כ-100 שבים ובני משפחות החטופים והשבים פנו הבוקר (רביעי) במכתב לשרה מירי רגב, שמארגנת את הטקס הממלכתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר, שבו דרשו שלא לעשות שימוש בתמונות או פרטי קרוביהם - ולשקול את קיומו.
לעיון במכתב המלא - לחצו כאן
"לא ניתן יד במסגרת הטקס לעשיית שימוש ציני בשמות החטופים, שהמדינה מפקירה כבר קרוב לשנה", כתבו המשפחות במכתב לרגב, כפי שמסר מטה המשפחות להחזרת החטופים.
רגב בתדרוך עיתונאים, לקראת טקס השנה לטבח
(צילום: אלכס גמבורג)

עוד נכתב בהודעת המטה: "משפחות החטופים עוקבות אחר הפרסומים, ההצהרות וההודעות בקשר לקיומו של טקס לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. בימים האחרונים, כ-100 שבים, בני משפחות החטופים ובני משפחות השבים חתמו על מכתב הדורש מהשרה מירי רגב, הממונה על הטקס לציון שנה לטבח, שלא לעשות שימוש כלשהו בתמונותיהם של קרובי משפחותיהם וכן שלא ייחשפו פרטים כלשהם אודותיהם".
בנוסף, ביקשו החותמים "לשקול בשנית את קיומו של הטקס וניהולו על-ידי הממשלה, שעליה להביא, כאמור, בראש ובראשונה, לסיומו של האירוע ולהחזרת החטופים כולם - החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".
השרה רגב קיימה אתמול דיון בהשתתפות נציגים ממרכז ההסברה ומחברת "אורטל", שזכתה במכרז להפיק את טקס הזיכרון הממשלתי לציון שנה לטבח 7 באוקטובר. בתום הדיון הודיעה רגב כי הטקס ייערך בעיר אופקים, וכי לא יחול "כל שינוי במתכונת" שנקבעה - כלומר הוא ייערך ללא קהל ויוקלט מראש.
1 צפייה בגלריה
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי משואות של מטה משפחות החטופים
טקס כיבוי המשואות של מטה משפחות החטופים, בחודש מאי
(צילום: נחום סגל)
( צילום: ירון ברנר)


מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים אמר אתמול כי "מדובר בדיון סטטוס שנקבע לפני כשבוע במסגרת הערכות לטקס". ואולם, ל-ynet נודע כי חלק מהמשתתפים קיבלו שלשום זימון להגיע למה שהוגדר כ"דיון חירום". בין היתר, הדיון נקבע בשל הקושי בשבוע האחרון לתאם מנחים, אמנים וזמרים שישתתפו בטקס.
בשבוע האחרון הפקת הטקס פנתה לאמנים שסירבו לקחת בו חלק - ובהם עומר אדם, נינט טייב, אמיר דדון, ישי ריבו ועוד. בנוסף, הזמר והיוצר עידן עמדי, שלחם ונפצע במלחמה בעזה, כתב פוסט שבו קרא לשרה רגב לקבל את הפשרה שהציע נשיא המדינה: "תדברי עם ראש הממשלה ותקבלו את פשרת הנשיא הרצוג לטקס יחיד ומאחד בבית הנשיא, ללא פוליטיקה".
החלטת הממשלה לקיים טקס ממלכתי לטבח 7 באוקטובר, נזכיר, חוללה סערה שתרמה לה גם עצם ההחלטה למנות את השרה מירי רגב לשרה האחראית על ניהולו והפקתו. יישובים וקיבוצים רבים בעוטף עזה הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הטקס הממשלתי וכי לא ישמשו כ"ניצבים בטקס פוליטי" כלשונם - ודרשו שהממשלה תתמקד כעת במאמצים להחזרת החטופים. שורת משפחות חטופים ביקשו ששמות יקיריהן לא יוזכרו בטקס הממשלתי, וההפקה מתקשה למצוא אמנים שישתתפו בו.
יישובים רבים הודיעו כי יערכו במקום זאת טקסים משלהם, ובמקביל מארגנים קרובי חטופים ונרצחים טקס חלופי שאותו הם מתארים כטקס "אזרחי-לאומי" - שאותו ינחו חנוך דאום ורותם סלע. כפשרה, נשיא המדינה יצחק הרצוג הציע לקיים את הטקס הממלכתי בבית הנשיא, ללא סממנים פוליטיים. הרצוג הפנה את הבקשה לראש הממשלה בנימין נתניהו ביום שישי האחרון - אך נתניהו טרם התייחס אליה.