשל הפדרלי לחוקק חוקים שיפחיתו פליטות גזי חממה מתחנות כוח מזהמות, בעיקר כאלו המופעלות באמצעות פחם. הפסיקה היא מכה לתוכנית של ממשל ביידן להילחם במשבר האקלים.
14 צפייה בגלריה
קטנג'י בראון ג'קסון
קטנג'י בראון ג'קסון
(צילום: EPA/FRED SCHILLING / COLLECTION OF THE SUPREME COURT OF THE US)
14 צפייה בגלריה
ה שופטת קנטג'י בראון ג'קסון ו ג'ו ביידן צופים בתוצאות ה הצבעה ב סנאט ארה"ב
ה שופטת קנטג'י בראון ג'קסון ו ג'ו ביידן צופים בתוצאות ה הצבעה ב סנאט ארה"ב
בחודש אפריל: ביידן וג'קסון צופים בתוצאות ההצבעה בסנאט
(צילום: AFP)
שבוע עבר מאז ההחלטה לבטל את פסק הדין שהתיר הפלות ברחבי ארה"ב. מאז הפסיקה הדרמטית והשנויה במחלוקת נערכות הפגנות בערים בארה"ב, ובמדינות רבות מתנהלים מאבקים משפטיים. ארגונים שתומכים בזכות להפלות הגישו לבתי משפט בשורת מדינות - לרוב רפובליקניות - בקשות לצווי מניעה, ועתירות נגד החלטות לאסור על הפלות בכפוף להחלטת העליון.
אתמול רשמו תומכי ההפלות ניצחונות בפלורידה ובקנטקי. בית המשפט המחוזי לערעורים בטלהסי שבפלורידה קיבל את העתירה שהגישו ארגונים התומכים בזכות להפסקת הריון. השופט, ג'ון קופר, הודיע שבכוונתו לחתום על צו מניעה נגד החוק שאמור היה להיכנס לתוקף היום. החוק, שעליו חתם באפריל המושל הרפובליקני רון דה-סנטיס, אוסר על הפלות בפלורידה אחרי השבוע ה-15 להריון - גם במקרים של אונס וגילוי עריות. החוק הנוכחי בפלורידה אוסר על הפלות אחרי השבוע ה-24.
פלורידה היא אחת מ-11 מדינות בארה"ב שהזכות להפלות קיימת בחוקה המקומית שלה. השופט קופר קבע שהחוק שאוסר על הפלות אחרי השבוע ה-15 פוגע בזכות לפרטיות שמופיעה בחוקת המדינה. המדינה צפויה לערער על ההחלטה בפני בית המשפט העליון של פלורידה.
יו''ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, מצטטת את השיר "אין לי ארץ אחרת"

14 צפייה בגלריה
הפגמת תמיכה בהפלות בפלורידה
הפגמת תמיכה בהפלות בפלורידה
הפגנה בעד הזכות להפלות במיאמי, פלורידה
(צילום: EPA)
הפסיקה של בית המשפט העליון בארה"ב העניקה למדינות היתר לאסור על הפלות לגמרי, או להטיל הגבלות בנושא. ב-22 מדינות האיסורים וההגבלות כבר נמצאים בתוקף – או ייכנסו לתוקף בקרוב. ב-13 מדינות נכנסו לתוקף חוקים שנקבעו מראש, מתוך הנחה שהם יצאו לפועל אם "רו נגד ווייד" יבוטל. אחת המדינות האלה היא קנטקי – שב-2019 חוקקה חוק שאוסר על הפלות למעט במקרים שבהם נשקפת סכנה לחיי האישה, או במצבים של פגיעה חמורה.
מיץ' פרי, שופט בית משפט לערעורים במחוז ג'פרסון בקנטקי, פרסם אתמול צו מניעה נגד אכיפת איסור ההפלות. השופט קבע שהחוקה של קנטקי מאפשרת להפסיק הריון.
בסוף השבוע שעבר, אחרי פסיקת בית המשפט העליון בארה"ב, הופסקה הפעילות של מרפאות ההפלות בקנטקי. כעת קבע פרי כי ניתן לחדש את הפעילות. התובע הכללי של קנטקי, דניאל קמרון הרפובליקני, אמר שהחוקה המקומית לא מעניקה לשופט פרי היתר לחדש את פעילות המרפאות.
ביידן מגיב להחלטת העליון

14 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון ב ארה"ב וושינגטון איסור הפלות
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון ב ארה"ב וושינגטון איסור הפלות
מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב וושינגטון 26 ביוני
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב וושינגטון 26 ביוני
(צילום: gettyimages)
14 צפייה בגלריה
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב וושינגטון 26 ביוני
הפגנה מפגינים נגד ביטול פסק הדין שהתיר לבצע הפלה הפלות ברחבי ארה"ב ב וושינגטון 26 ביוני
(צילום: רויטרס)
גם בתי משפט בטקסס, לואיזיאנה ויוטה קבעו שיש להשעות זמנית את האיסור על הפלות. הפעילים שתומכים בזכות להפלות מקווים לתוצאות דומות במדינות נוספות, בהן איידהו, אוהיו, מיסיסיפי ומערב וירג'יניה. יש לציין כי הניצחונות של תומכי ההפלות הם זמניים, והמאבקים המשפטיים שלהם יגיעו בהמשך לבתי המשפט העליונים במדינות השונות - שרבים מהם נשלטים על-ידי שופטים שמרנים. רק כחמישית מבתי המשפט האלה מכירים בזכות להפלות ללא קשר ל"רו נגד ווייד".
ובכל זאת, צווי המניעה במדינות שמתכננות לאסור על הפלות מעניקים לנשים ההרות, ולמרפאות, עוד זמן לבצע את ההליך הרפואי. "העיכוב עדיין מציל חיים", אמרה סימה מוהפארטה, פרופסור לדיני בריאות באוניברסיטת סאות'רן מתודיסט בדאלאס. "ככל שהפלות בטוחות ונגישות יותר במדינות האלה, כך יהיה ניתן לסייע ליותר נשים שרוצות לעבור הפלה".
פורסם לראשונה: 23:58, 30.06.22