הרוחות בפיקוד המרכז ובמינהל האזרחי עדיין סוערות בעקבות הפינוי שהתרחש ברביעי שעבר במאחז הבלתי-חוקי בגבעת "צור הראל" שליד עוז ציון בבנימין. במהלך הפינוי, נזכיר, יידו צעירים יהודים אבנים לעבר כוחות הביטחון - ואחד מהם אף ריסס גז פלפל לעבר אחד השוטרים. במהלך האירוע הושלך גם בקבוק תבערה - אירוע שאותו מכחישים בגבעות, וטוענים כי לא קרה.
הפינוי בבנימין: תיעוד מריסוס גז הפלפל ומיידוי האבנים

2 צפייה בגלריה
פינוי בגבעת עוז ציון
פינוי בגבעת עוז ציון
הפינוי בעוז ציון. במינהל האזרחי מנסים לאתר מאחזים בלתי-חוקיים שמהווים סכנה
2 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון בפינוי גבעת עוז ציון
כוחות הביטחון בפינוי גבעת עוז ציון
נזק לשמשת רכב שהותקף באבנים בפינוי
(צילום: דובר צה"ל)
ל-ynet ו-"ידיעות אחרונות" נודע כי עוד לפני הפינוי בבנימין, ראש המינהל האזרחי הנכנס, תא"ל הישאם איברהים, הנחה את אנשיו הפרוסים בגזרות השונות לאתר את המאחזים הבלתי-חוקיים שמהווים סכנה ביטחונית ליציבות האזור. משמעות המונח "סכנה ביטחונית" היא האם מאותו מאחז יוצאות פעולות "תג מחיר", מתרחשים עימותים עם פלסטינים, או כל פעולה אחרת שעלולה לפגוע ביציבות הביטחונית בגזרה, וכתוצאה מכך גם בפעילות צה"ל ברצועת עזה ובגזרת הצפון, בעקבות סד"כ שמועבר מהמיקומים הללו.
הציר שבו פועל ראש המינהל הוא הציר הביטחוני-מדיני. במקרה שראש המינהל לא מקבל אישור מדיני, הוא יכול לפעול בציר הביטחוני - וזו למעשה הדרך היחידה שבה אין צורך באישור מינהלת ההסדרה שאותה הקים השר בצלאל סמוטריץ', שאחראית על פינויים ביהודה ושומרון.
גם לפינוי שהתרחש בשבוע שעבר גובשה חוות דעת ביטחונית מפורטת על-ידי שב"כ, שנתמכה על-ידי פיקוד המרכז. אישורי הפינוי עברו דרך האלוף ישירות לרמטכ"ל הרצי הלוי ולשר הביטחון יואב גלנט. עם זאת, את הפינוי הזה אישרו גם סמוטריץ' ואנשי המינהלת, כך שאנשיו של השר היו פחות מעורבים. כעת, כפי שנראה מתוך מטרה לשמור את זירת יהודה ושומרון כזירה משנית, מתכוון ראש המינהל לפעול כך לגבי מספר מאחזים.
תפקידו המרכזי של המינהל האזרחי והעומד בראשו הוא לפעול לשימור איו"ש כזירה משנית. פעולות היחידה מתרכזות בתיאום ביטחוני עם הפלסטינים, הרגעת השטח וניסיון לשמר זמן עד להתלקחות הזירה.
מהאזור שבו נמצא המאחז שפונה ברביעי, יצאו לאחרונה פעולות רבות של טרור ו"תג מחיר" נגד תושבים פלסטינים, וחלקן אף גרמו לסיכון של תושבי ההתנחלות הסמוכה גבעת אסף. במסמך שחיברו גורמי ביטחון נכתב כי "המקום מהווה נקודת תורפה ממנה עלולה להתלקח התפרצות שתשליך על כל גזרת איו"ש".