נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן תקף הערב (יום שני) את התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, וטען כי החלטתו לבקש צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט היא "שערורייה". לדבריו, "לא משנה מה התובע מנסה לרמוז, אין שום שוויון בין ישראל לחמאס. תמיד נעמוד לצד ישראל נגד איומים על ביטחונה".
הודעת התובע חאן על הצווים
(צילום: ICC )

נתניהו נגד התובע: "האנטישמיות החדשה"
(צילום: איתי בית-און / לע״מ )

3 צפייה בגלריה
התובע חאן וביידן
התובע חאן וביידן
התובע חאן וביידן
(צילום: Luis ACOSTA/AFP, רויטרס/Elizabeth Frantz)
נתניהו תקף את ההחלטה, אחרי שהחתים הצהרה שמתנגדת לבקשה לצווים - שעליה חתמו 106 ח"כים, מלבד אלה מהמפלגות הערביות והעבודה. "הצו האבסורדי והשקרי של התובע בהאג לא מכוון רק נגד ראש ממשלת ישראל ונגד שר הביטחון - הוא מכוון נגד מדינת ישראל כולה. הוא מכוון נגד חיילי צה״ל, שנלחמים בגבורה עילאית במרצחי החמאס השפלים, שתקפו אותנו באכזריות נוראה ב-7 באוקטובר".
לתובע חאן פנה ישירות: "באיזו חוצפה אתה מעז להשוות בין מפלצות החמאס לחיילי צה״ל, הצבא המוסרי ביותר בעולם?באיזו חוצפה אתה משווה בין החמאס שרצח, שרף, ביתר, ערף, אנס וחטף את אחינו ואחיותינו, לבין חיילי צה״ל שנלחמים מלחמה צודקת שאין כמוה במוסריות שאין דומה לה.
"כראש ממשלת ישראל, אני דוחה בשאט נפש את ההשוואה של התובע בהאג בין ישראל הדמוקרטית לבין רבי-המרצחים של החמאס. זהו עיוות מוחלט של המציאות. כך בדיוק נראית האנטישמיות החדשה, היא עברה מהקמפוסים במערב לבית המשפט בהאג. איזו בושה. אזרחי ישראל, אני מבטיח לכם דבר אחד - הניסיון לכבול את ידינו ייכשל. לפני 80 שנה, העם היהודי היה חסר מגן מול אויבינו - אבל לא עוד".
בהצהרה שחילק נתניהו נכתב: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומה של מלחמה צודקת נגד ארגון טרור נפשע. צה״ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם. חיילינו הגיבורים נלחמים בעוז ובמוסריות שאין שנייה לה, בהתאם לדין הבינלאומי, כפי שאף צבא אחר לא עשה מעולם. ההשוואה השערורייתית של התובע בהאג בין מנהיגי ישראל לבין ראשי ארגון הטרור חמאס היא פשע היסטורי בל יימחה וביטוי מובהק של אנטישמיות. אנחנו דוחים זאת בשאט נפש. 80 שנה אחרי השואה, אף אחד לא יכבול את ידיה של מדינת היהודים להגן על עצמה".

