1 צפייה בגלריה
המפלגה הדמוקרטית מול הרפובליקנים בארה"ב
המפלגה הדמוקרטית מול הרפובליקנים בארה"ב
המפלגה הדמוקרטית מול הרפובליקנים בארה"ב
(צילום: shutterstock)
בישראל מתרחשים במאה ה-21 שפע של תהליכים שלפעמים נראים רנדומליים אבל מתחת לפני השטח יש להם מסלול קוהרנטי: להפוך את ישראל להעתק של מדינה רפובליקנית שמרנית - מדינה אדומה - בארה"ב. רעיון העוועים החדש של איתמר בן גביר, לפזר עשרות אלפי כלי נשק ברחובות ישראל, הוא אולי הצעד הבוטה ביותר ויזואלית בדרך לשם, אבל רחוק מלהיות הצעד היחיד.
אין באמת ויכוח על כך שישראל, כחברה מודרנית, מידרדרת כמעט בכל תחום. מערכת החינוך שבורה. מערכת הבריאות המיתולוגית, הבסיס לרשת הביטחון החברתית והכלכלית הנערצת של מדינה כל כך צעירה, לא דומה למה שהייתה אפילו רק לפני עשור. בתחום בריאות הנפש המצב לגמרי קטסטרופלי. ההליכה אחורה ברורה גם בתחומי זכויות אדם, חופש הדת - והחופש מהדת - וכמובן יסודות הדמוקרטיה.
ישראל היא מדינה עם רוב ימני ברור, כך שהקבלות למדינות שמרניות בארה"ב טבעיות לחלוטין, אבל כדאי לקחת בחשבון מה זה באמת אומר. לפי כל פרמטר של איכות חיים, בריאות וחינוך, רוב המדינות האדומות הן המקומות הרעים ביותר למחיה בארה"ב. למשל, בריאות. לפי חברת המחקר U.S. News & World Report, עשר מדינות שבהן רמת שירותי הבריאות הנמוכה ביותר בארה"ב הן מערב-וירג'יניה, מיסיסיפי, אוקלהומה, ארקנסו, קנטקי, לואיזיאנה, אלבמה, אינדיאנה, וויומינג וג'ורג'יה. כולן מדינות אדומות.
מה לגבי חינוך? תשע מ-10 המדורגות אחרונות הן מדינות אדומות, יוצאת הדופן היא ניו מקסיקו, וזה לפני שהזכרנו את הלהיט השמרני הנוכחי: החרמות ספרים. ומה עם תוחלת החיים? לפי המרכז לבקרת מחלות (CDC), עשר המדינות עם אורך החיים הקצר ביותר בארה"ב ב-2023 הן מדינות אדומות. מתוך העשר שבצמרת אורך החיים, רק אחת (יוטה) היא אדומה. ובל נשכח את הטרנד החדש: איסורי הפלות. מאז החליט בית המשפט העליון לבטל את פסיקת רו נגד ווייד, הפכו ההפלות בלתי חוקיות כמעט לחלוטין בכל המדינות השמרניות בארה"ב.
ואם כבר מדברים על הרעיון להציף את רחובות ישראל המתוחה והשבירה חברתית בנשק, הנה מה שזה אומר: אף שפיגועי ירי במקומות כמו ניו יורק או שיקגו מקבלים הרבה יותר תשומת לב וזוכים לפוליטיזציה מצד מכונת מדיה שמרנית משומנת היטב, אין שום דמיון בכמות הפיגועים והנפגעים בין מדינות כחולות לאדומות. למעשה, המדינות הכי בטוחות בארה"ב ביחס לגודל האוכלוסייה הן ניו יורק, קליפורניה וקונטיקט. שלושתן כחולות.
ציפי שמילוביץ ציפי שמילוביץ מתוך אלבום משפחתי
טקסס וקליפורניה, למשל, הן מדינות ענקיות שמייצגות צדדים הפוכים פוליטית. בטקסס אין הגבלות על נשיאת נשק. בקליפורניה יש חוקים חזקים למדי. לפי בדיקה של CNN, בטקסס יש מדי שנה 14.2 מקרי מוות לכל 100 אלף תושבים. בקליפורניה היחס הוא 8.5 ל-100 אלף. המדינות המובילות בשיעורי מוות מירי הן מיסיסיפי, לואיזיאנה, וויומינג, מיזורי ואלבמה. שוב, כולן מדינות אדומות.
ישראל תמיד הייתה מקרה מיוחד של מדינת ימין ביטחוני ושמאל חברתי-כלכלי. האנשים שייסדו ובנו אותה הניחו בגאונות יסודות כלכליים, חינוכיים, חברתיים ותרבותיים למדינה שהייתה כמעט נס. בדמוקרטיה כמו בדמוקרטיה אפשר לשנות כיוון, אבל צריך שיהיה ברור: ישראל שינתה כיוון לעבר ארקנסו ואלבמה, והמחיר יהיה גבוה מאוד.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות" בארה"ב
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il