נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "מגיעים לאדריכלי הטרור בכל מקום"

בג'יהאד האיסלאמי האשימו את ישראל בחיסול בכיר הארגון עלי רמזי אל-אסווד (31) בפרברי דמשק, והטילו את האחריות על המוסד. לפי דיווח בסוריה, אל-אסווד שכונה "המהנדס" נורה כמה פעמים סמוך לביתו, ונהרג במקום.
גורמים ישראלים סירבו להגיב על החיסול, אבל מדובר כנראה בחלק ממהלך נרחב שנועד לסכל מראש סדרת פיגועים והתקפות שהג'יהאד האיסלאמי מנסה להוציא לפועל לקראת חודש הרמדאן.
3 צפייה בגלריה
עלי רמזי אל אסווד
עלי רמזי אל אסווד
"המהנדס" שחוסל, עלי רמזי אל-אסווד
גם הרקטה שנורתה אמש מעזה מיוחסת לג'יהאד האיסלאמי, וגם החוליה שחוסלה בג'נין בשבוע שעבר הייתה חלק ממערך זה. במבצע בג'נין, לפני שלושה ימים, חוסל נידאל חאזם, קרוב משפחה של אבי המחבל מהפיגוע ברחוב דיזנגוף ב-2022, יחד עם מאבטחו.
בפתח ישיבת הממשלה הבוקר רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו לחיסול, מבלי להתייחס לכך מפורשות, ואמר כי "אנחנו מגיעים אל המחבלים ואל אדריכלי הטרור בכל מקום". לדבריו, "כוחותינו פועלים מסביב לשעון כדי לבוא חשבון עם המחבלים ולסכל תשתיות טרור. עשרות מחבלים חוסלו בחודש האחרון, רבים אחרים נעצרו. אני חוזר ואומר: כל אלה שמנסים לפגוע באזרחי ישראל - דמם בראשם".
בידי שב"כ ואמ"ן עשרות התרעות על כוונות של הג'יהאד האיסלאמי לבצע פיגועים בחודש הרמדאן. הג'יהאד הוא ארגון מוסלמי דתי קיצוני באידיאולוגיה שלו, והרמדאן מהווה מבחינתו מוקד של מחויבות דתית לפגע בישראל ולהראות את כוחו.
3 צפייה בגלריה
כרזות בחירות בדמשק
כרזות בחירות בדמשק
חוסל בדמשק, ליד ביתו
(צילום: רויטרס)
סביר שסיבה נוספת לרצון הג'יהאד האיסלאמי לביצוע פעולות טרור בתקופה זו הוא ניסיון משותף לגורמים שפועלים בהשראת איראן, והג'יהאד האיסלאמי הוא הארגון הפלסטיני המקושר ביותר לאיראן, לערער את המורל בישראל ולזרוע כאוס באמצעות פיגועים.
רק אתמול נפגש מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, ובהודעה שנמסרה לאחר הפגישה נאמר כי הם "דנו במצב באזור ובאתגרים העומדים בפני ההתנגדות הפלסטינית".
בריאיון לערוץ "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, טען שר החוץ הסורי פייסל מקדאד כי רבים מהחיסולים בסוריה מבוצעים על ידי ארגוני אופוזיציה כג'בהת אל-נוסרה, ובתמיכה ישראלית ישירה.
3 צפייה בגלריה
זיאד נחאלה וחסן נסראללה
זיאד נחאלה וחסן נסראללה
נסראללה ונחאלה. חיסול בדמשק, יממה לאחר הפגישה
גורמים פלסטיניים אמרו לערוץ כי שיטת החיסול דומה להתנקשויות קודמות בסוריה ובלבנון, בין אם מבחינת הנשק ובין אם בשיטת ההוצאה להורג, ואיימו כי "ההחלטה להגיב תתקבל על סמך תוצאות החקירה".
במרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, גוף אופוזיציה למשטרו של בשאר אסד, אמרו כי "המחוסל הוא מפקד בזרוע הצבאית. תחילה סברנו שמדובר ברצח על רקע פלילי אבל מתברר שעקבו אחריו. אף אחד לא ידע שהוא חלק מהזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, אותו גוף שישראל נמצאת במעקב צמוד ורחב אחריו על אדמת סוריה".
במרכז המעקב ציינו כי "אין זה החיסול הראשון של אנשי ג'יהאד אסלאמי בשיטה הזו או באמצעות מטענים. ככה גם חיסלו בסוריה מפקדים במשמרות המהפכה. באזור שבו בוצע החיסול היו בעבר כמה חיסולים של אנשי צבא סוריה, אבל חיסול כזה של איש ג'יהאד אסלאמי מעיד שהמוסד הישראלי עוקב ומכיר את התנועות של אנשי הג'יהאד בתוך סוריה".