המגזין "אטלנטיק" מדווח כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר למזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, במהלך מפגש בין השניים בחודש ינואר השנה בסעודיה, כי הסוגיה הפלסטינית לא מעניינת אותו באופן אישי. לפי הדיווח, בן סלמאן הבהיר בפני בלינקן שהסוגיה הזו כן חשובה לעמו, ולכן הוא דורש התקדמות בסוגיה זו כתנאי להסכם נורמליזציה מול ישראל.
1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
בן סלמאן
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
בלינקן ניסה באותה עת להחיות מחדש את המאמצים לנורמליזציה עם ישראל - מאמצים שהגיעו לשיאם רגע לפני מתקפת הטרור של 7 באוקטובר ונכנסו מאז להקפאה. לפי הדיווח במגזין, בלינקן שאל את בן סלמאן מה הוא צריך שישראל תעשה כדי לקדם עסקה - ובן סלמאן השיב שהדבר החשוב ביותר מבחינתו הוא "רגיעה" בעזה.
עוד דווח כי בלינקן שאל אם הסעודים יוכלו להסכים לפשיטות חוזרות של צה"ל בתוך הרצועה כדי לסכל את תשתיות הטרור שם, ובן סלמאן השיב: "הם יכולים לחזור אחרי שישה חודשים, אחרי שנה, אבל לא רגע אחרי שחתמנו על דבר כזה (נורמליזציה - ynet)".
בהמשך השיחה, כך לפי "אטלנטיק", בן סלמאן תיאר בפני בלינקן את הסיבה לכך שהוא דורש התחייבות ישראלית לקדם מדינה פלסטינית. "70% מהאוכלוסייה שלי צעירה ממני", הסביר השליט בפועל של סעודיה, שהינו בן 38. "רובם לא הכירו את הסוגיה הפלסטינית, והתוודעו לה בפעם הראשונה בסכסוך הזה. זו בעיה ענקית. האם לי אכפת באופן אישי מהסוגיה הפלסטינית? לא, אבל לעמי זה כן חשוב - ולכן אני צריך להבטיח שזה (כוונתו כנראה להתחייבות הישראלית שהוא מבקש - ynet) יהיה משמעותי", צוטט בן סלמאן בדיווח.
ב"אטלנטיק" מדגישים כי לפי גורם סעודי, התיאור של הדברים הללו מפי בן סלמאן "אינו מדויק", אך לא הייתה הכחשה מפורשת לטענה שהסוגיה הפלסטינית אינה מעניינת אותו באופן אישי. כפי שכבר דווח בעבר, במגזין מציינים שבן סלמאן הוסיף כי העובדה שהוא דן בנורמליזציה עם ישראל מסכנת אותו באופן אישי - תוך שהוא נותן כדוגמה את ההתנקשות בנשיא מצרים אנואר סאדאת, אחרי הסכם השלום עם ישראל.