שבועיים ימלאו היום (ג') לחיסולו של בכיר חיזבאללה פואד שוכר, שעות לפני חיסולו של איסמעיל הנייה בטהרן – אבל בינתיים, חרף שלל דיווחים, הנקמה המובטחת של איראן וחיזבאללה לא הגיעה. דובר צה"ל הבהיר כי אין כעת שינוי בהנחיות לעורף, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה וגם גורם במשטר האיראני הצהירו כי ההמתנה מורטת העצבים של הישראלים היא למעשה טרור פסיכולוגי שהינו חלק מהתגובה – ובמקביל עדיין לא ברור כיצד היא תיראה כשתצא לפועל.
3 צפייה בגלריה
 עלי חמינאי, המתקן בנתנז, בינימין נתניהו
 עלי חמינאי, המתקן בנתנז, בינימין נתניהו
חמינאי, נתניהו והצנטריפוגות באיראן
(צילום: EPA)
ההבנה בישראל היא שאיראן תגיב משטחה. בישראל ובקואליציה הבינלאומית שסייעה להגן עליה במתקפה הקודמת באפריל יש התארגנות לתרחיש מחמיר של ירי במקביל מצד איראן וחיזבאללה, אולי לאתרים ונקודות רגישים. כך או כך, ההערכה בישראל היא שהאיראנים וחיזבאללה יתמקדו במטרות צבאיות. יצוין כי חרף כוננות השיא, לא כונס הקבינט המדיני-ביטחוני וראש הממשלה בנימין נתניהו גם לא כינס התייעצויות ביטחוניות בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט – מי שעמו התעמת אתמול באופן חריף ביותר.
כפי שדובר צה"ל דניאל הגרי ציין בהצהרתו אמש, ההיערכות בישראל חזקה והכוננות בשיאה – הן ברמה ההגנתית והן ברמה ההתקפית. שר הביטחון יואב גלנט מקיים מגעים צמודים עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, כשברקע ארה"ב מתגברת עוד ועוד את כוחותיה במזרח התיכון ושלחה לאזור את צוללת הטילים USS Florida, שנושאת עמה 154 טילי טומהוק שיכולים להגיע ליעדים בטווח של עד 1,600 ק"מ, בים וביבשה.
הצהרת הגרי: "אין בשלב זה שינוי בהנחיות"
(צילום: דובר צה"ל)

