שני סקרים שפורסמו אחר הצהריים (יום א') בארצות הברית מצביעים על המשך אובדן המומנטום של המועמד הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס מול יריבה דונלד טראמפ. לפי סקר ABC יתרונה של האריס על טראמפ במישור הארצי הצטמק מ-5% ל-2%, ולפי סקר NBC, שנתן לה בספטמבר יתרון דומה, שורר כעת שוויון בין השניים.
2 צפייה בגלריה
האריס מול טראמפ בעימות. גם שיעור הפופולריות שלה בירידה חדה
האריס מול טראמפ בעימות. גם שיעור הפופולריות שלה בירידה חדה
האריס מול טראמפ בעימות. גם שיעור הפופולריות שלה בירידה חדה
(צילום: Kevin Dietsch/AFP, REUTERS/Brian Snyder)
האריס, נזכיר, נהנתה מתנופה נאה אחרי שהחליפה את הנשיא ג'ו ביידן כמועמדת הדמוקרטים, וגם העימות הטלוויזיוני המוצלח מול טראמפ, שבו הוכתרה על פי הסקרים כמנצחת, סייע לה. אלא שבחודש האחרון נראה שהפער בינה לבין טראמפ ומתקזז: לפי סקר ABC News ומכון איפסוס, בקרב ה-likely voters ברחבי ארה"ב, כלומר הבוחרים שצפויים לממש את זכותם להצביע, האריס מובילה כעת עם 50% לעומת 48% לטראמפ, אחרי שבאותו סקר באמצע דצמבר הובילה ב-5%. על פי הסוקרים, לצמצום הפער תרמה התחזקות של טראמפ בקרב גברים (קבוצה שבה הוא מוביל ב-8%) והיחלשות של האריס בקרב בוחרים עצמאיים, כלומר כאלה שאינם מגדירים עצמם בהכרח דמוקרטים או רפובליקנים, ושלקולותיהם יש השפעה רבה בהטיית הכף.
ההיחלשות של האריס ניכרת גם בסקר NBC: אם בחודש ספטמבר הובילה סגנית הנשיא בסקר זה על טראמפ עם 49% לעומת 44%, כעת שורר בין השניים שוויון עם 48% לכל אחד. הסקר של NBC התמקד ב-registered voters, כלומר בוחרים רשומים בעלי זכות בחירה, אך כאלה שהסוקרים לא קבעו אם להערכתם אכן ילכו לקלפי. כך או כך, העובדה שגם בו ניכרת דעיכה של האריס היא בעלת משמעות. מהסקר עולה שגם בשיעור הפופולריות של האריס חלה ירידה לעומת הסקר, ואם אחרי העימות 48% ראו אותה באור חיובי ו-45% באור שלילי, כעת 43% תופסים אותה באופן חיובי ו-49% באופן שלילי.
2 צפייה בגלריה
קמלה האריס
קמלה האריס
ואם "תנצח" ב-2%? ממש לא בטוח שזה יספיק
(צילום: AP Photo/Ben Curtis)
בסקר של NBC נמצא פער עצום בין האריס לטראמפ בקבוצות אוכלוסייה שונות: האריס מובילה על טראמפ בפער גדול בקרב שחורים (84% מול 11%), בקרב צעירים בני 18 עד 34 (57% מול 37%) ובקרב מצביעים בעלי השכלה אקדמית (55% מול 41%). טראמפ מנגד מוביל בפער ניכר בקרב תושבי פריפריה (75% מול 23%), מצביעים לבנים (56% מול 42%) ומצביעים לבנים ללא תואר אקדמי (65% מול 33%). בולט במיוחד הפער המגדרי: האריס מקבלת תמיכה גדולה יותר מנשים (55% מול 41%) וטראמפ מקבל תמיכה גדולה יותר מגברים (56% מול 40%).
חשוב להזכיר: הבחירות בארה"ב אינן מוכרעות על פי השאלה מי מהמועמדים קיבל מספר גדול יותר של קולות מכלל האמריקנים, אלא על פי שיטת האלקטורים. בשיטה זו לכל אחת ממדינות ארה"ב מוקצה מספר של אלקטורים על פי גודלה, והמועמד שמנצח בה, אפילו בפער של קול אחד, גורף את האלקטורים שלה כולם (למעט במדינות מיין ונברסקה, שהאלקטורים המעטים שמוקצים להן עשויים להתחלק בין המועמדים). משמעות הדבר היא שמועמד יכול לקבל פחות קולות מהאמריקנים ככלל, אבל לנצח במדינות החשובות, אלו שמקנות אלקטורים רבים יותר, ולנצח במרוץ, כפי שכבר קרה לטראמפ כשגבר על הילרי קלינטון ב-2016.

בשל שיטת האלקטורים, הבחירות יוכרעו מעשית על פי התוצאות בשבע מדינות "מתנדנדות", שבניגוד לרוב המדינות האחרות – מתנהל בהן קרב צמוד. סקרים שנערכו בימים האחרונים הציגו גם בחלק מאותן מדינות מפתח היחלשות מסוימת של האריס, למשל באריזונה ובוויסקונסין. הקרב בכולן עדיין צמוד למדי, אך המגמה – יותר מכול – היא שצריכה להדאיג את המועמדת הדמוקרטית.
אף שסקרים ארציים כמו אלה שפורסמו היום אינם בוחנים את חלוקת האלקטורים, שלפיה ייקבע מי ינצח, הם עדיין עשויים לשקף במידה מסוימת את מצבם של המועמדים גם בהיבט זה. לפי הערכות יתרון של 2% כמו זה שהאריס זוכה לו בסקר של ABC משקף בסבירות גבוהה פיגור, ולא יתרון, בתמונת האלקטורים, מה גם שבשתי מערכות הבחירות הקודמות – זו שבה ניצח ב-2016 וזו שבה הפסיד ב-2020 – הסקרים הארציים לא שיקפו נאמנה את גודל התמיכה של זכה טראמפ, וסבלו מהערכת יתר של כמה אחוזים לטובת המועמדים הדמוקרטיים. אם זה המצב גם הפעם, יתרון של שני אחוזים להאריס עשוי להתברר כהיעדר יתרון בכלל.