2 צפייה בגלריה
יפתח מור יוסף, ניר חזיזה
יפתח מור יוסף, ניר חזיזה
כתיבת המכתב "אפופה בראיות לטובת הנאה". יפתח מור יוסף וניר חזיזה
(צילום: מוטי קמחי)
בית המשפט העליון דחה את בקשתו למשפט חוזר של ניר חזיזה, שהורשע ברצח יפתח מור יוסף, נער בן 17 חף-מפשע שנקלע לזירת ירי. חזיזה ירה בראשו של הנער במהלך ניסיון רצח של אדם אחר, ועל פי החלטת בית המשפט ימשיך לרצות מאסר עולם ועוד 20 שנים בבית הסוהר.
הרצח התרחש ב-5 באוגוסט 2009. חזיזה, שהחליט לרצוח את העבריין עינב כהן על רקע סכסוך כספי, יצא רכוב על קטנוע לקיוסק ברמלה וכשזיהה את כהן ירד מהקטנוע וירה לכיוונו. כהן ניסה להימלט, ואילו חזיזה רדף אחריו וירה לעברו כ-13 כדורים. כתוצאה מהירי נפצע כהן, ואילו מור יוסף נפגע ונהרג בעת ששהה בסמוך למקום עם חבריו.
בית המשפט המחוזי בפתח תקווה הרשיע ב-2011 את חזיזה בעבירות של רצח וניסיון רצח וגזר עליו מאסר עולם ועוד 20 שנים. חזיזה ערער לבית המשפט העליון, אך ערעור זה נדחה. השאלה העיקרית שנידונה במהלך ניהול ההליך הייתה זיהויו של חזיזה כמבצע הירי, שנשענה ברובה על גרסתו העקבית של עינב כהן.
2 צפייה בגלריה
הוריו של יפתח עם תמונתו מחכים לפסיקת בית המשפט
הוריו של יפתח עם תמונתו מחכים לפסיקת בית המשפט
הרוצח יישאר בכלא. הוריו של יפתח עם תמונתו ב-2011
(צילום: מוטי קמחי)
בשנה שעברה הגיש חזיזה בקשה למשפט חוזר, שבה טען כי כהן חזר בו מגרסתו שזיהתה את חזיזה כיורה. בבקשה שהגיש צורף מכתב שנשלח מעינב כהן לעורך דינו הקודם, שבו סיפר כי שיקר בעדותו. בין היתר כתב כהן כי לא יכול היה לזהות את היורה, משום שפניו היו מכוסות במשקף קסדה אטום. כהן הוסיף כי חוקרת המשטרה שהגיעה לבית החולים שבו אושפז לחצה עליו להפליל את חזיזה. המכתב הגיע שנתיים לאחר מכן לידיו של עורך הדין ירום הלוי, שמייצג את חזיזה כיום.
עורך הדין יאיר חמודות מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה התנגד לבקשה למשפט חוזר, וטען כי אין בראיות החדשות כדי להביא לשינוי בתוצאות המשפט וכי לא נגרם לחזיזה עיוות דין. לדבריו, גרסתו החדשה של כהן לוקה בחוסר אמינות בסיסית, שכן היא "אפופה בנסיבות מחשידות ובראיות לקבלת טובת הנאה, ומלאה בסתירות לדברים שהיו בלב עדותו בבית המשפט".
הפרקליטות הדגישה כי ביום כתיבת המכתב, כהן רכש שעון יוקרה למרות שהיה נתון בחובות כבדים ובהליך של פשיטת רגל. בחקירתו כהן מסר גרסאות סותרות גם לגבי מכתבו וגם לגבי מימון השעון. היא הוסיפה כי טענותיו של כהן שחוקרת המשטרה לחצה עליו להפליל את חזיזה, הוכחשו נמרצות על ידו בבית המשפט, וכי בית המשפט דחה טענה זו בצורה חד-משמעית.
לאחר עיון מעמיק בחומר החקירה בית המשפט העליון קבע כי הראיות החדשות אינן מצדיקות משפט חוזר. המשנה לנשיאת בית המשפט העליון (בדימוס) ניל הנדל, ציין בהחלטתו כי "גם במקרים בהם הראיה החדשה הינה חזרתו של עד מעדותו, או עדות חדשה שיש בה כדי להביא לזיכויו של המבקש, על בית המשפט להעריך את משקלה ואת אמינותה".
עורך דינו של חזיזה, ירום הלוי, מסר בתגובה: "הנימוק העיקרי לבקשה למשפט חוזר לא היה חזרתו של עינב מגרסתו אלא ענין אחר שלצערי נותר חסוי, ומסתיר דבר חמור שאירע בתיק. כבוד השופט מלצר כתב החלטה מכוננת ועקרונית בנושא עם פרישתו מכס השיפוט, אלא שגם היא אסורה לפי שעה בפרסום. יחד עם זאת, היא לא אסורה בשימוש. כולי תקווה למען נאשמים אחרים עתידיים, שאף אחד מהם לא יצטרך לעשות בה שימוש, והפרקליטות תתקן את דרכיה בהתאם להחלטה האסורה בפרסום".