בצל הלחץ הגובר שמופעל על נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות, אתר החדשות האמריקני Axios דיווח הלילה (בין רביעי לחמישי) כי מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני, צ'אק שומר, "מאותת" בשיחות פרטיות לתורמים כי הוא פתוח לרעיון שהמועמד הדמוקרטי לנשיאות בבחירות שיתקיימו ב-5 בנובמבר לא יהיה הנשיא המכהן.
4 צפייה בגלריה
פסגת נאט"ו בוושינגטון
פסגת נאט"ו בוושינגטון
ג'ו ביידן
(צילום: EPA/Radek Pietruszka)
מאז העימות הטלוויזיוני הכושל שלו לפני כשבועיים מול המועמד הרפובליקני, הנשיא לשעבר דולנד טראמפ, שבו ביידן נראה עייף, חלש ולפרקים מבולבל, התרבו הקולות בקרב המצביעים וחברי הקונגרס הדמוקרטים הקוראים לו לפרוש מהמרוץ. עם זאת, שומר דווקא הצהיר בפומבי כי הוא עומד לצד ביידן. שלושה גורמים המעורים בנושא אמרו ל-Axios כי שומר הקשיב לרעיונות ולהצעות של תורמים לגבי המשך דרכה של המפלגה הדמוקרטית.
שומר נחשב לאחד מכמה דמוקרטים, בהם גם הנשיא לשעבר ברק אובמה שביידן שימש כסגנו, ויו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, להם יש את המעמד הפוליטי והאישי לשכנע את הנשיא לזוז הצידה. שומר, מצידו, הגיב לדיווח ואמר כי תמיכתו בביידן עומדת בעינה. "כפי שהבהרתי שוב ושוב בפומבי ובאופן פרטי, אני תומך בנשיא ביידן ונשאר מחויב להבטיח שדונלד טראמפ יפסיד בנובמבר", אמר.
עם זאת, לפי הדיווח שומר הזמין שלשום בכירים בקמפיין אליו כדי לתדרך אותם ולטפל ישירות בחששות שעלולים להיות להם, ובפגישה זו הוא לא היה החלטי באשר לשאלה אם ביידן יכול לנצח את טראמפ או אם הוא צריך להתמודד במרוץ. בינתיים, מחוקקים ותורמים דמוקרטים ממתינים לעוד נתוני סקרים, שרובם היו שליליים עבור ביידן מאז העימות, לפני שיחליטו כיצד לפעול בעניין הריצה שלו לנשיאות.
4 צפייה בגלריה
צ'אק שומר
צ'אק שומר
צ'אק שומר. תומך פומבית בביידן, בינתיים
(צילום: AP Photo/J. Scott Applewhite, File)
ועדיין, כמה סנאטורים כבר התבטאו נגד הנשיא. אחרי שכמה מהם כבר הביעו את חששם כי ביידן לא יוכל לנצח את טראמפ, הלילה הסנאטור הדמוקרטי פיטר וולץ', שמייצג את מדינת ורמונט, קרא לו לפרוש מהמרוץ לנשיאות. הוא הסנאטור הדמוקרטי הראשון שקורא לנשיא באופן ישיר לא להתמודד בבחירות הקרובות.
"ההימור לא יכול להיות גדול יותר. איננו יכולים להתעלם מההופעה הנוראית של ביידן בעימות הנשיאותי, או מהשאלות הרלוונטיות שהועלו מאז אותו לילה", כתב וולץ' במאמר שפרסם ב"וושינגטון פוסט". לדבריו, "אני מבין למה הנשיא ביידן רוצה להתמודד. הוא הציל אותנו מדונלד טראמפ פעם אחת ורוצה לעשות את זה שוב, אבל הוא צריך להעריך מחדש אם הוא המועמד הטוב ביותר לעשות זאת. בעיניי הוא לא. לטובת המדינה, אני קורא לו לפרוש מהמרוץ".
גם ננסי פלוסי, חברת בית הנבחרים הדמוקרטית שבעבר כיהנה כיו"ר הבית, רמזה אתמול לראשונה באופן גלוי שלדעתה ביידן צריך לשקול מחדש את החלטתו אם להתמודד בבחירות - וסירבה לומר בצורה נחרצת מה עמדתה בנושא. "אני רוצה שהוא יעשה כל מה שהוא יחליט לעשות", אמרה בריאיון לרשת MSNBC. "כולנו מעודדים אותו לקבל את ההחלטה הזו כי הזמן אוזל". בנוסף, כבר תשעה דמוקרטים בבית הנבחרים הצהירו כי לדעתם ביידן לא צריך להיות המועמד מטעם המפלגה לנשיאות.
4 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב 29 ביולי
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב 29 ביולי
"הנשיא צריך להחליט, הזמן אוזל". ננסי פלוסי
(צילום: AP)
כמו כן, אחד התורמים הגדולים של המפלגה הדמוקרטית אמר לתקשורת האמריקנית כי מנהיגים דמוקרטים צפויים לפרסם "הצהרות דאגה" עם סיומה של פסגת נאט"ו שמתקיימת בימים אלה בוושינגטון. "זה הולך להיות מרחץ דמים", אמר. לדבריו, מועמדים במפלגה לחוצים מאוד לקראת הבחירות, גם במדינות שנחשבו בעבר ל"בטוחות". ב"פוקס ניוז" דווח כי חלק מהדמוקרטים בסנאט צפויים להביע את הסתייגויותיהם בפני ביידן בפגישה שיקיימו איתו היום.
