4 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
ביבי בנימין נתניהו ארכיון
( צילום: רויטרס )
בכירים בממשל האמריקני מעריכים כי חקיקת ביטול עילת הסבירות באופן חד-צדדי על ידי הקואליציה תביא לדחייה של כמה שבועות בקביעת תאריך לפגישה בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו - שטרם נפגשו מאז שחזר נתניהו לשלטון בדצמבר האחרון.
הבכירים ציינו כי הממשל האמריקני לא בוטח בנתניהו, שבשיחה האחרונה עם ביידן לפני כשבוע וחצי אמר כי יעשה מאמצים כדי להגיע להסכמות טרם החקיקה, ולכן סביר להניח שהדבר ישפיע על המגעים לתיאום פגישה בין שני המנהיגים. לאחר השיחה בין השניים מלשכת ראש הממשלה נמסר כי ביידן הזמין את נתניהו למפגש "קרוב" בוושינגטון בספטמבר, אך בארה"ב לא אישרו שהפגישה אכן תתקיים בבית הלבן, אלא רק שהיא תתקיים בסתיו. לאחר השיחה עלתה האפשרות שהם ייפגשו בספטמבר בשולי עצרת האו"ם בניו יורק.
דיוויד מקובסקי, חוקר בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, צייץ: "יש לי סיבה להאמין שהסיכוי לפגישה בין הנשיא לבין נתניהו באו"ם בספטמבר הוא פחות סביר לאחר ההצבעה בכנסת. למה? כי כעת לא ברור לביידן מה הוא יקבל מנתניהו בהמשך, והאם עצירה נוספת של החקיקה נעשית רק בשביל פגישה בבית הלבן. ארה"ב לא במצב רוח לעשות טובות עכשיו".
ביידן סומך על נתניהו? הבית הלבן: "הם מדברים בכנות זה עם זה"
(צילום: The White House)

בתוך כך, ובעיתוי תמוה, לשכת ראש הממשלה העלתה אתמול תמונה מפגישה שקיים אתמול נתניהו עם שגריר סין בישראל, צאי רון. בפגישה מסר השגריר הסיני לנתניהו את ספרו של נשיא סין שי ג׳ינפינג חתום על ידו. השגריר אמר לנתניהו כי הנשיא שי קרא בעניין ובהערכה את הדברים שכתב ראש הממשלה בספרו על יחסי ישראל-סין. כמו כן מסר השגריר שהנשיא שי מצפה לפגישה עם נתניהו, שתתקיים בהמשך השנה בבייג'ינג.
הלילה נשאלה דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר אם ביידן אכן "מאמין" לנתניהו, וסירבה להשיב ישירות - אך אמרה כי הם "משוחחים בכנות זה עם זה". היא ציינה: "לנשיא ולראש הממשלה יש היכרות ארוכת שנים. הם דיברו בשבוע שעבר וניהלו שיחה כנה". היא סירבה "להיכנס לפרטים" על מערכת היחסים בין המנהיגים, ואמרה: "הם שוחחו בין היתר על האינטרסים המשותפים שלהם, כמו גם על חששותיהם, וכך זה יימשך".
ביידן לא הסתיר בחודשים האחרונים את הסתייגותו הרבה מהמהפכה המשפטית שמקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוא לחץ עליו בשיחותיהם – וגם בהצהרות פומביות וחריגות למדי – להימנע מחקיקה חד-צדדית ולהגיע להסכמה רחבה סביב השינויים הדרמטיים שמקדמת הממשלה. ביידן הביע לכל אורך החודשים האחרונים את הסתייגותו מחקיקה חד-צדדית וקרא להסכמה רחבה, תוך שהוא מביע לעיתים גם מסרים חריפים למדי נגד ממשלתו של נתניהו, שאותה כינה הקיצונית ביותר שאי-פעם ראה.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ושגריר סין בישראל
בנימין נתניהו ושגריר סין בישראל
פגישת נתניהו והשגריר הסיני אתמול
4 צפייה בגלריה
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
מפגש בין נשיא סין שי ג'ינפינג ל מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בביקור ב בייג'ינג
"מצפה להיפגש עם נתניהו". נשיא סין שי ג׳ינפינג
(צילום: AFP)
ביום ראשון, רגע לפני תחילת ההצבעות בכנסת, ביידן הפציר בישראל שלא למהר בקידום המהפכה המשפטית, שאותה הגדיר כ"מפלגת", על רקע האתגרים הנוספים שמולם ניצבת ישראל. לדברי ביידן, "מנהיגי ישראל לא צריכים למהר ולרוץ קדימה עם זה, זה לא הגיוני. הם צריכים להתמקד באחדות ובמציאת קונצנזוס". ביידן הוסיף כי "מנקודת המבט של ידידי ישראל בבית הלבן, זה נראה שהרפורמה המשפטית המוצעת הופכת ליותר ויותר מפלגת, ולא להפך".
