2 צפייה בגלריה
הפגנת "אני מאמינה לך", בני נוער במחאה על מקרי האונס בבית הספר בתל אביב
הפגנת "אני מאמינה לך", בני נוער במחאה על מקרי האונס בבית הספר בתל אביב
הפגנת "אני מאמינה לך", בני נוער במחאה על מקרי האונס בבית הספר בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
"היה לי מאוד חשוב לדבר, שיראו שזה דבר נפוץ - פגיעות בבני נוער, שכן יתייחסו לזה ברצינות, שנערים יחשבו פעמיים לפני שהם חושבים לנסות לעשות משהו דומה". כך מספרת נערה בת 17 על החלטתה לחשוף את מה שעבר עליה מאז שהותקפה מינית לפני שנה וחצי. בריאיון אמיץ ל-ynet משתפת הנערה פרטים על החלטתה להתלונן וכיצד סיפרה לאמה על הפגיעה בה. בקרוב יינתן פסק הדין במשפטו של נער מתל אביב בגין שורת עבירות מין, לרבות מעשי אונס.
כתב האישום נגד הנער הוגש בדצמבר 2021, אז היה בן 15. בכתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד פנינה לוי מפרקליטות מחוז תל אביב, יוחסה לנער פגיעה בשש נערות בנות גילו וצעירות ממנו.
"חשוב לי שנפגעות יידעו שכן אפשר לעבור את התהליך הזה באופן שהוא טיפה יותר קל", סיפרה הנערה. "בהתחלה לא כל כך הבנתי לאן אני נכנסת. ייצוג משפטי שליווה אותי מאוד עזר. להבין מה יהיה לי במשפט, להיות מעורבת בו, למשל לדעת אם מאריכים לו מעצר. לצערי, כל התהליך מתקיים בדלתיים סגורות כי רוצים לשמור על הפוגע".
היא סיפרה על הכפשות ברשת לאחר היוודע המקרה: "אנשים פתחו נגדנו עמוד אינסטגרם, וניסו להרוס את שמי כי באתי והתלוננתי, זה היה לא קל בכלל". לפי עורכת דינה של הנערה, במשטרה לא הצליחו לאתר מי עומד מאחורי אותו עמוד.
על ההחלטה להתלונן סיפרה: "במקרה שלי היו יומיים של שוק אחרי הפגיעה, אבל היה ברור לי שלא אעבור על זה לסדר היום, לא אשתוק על זה. לכן הייתי בראש של להגיש תלונה ולהשיג שקט נפשי לי ולמשפחה שלי. אחר כך זה התפוצץ למשהו הרבה יותר גדול ממה שחשבתי. זה הפך ענק. אני שיתפתי את אמא שלי. לא הייתי מסוגלת לספר לה פנים מול פנים, סיפרתי על זה בטלפון יומיים אחרי שזה קרה".
האם סיפרה: "המקרה התרחש יום שישי בלילה עד יום ראשון שהיא סיפרה לי. הרגשתי שמשהו איתה לא בסדר, היה הייתה כנראה בשוק ופחד, הייתה בחדר שלה. כשסיפרה השמיים נפלו, במשך כמה דקות לא יכולתי להגיד מילה. התחלתי לבכות ורציתי רק לחבק אותה. הכאב, חוסר הוודאות, מה עושים הלאה, לאן רצים? הייתי בחששות להגיש תלונה ולאן זה ילך כי שומעים דברים כל הזמן שיסגרו את התיק ושזה יעשה נזק. אבל ישבנו וחשבנו ואמרנו שאנחנו נגיש תלונה וזהו ולא מוותרים ולא ויתרנו".

"אני בטוחה שזה יעצור המון מקרים בעתיד"

על הכיסוי התקשורתי של המקרה אמרה הנערה: "בהתחלה זה היה טיפה מפחיד. לא הכנתי את עצמי שזה הולך לקבל כזו במה גדולה, כי הרי קורים מקרים כאלו כמעט כל יום. אבל ניסיתי לקחת את זה למקום הטוב שהדבר הזה מדובר, לא יורד מהכותרות. אנשים תמכו, המון. נתנו גב. אני לא שיתפתי את מה שקרה בבית הספר, אבל דברים רצים".
על האמירה שלפיה בני נוער לא לוקים כיום יותר בהאשמת הקורבן, אלא יודעים טוב יותר מה היא פגיעה מינית לעומת דור ההורים ומתייחסים בהערכה למי שיוצא באופן פומבי נגד הפוגע, ציינה הנערה: "אני מסכימה, הבושה חד-משמעית עוברת לצד לפוגע. שבנות לא יפחדו להתלונן, אני בטוחה שזה יעצור המון מקרים בעתיד. זה קשה, אבל אני ממליצה על ליווי פסיכולוגי. תמיד אמרו שהמשטרה לא עושה שום דבר ולא מקשיבים ורעים, למזלי אני עברתי חוויה אחרת, חוויה טובה, באו והקשיבו והעבירו הלאה את התיק".
בהתייחס לציפיותיה לעונשו של הנאשם, אמרה המתלוננת: "כל עונש תמיד לא יספיק, כי לא משנה מה, אני אתמודד עד סוף החיים שלי עם ההשלכות של מעשיו. אבל חייב מאסר בפועל, זה ירתיע נערים שיחשבו שפגיעה זה דבר לגיטימי. לא עונש פחות. לא מגיע לו".
על הרגע שבו נאלצה לפגוש את הנאשם בבית המשפט, אמרה הנערה: "זה הפחיד, זה לראות מישהו שניצל מעמד לא נכון והשתמש בו בשבילו. אני מאוד שמחה שבאותם רגעים שראיתי אותו הייתי עם ליווי ועם אמא שלי, וכן, היה לי יותר רוגע בזכותם".
בהתייחס לעתידה אמרה: "אני מטופלת, מבינה שזה משהו שחייב. דואגת להקיף עצמי עם אנשים שיכולים לעזור, לא תמיד לוקחים בחשבון את לו"ז הנפגעות. גם במשפט אני בי"א, יש לי בגרויות ולא התחשבו בלוחות זמנים".
2 צפייה בגלריה
עו"ד ענבר קידר ברוך ועו"ד פרופ' דנה פוגץ'
עו"ד ענבר קידר ברוך ועו"ד פרופ' דנה פוגץ'
עו"ד ענבר קידר ברוך ועו"ד פרופ' דנה פוגץ'
(קרדיט: סטודיו סקייליין)
עו"ד פרופ' דנה פוגץ', שמייצגת את הנפגעת עם עו"ד ענבר קידר ברוך, אמרה: "כמי שמייצגת נפגעות עבירה חמורות כמעט 20 שנים, יש היום דור אחר של נפגעות וגם בתי המשפט צריכים לקחת את זה בחשבון. יש הרבה מאוד נערים שפוגעים מינית או פוגעים סדרתיים ויש נפגעות שרוצות להיות חלק מההליכים, להילחם.
"גזר הדין פה צריך להיות פה גזר דין שילמדו אותו ושחייבים להתייחס לגודל הפגיעה וגם לאומץ של הנפגעות לעמוד ולדבר ולא לשתוק. זה השינוי. ההליך הזה נתן לה חוזק ועוצמה, יש נפגעות שפונות אליה לדבר איתה".
עו"ד ליאור אפשטיין, סנגורו של הנער, מסר: "בתיק נוער אין מקום לעיסוק תקשורתי".