ארה"ב הודיעה גם על זירוז הגעתה לאזור של נושאת המטוסים "לינקולן". בשבוע שעבר הודיע הפנטגון כי "לינקולן" תחליף את נושאת המטוסים "רוזוולט", שנמצאת באזור מפרץ עומאן, אך אמש דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי הכוונה כעת היא ששתי נושאות המטוסים ישהו במזרח התיכון יחדיו. גורמים אמריקניים ציינו כי לא ברור כמה זמן ישהו יחד שתי נושאות המטוסים, וכי בכל מקרה "לינקולן" נמצאת כעת בים סין הדרומי ותגיע לאזור רק בעוד כשבועיים.
לתגבור הכוחות מצטרף קמפיין דיפלומטי נרחב מצד הנשיא ג'ו ביידן ובעלי בריתו באירופה, ואתמול בערב הוא פרסם הצהרה משותפת וחריגה עם מנהיגי צרפת, בריטניה, גרמניה ואיטליה – שבה הזהירו את איראן מ"השלכות חמורות" אם תצא למתקפה, וקראו לה "לחזור בה" מהאיומים שלה. במקביל שוחחו בנפרד הקנצלר הגרמני אולף שולץ וראש ממשלת בריטניה קיר סטרמר עם הנשיא האיראני מסעוד פזשכיאן, ולחצו עליו להימנע מהוצאה לפועל של איומי הנקמה.
סטרמר, כך לפי הדיווחים בבריטניה, שוחח עם פזשכיאן במשך חצי שעה, בעוד מטעמו של שולץ נמסר כי הוא הפציר בו "לעשות הכול" כדי למנוע הסלמה. יצוין כי פזשכיאן אינו מקבל ההחלטות בפועל במשטר – המילה האחרונה שמורה שם למנהיג העליון ואיש המחנה הקיצוני עלי חמינאי – ולפי דיווחים פזשכיאן כבר הפציר בחמינאי להימנע ממתקפה גדולה.
3 צפייה בגלריה
איש מארינס של צבא ארה"ב בתרגיל עם צוללת USS Georgia ב-31 ביולי 2024 באזור הים התיכון
איש מארינס של צבא ארה"ב בתרגיל עם צוללת USS Georgia ב-31 ביולי 2024 באזור הים התיכון
תרגיל שבו השתתפה הצוללת USS Florida עם אנשי מארינס בים התיכון, בסוף יולי
(צילום: הצי האמריקני)
למרות הלחץ הבינלאומי הכבד, בישראל מעריכים שאיראן לא תשנה את החלטתה להגיב. אולם עדיין נשאלת השאלה כיצד תיראה התגובה הזו, וב"וושינגטון פוסט" דווח אמש כי בניגוד להצהרות הפומביות שלה על נקמה "קשוחה", בשיחות פרטיות קראו אנשי המשטר לנקוט בזהירות, במטרה למצוא איזון שימנע מלחמה אזורית כוללת.
גורם לבנוני, שלפי העיתון מקורב לחיזבאללה, אמר כי איראן ובעלי בריתה "צועדים בזהירות". מסר דומה השמיע חבר פרלמנט עיראקי שמקורב למיליציות הפרו-איראניות במדינה: "נאמר לנו (על ידי איראן) שהולכת להיות תגובה מוגבלת". הסיבה, כך אמר המחוקק העיראקי ששמר על עילום שם, היא שאיראן לא רוצה "להרחיב את המלחמה".
גורמים לבנוניים שמקורבים לחיזבאללה אמרו ל"פוסט" כי במפגשים שנערכו לאחרונה הביעה איראן חשש שבמקרה של עימות כולל – ישראל וארה"ב יתקפו את מתקני הגרעין שלה, כתירוץ ל"נטרול בפועל של ההרתעה הגרעינית של איראן", לשון הדיווח.
3 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
יתקוף עם איראן או בנפרד? נסראללה
(צילום: Al-Manar TV/Handout via REUTERS)
אתמול כאמור נשא דובר צה"ל הגרי הצהרה מיוחדת בצל כוננות השיא, והדגיש כי אין בשלב זה שינוי בהנחיות לציבור. אם יהיה כזה, הוא הבהיר, הוא יועבר באופן מיידי. "אנחנו לוקחים ברצינות את ההצהרות והאמירות של אויבינו, ועל כן אנחנו מוכנים במוכנות שיא בהתקפה ובהגנה, ונפעל על פי הנחיות הדרג המדיני", אמר. "נעדכן מוקדם ככל הניתן על מנת להתאים את ההנחיות לציבור, וזאת מבלי לתת לאויבינו יתרון מודיעיני או מבצעי. אנחנו מודעים וקשובים למציאות בה נמצאים תושבי הצפון זמן רב, והמשימה שלנו היא להבטיח את ביטחונכם ולהחזיר אתכם לביתכם בביטחון".
לשאלה האם ישראל תבצע מתקפת מנע במקרה שתזהה תקיפה קרובה, השיב דובר צה"ל: "אנחנו נעשה כל מה שצריך על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל. באשר לדיווחים על תזוזות באיראן, אנחנו עוקבים כל הזמן מסביב לשעון. אנחנו לא עוקבים לבד, אנחנו עוקבים גם עם השותפים שלנו, בראשם ארה"ב שתגברה את האזור בנושאות מטוסים. נמשיך לעקוב ונבצע את ההחלטות שלנו".

השגרירים הזרים לא עוזבים: "הם יילחצו כשישראל תילחץ"

למרות המתיחות וכוננות השיא בישראל, כל השגרירים הזרים במדינה החליטו להישאר בארץ, חרף החשש ממלחמה. השגרירות הזרה היחידה שפינתה בני משפחה היא קנדה, וממילא רבים מהם נמצאים בחופשות קיץ.
גורמים במשרד החוץ אמרו כי השגרירויות הזרות בסך הכול לא חוששות מהמצב ולא ביקשו הנחיות מיוחדות. "אנחנו בקשר הדוק איתם. הם מסתכלים עלינו - כשנהיה לחוצים גם הם יילחצו", אמרו במשרד החוץ.
בשגרירות הגרמנית אומרים כי השגריר שטפן זייברט לא מתכוון לעזוב את ישראל. "אני כאן כדי להישאר", אמר. שגריר נוסף אמר: "שגרירים הם תמיד האחרונים שעוזבים במהלך הסכסוך. כולנו תופסים את המצב בזהירות אבל עד כה זה לא מידרדר. אבל תקופת ההמתנה היא קשה מכיוון שאנחנו לא יכולים לעשות הרבה עבודה".
פורסם לראשונה: 22:57, 12.08.24