גם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן פרסם התייחסות ראשונה וחריפה נגד חאן, ואמר: "ארה"ב דוחה מכל וכל את הודעת התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) על הבקשה למעצר בכירים ישראלים בצירוף צווים למחבלי חמאס", מסר בלינקן. "אנו דוחים את ההשוואה שערך התובע בין ישראל לחמאס, זה מביש. חמאס הוא ארגון טרור אכזרי שביצע את הטבח הקשה ביותר ביהודים מאז השואה ועדיין מחזיק עשרות חפים מפשע, כולל אמריקנים".
"יתרה מכך", הוסיף בלינקן, "לארצות הברית היה ברור כבר הרבה לפני הסכסוך הנוכחי שאין לבית הדין סמכות שיפוט בעניין זה. בית הדין הוקם כבית משפט בעל סמכות שיפוט מוגבלת. מגבלות אלו נטועות בעקרונות של 'השלמה', אשר לא נראה כי יושמו כאן על רקע החיפזון של התובע לבקש צווי מעצר אלה במקום לאפשר למערכת המשפט הישראלית הזדמנות מלאה (לחקור את המקרים בעצמה). במצבים אחרים, התובע עבד עם מדינות כדי לאפשר להן זמן לחקור. ישראל לא קיבלה את אותה הזדמנות למרות שהיא מנהלת חקירות נמשכות של ההאשמות נגד אנשיה".
"יש גם שאלות הליכיות מטרידות עמוקות", הוסיף בלינקן. "למרות שישראל אינה חברה בבית המשפט, היא הייתה מוכנה לשתף פעולה עם התובע. למעשה, התובע עצמו היה אמור לבקר בישראל כבר בשבוע הבא כדי לדון בחקירה ולשמוע מממשלת ישראל. צוות התביעה היה אמור לנחות היום בישראל כדי לתאם את הביקור. אבל, ישראל קיבלה הודעה שהצוות לא עלה על הטיסה בערך באותו זמן שבו הכריז התובע בטלוויזיה על האישומים. נסיבות אלו ואחרות מעמידות בספק את הלגיטימיות והאמינות של חקירה זו".
"ביסודו של דבר, החלטה זו לא עוזרת, ועלולה לסכן, את המאמצים המתמשכים להגיע להסכם הפסקת אש שיוציא בני ערובה מהשבי ויגדיל את הסיוע ההומניטרי", הוסיף בלינקן. הוא הדגיש כי "אלה היעדים שארצות הברית ממשיכה לשאוף אליהם ללא הפסקה".
בית הדין הפלילי הבינלאומי השיב לבלינקן, ואמר כי "התובע השקיע שלוש שנים בניסיון לשפר את השיח עם ישראל ולהשיג מידע רלוונטי לחקירות". לדבריו, "למרות מאמצים משמעותיים, לא התקבל שום מידע שהוכיח פעולה אמיתית לטיפול בפשעים הנטענים. התובע הדגיש שוב ושוב את חששותיו בנוגע לעמידה של ישראל במשפט ההומניטרי הבינלאומי, והדגיש בפומבי כי הוא לא ראה שום שינוי ניכר בהתנהגות למרות הצהרותיו הקודמות".
בלינקן למעשה חשף כי משלחת מטעם התובע עדכנה את ישראל שלא תגיע, כשבמקביל חאן החל לדבר ב-CNN על החלטתו. ישראל אישרה את דברי מזכיר המדינה האמריקני בנוגע לקשר עם חאן ולהגעת הצוות מטעמו, והאשימה את התובע בכך שפעל בחוסר תום לב מפתיע ולא צפוי כשפרסם ברגע האחרון את ההודעה שלו.
לאור זאת, בישראל נדהמו מההודעה של חאן שהתפרסמה באופן מפתיע ולא צפוי. חאן נערך לפרסום ההודעה הזאת וגם הקליט סרטון – וזאת למרות שהוא יודע שאנשיו היו בדרך לישראל לפגישות עם דרגי עבודה. בישראל חוששים שהמהלך מעיד על כך שחאן חיפש לעשות "סיבוב" על ישראל ולעשות כותרות על חשבונה – מה שמחזק את חוסר תום הלב שלו.
ממשרד החוץ הגרמני נמסר לגבי הנושא: "צווי מעצר מקבילים נגד חמאס ונגד בכירים ישראלים יוצרים מצג שווא של שוויון. גרמניה מכבדת את עצמאות בית הדין כמו גם את הנהלים של כל בתי הדין הבינלאומיים. לישראל יש זכות להגן על עצמה ויש ליישם את החובות של חוקים הומניטריים בינלאומיים".
מוקדם יותר גם בריטניה הגיבה: "אנחנו לא מאמינים שהוצאת צווים תעזור להוציא בני ערובה, לקבל סיוע או להביא להפסקת אש בת קיימא. זה נשאר בראש סדר העדיפויות של בריטניה. כפי שאמרנו מלכתחילה, איננו חושבים של-ICC יש סמכות שיפוט בתיק זה. בריטניה עדיין לא הכירה בפלסטין כמדינה, וישראל אינה צד לאמנת רומא. זה יהיה מוקדם להגיב עוד בטרם צוות קדם המשפט ידון בבקשת התובע למתן צווים".
גם באיטליה ביקרו את החלטת התובע, כששר החוץ אנטוניו טאיאני אמר כי לא מתקבלת על הדעת ההשוואה בין ממשלת ישראל הדמוקרטית לחמאס. "זה נראה לי ייחודי, הייתי אומר בלתי מקובל, להשוות בין ממשלה שנבחרה באופן לגיטימי על ידי העם בדמוקרטיה לארגון טרור, שהוא הגורם לכל מה שקורה במזרח התיכון", אמר השר בריאיון.
מנהיג הרוב בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי הוא מתנגד בחריפות להחלטת התובע של בית הדין. מנגד הסנאטור ברני סנדרס, יהודי שנחשב למנהיג המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ולאחד ממבקריה החריפים של ישראל בקונגרס, פרסם הודעת תמיכה בצווי המעצר הבינלאומיים. "התובע בבית הדין הבינלאומי צודק בהוצאת צווי מעצר למנהיגים פוליטיים העוסקים בפשעי מלחמה. הקהילה העולמית חייבת לקיים את הדין הבינלאומי. ללא הסטנדרטים הללו של הגינות ומוסר, העולם עשוי להתדרדר במהירות לאנרכיה, מלחמות בלתי נגמרות וברבריות", מסר.