לאחר שיחתו עם נתניהו לפני כשבוע וחצי, הראשונה זה ארבעה חודשים, שוחח ביידן עם פרשן ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן, והבהיר לו כי המסר שהעביר לנתניהו הוא "לעצור את החקיקה עכשיו". ביום ראשון, במאמר חדש שפרסם פרידמן - למעשה מכתב פתוח לביידן - הוא השווה את המצב בישראל לזה שהיה במלחמת יום הכיפורים וכתב כי "רק נשיא ארה"ב יכול להציל את ישראל".
הבית הלבן הגיב לחקיקה החד-צדדית שלשום בהודעה חריפה, והביע "צער" על כך שהחוק עבר ברוב קטן וללא הסכמה רחבה – אבל לא רמז על השלכות כלשהן שממשלת נתניהו עשויה לספוג בשל התעלמותה מההפצרות האמריקניות. להפך: במחלקת המדינה האמריקנית הודיעו אמש כי היחסים המיוחדים בין ארה"ב לישראל לא ייפגעו. "זה לא הולך לקרות, וגם לא יהיה קיצוץ בסיוע הצבאי. הסיבה היא שהמחויבות שלנו חזקה ובלתי ניתנת לערעור", אמר סגן דובר מחלקת המדינה ודנט פאטל.
4 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג וג'ו ביידן בפגישה בבית הלבן
יצחק הרצוג וג'ו ביידן בפגישה בבית הלבן
הרצוג וביידן בפגישתם לפני שבוע
( צילום: GettyImages)
ביידן נמנע עד כה מהזמנת נתניהו לבית הלבן, ובמקום זאת הזמין לשם דווקא את נשיא המדינה יצחק הרצוג. גורמים אמריקניים הודו בפני סוכנות הידיעות רויטרס כי הבית הלבן דחה את מאמציהם של אנשי נתניהו להביא להזמנתו לביקור, הן בשל החשש מפגיעה בעצמאות מערכת המשפט בישראל והן בשל הרחבת הבנייה בהתנחלויות. בסופו של דבר, בשיחה הראשונה ביניהם זה ארבעה חודשים, ביידן כן הזמין את נתניהו לביקור רשמי בהמשך השנה – אבל גורמים אמריקניים כאמור טרם אישרו את דבריהם של גורמים בארץ, ולפיהם רה"מ הוזמן לבית הלבן בספטמבר.
בשיחה האחרונה שלהם ביידן שוב לחץ על נתניהו "להאט" את תהליך החקיקה, אבל נתניהו התעלם כאמור מהפצרותיו והעביר את ביטול עילת הסבירות ללא כל פשרה. את הסוגיה מסבכת גם העובדה שמי שסייע לביידן להעביר את מסריו לבכירים בישראל, השגריר תומאס ניידס, סיים את תפקידו בשבוע שעבר – ולפי שעה טרם מונה שגריר חדש.
ביום שני, לאחר ביטול עילת הסבירות, דוברת הבית הלבן ז'אן-פייר הביעה צער על האישור בכנסת של השלב הראשון במהפכה המשפטית. "מצער שהחוק אושר היום ברוב הקטן ביותר", אמרה. "אנחנו מבינים ששיחות נמשכות וכנראה ימשיכו במהלך השבועות והחודשים הבאים כדי לגבש פשרה רחבה יותר, גם בזמן שהכנסת תהיה בפגרה. אנו מאמינים ששינויים דמוקרטיים גדולים צריכים להתקבל בקונצנזוס. אנו מפצירים במנהיגי ישראל לעבוד על גישה מבוססת קונצנזוס - באמצעות דיאלוג פוליטי. ארה"ב תמשיך לתמוך במאמצים של הנשיא הרצוג ושל מנהיגים ישראלים נוספים", הוסיפה.