אתמול גם השחקן ג'ורג' קלוני, דמוקרט ותיק, קרא בטור דעה ב"ניו יורק טיימס" לביידן לפרוש מהמרוץ. קלוני הביע את הערכתו העמוקה לביידן, אך הדגיש את הצורך במנהיגות חדשה במפלגה הדמוקרטית והביע את החשש ממצבו. "הקרב היחיד שהוא לא יכול לנצח הוא המאבק נגד הזמן. אף אחד מאיתנו לא יכול. זה הרסני להגיד את זה, אבל הג'ו ביידן שפגשתי לפני שלושה שבועות באירוע גיוס הכספים לא היה הג'ו ביידן של 2010. הוא אפילו לא היה ג'ו ביידן של 2020. הוא היה אותו אדם שכולנו היינו עדים לו בעימות", כתב.
שלשום פורסם מאמר מערכת ב"ניו יורק טיימס" נגד הנשיא ביידן, בפעם השנייה תוך פחות משבוע, שבו נכתב בין השאר כי הנשיא "הביך את עצמו וחייב לפרוש". העיתון אף דרש מהמפלגה הדמוקרטית לנקוט צעדים כדי לגרום לכך, והדגיש: "מועמדותו של דונלד טראמפ לכהונה שנייה מהווה איום חמור על הדמוקרטיה האמריקנית".
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות פלורידה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות פלורידה ארה"ב
דונלד טראמפ. מי יתמודד מולו בבחירות בנובמבר?
(צילום: JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
ביידן, לפחות בינתיים, לא מראה סימנים כי הוא עומד לפרוש. ביום שני הוא הדף את הקריאות לפרישתו, כשבמכתב לחברי הקונגרס הדמוקרטים כתב כי הגיע הזמן "לשים סוף" לדרמה המתחוללת סביב מועמדותו ולהמשיך הלאה. במכתבו הצהיר ביידן כי הוא "מחויב עמוקות" להישאר במרוץ, וכי לא היה מתמודד אם לא היה מאמין שהוא בעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח את דונלד טראמפ. בהמשך הוא גם התראיין לרשת MSNBC והצהיר: "אני לא הולך לשום מקום".

"עובדי הבית הלבן מנהלים את המדינה כי הנשיא לא יכול"

הלחץ על ביידן לא מגיע רק מהצד הדמוקרטי בארה"ב, אלא גם מזה הרפובליקני. בפרסום נוסף של Axios דווח כי ועדת הפיקוח של בית הנבחרים האמריקני, שבו רוב רפובליקני, זימנה שלושה עוזרים בכירים בבית הלבן - בדרישה שימסרו בפניה תצהירים בנוגע לבריאותו של הנשיא ג'ו ביידן.
לפי הדיווח, לוועדה זומנו אנתוני ברנל, שמשמש כעוזרה הבכיר של הגברת הראשונה ג'יל ביידן, סגנית ראש הסגל אנני טומסיני והיועצת הבכירה אשלי וויליאמס. גורמים רשמיים אמרו ל-Axios כי אמנם השלושה אינם מוכרים כל כך לציבור, אך הם "משפיעים מאוד בבית הלבן". יו"ר ועדת הפיקוח של בית הנבחרים, ג'יימס קומר, ביקש מהשלושה להגיב לזימונים עד 17 ביולי - וביקש מהם להגיע לראיונות בדלתיים סגורות בהמשך החודש.
במכתב ששלח להם, קומר התייחס לדיווח קודם של האתר האמריקני שבו נכתב כי לברנל ולטומסיני יש גישה למעון של הזוג ביידן בבית הלבן, דבר שלפי הדיווח גורמים בוושינגטון מרימים גבה כלפיו - מאחר שלעובדים פוליטיים לרוב אין גישה כזו. הוא כתב כי הוועדה "מודאגת" מכך שהשלושה הם "בין כמה מעובדי הבית הלבן שלקחו על עצמם לנהל את המדינה בזמן שהנשיא לא יכול". במכתב לברנל, שלפי הדיווח השפעתו חורגת הרבה מעבר ללשכתה של הגברת הראשונה, נכתב כי "הוועדה מבקשת להבין את מידת השפעתו על הנשיא ואת ידיעתו באשר להאם הנשיא ממלא באופן אישי את חובותיו".
דובר הבית הלבן, איאן סמס, מסר בתגובה כי "כמו כל מה שחבר הקונגרס קומר עשה בשנה האחרונה, הזימון הזה הוא תרגיל פוליטי חסר בסיס שנועד למשוך תשומת לב תקשורתית במקום לעסוק בפיקוח לגיטימי". קומר, יש לציין, סייע לאחרונה להוביל חקירת הדחה נגד ביידן, שכללה ראיונות של כמה מבני משפחתו של הנשיא. החקירה נסגרה בסופו של דבר.