הרצי הלוי: "המפקדים ביו"ש מסכנים את חייהם, גם כשנדרש למנוע פגיעה בפלסטינים"
(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי נאם הערב (שני) במסגרת טקס מינויים ודרגות, לאחר המתקפה שספג בעקבות הודעתו המשותפת עם ראש השב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי נגד הפורעים ביהודה ושומרון, שבה אמרו השלושה כי "המתקפות נגד פלסטינים חפים מפשע הן טרור לאומני". הוא ציין: "המפקדים ביו"ש מסכנים את חייהם, גם כשנדרש למנוע פגיעה בפלסטינים".
לדבריו, "חיילים ומפקדים בצה"ל נושאים במשימה מאוד פשוטה אך מורכבת, להגן על מדינת ישראל ואזרחיה. זו האחריות שלנו. כדי לעשות את הדבר הזה צריך צבא חזק. צבא חזק הוא צבא העם, שמגיע מכל הקצוות. אנחנו מברכים על הגיוון והשונות שמחזקים אותנו".
3 צפייה בגלריה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
ראש המטה הכללי, רב-אלוף הרצי הלוי, וראש שירות הביטחון הכללי, רונן בר, יעקב קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה
רונן בר, יעקב שבתאי והרצי הלוי
(צילום: דובר צה"ל, אלכס קולומויסקי)
הוא הוסיף: "יותר מכל אנחנו נשענים על אנשים חזקים, איכות אנושית שיודעת ליזום, לקבל אחריות ולפעול באומץ ורוח לחימה. זה סוד הכוח שלנו. רוב הדרגות שהענקנו כאן היום הן דרגות אלוף משנה, זאת הדרגה של מפקדי חטיבות. מפקדי החטיבות שלנו נושאים במשימות מורכבות. אני גאה מאוד בכל מפקדי החטיבות שלנו ובימים האלה, בפרט במח"טים שלנו ביהודה ושומרון".
הרצי הלוי ציין כי "מפקדי חטיבות העומדים בראש אנשיהם, נלחמים בטרור ושומרים על אזרחי ישראל תוך שהם מסכנים את חייהם פיזית. יום-יום הם נמצאים בראש, גם כשנדרש למנוע פגיעה בתושבים פלסטינים, לצערנו, על ידי אזרחים ישראלים. שתי המשימות האלה משרתות את ביטחון המדינה ואזרחיה. עשייתם החשובה ראויה לכל הערכה ואני מגבה את המח"טים שלנו באופן מלא ובלתי מתפשר".
3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה של יוון ניקולס פנגיוטופולוס ב אתונה
שר הביטחון יואב גלנט עם שר ההגנה של יוון ניקולס פנגיוטופולוס ב אתונה
"אם אתם רוצים לתקוף מישהו - תתקפו אותי". גלנט
(צילום: EPA)
בהודעה חריגה אמרו ראשי מערכת הביטחון: "בימים האחרונים מתבצעות בשטחי יהודה ושומרון תקיפות אלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע. המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן".
לדבריהם, אותם אירועים גוררים תגובה פלסטינית: "כוחות הביטחון פועלים אל מול אותם פורעים, תוך סיכון חייהם של חיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל ומשרתי שירות הביטחון הכללי. אלימות זו מגבירה טרור פלסטיני, פוגעת במדינת ישראל ובלגיטימציה הבינלאומית של כוחות הביטחון להיאבק בטרור הפלסטיני, ומסיטה את כוחות הביטחון ממשימתם המרכזית נגד הטרור הפלסטיני".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השוותה את הרמטכ"ל לארגון שכירי החרב שמרד ברוסיה. סטרוק
(צילום: יואב דודקביץ')
שרת ההתיישבות אורית סטרוק תקפה את השלושה ברדיו קול ברמה, ואמרה: "הם הוציאו הודעה על טרור לאומני יהודי. מי אתם, כוח וגנר (ארגון שכירי החרב שמרד בהנהגת רוסיה)?". היא הוסיפה: "אתם עובדים אצל הממשלה, אתם לא מוציאים הודעות מתחת לאף של הממשלה איך שבא לכם ומה שנראה לכם. מוקירה מאוד את הרמטכ"ל, המפכ"ל וראש השב"כ, אבל הם לא אלה שאמורים ללמד אותנו לא מוסר ולא לקבוע נורמות, התפקיד שלהם זה לדאוג לביטחון. תדאגו לביטחון בבקשה". סטרוק ציינה כי היא נגד הפרעות, שבמהלכן הוצתו בתי פלסטינים והושחת רכוש בכפרים, אך אמרה כי "זאת בושה וחרפה לקרוא לאירועים האלה טרור לאומני".
מוקדם יותר התייחס שר הביטחון יואב גלנט למתקפות אנשי הציבור על כוחות הביטחון, ואמר: "ישנן התקפות של אוכלוסייה קיצונית על מפקדי וחיילי צה"ל. המתקפות האלה הן גם פיזיות, זה מסוכן ומדאיג. אני פונה מכאן לאנשי הציבור שתוקפים את הרמטכ"ל, את ראש שב"כ, את המפכ"ל, ואומר לכם השרים וחברי כנסת - אם אתם רוצים לתקוף מישהו - תתקפו אותי. החיילים מייצגים את כל עם ישראל ושומרים על כולנו. אנחנו צריכים לאפשר להם לעשות את עבודתם. לא נקבל פגיעה בצה"ל, לא נקבל פגיעה במפקדי צה"ל, וכל מי שיעשה את זה נביא אותו לדין באופן החמור ביותר".
תיעוד מעימותים בין מתנחלים לפלסטינים סמוך לכפר אום ספא

במסגרת ההתפרעויות, מתנחלים שרפו אתמול יבולים חקלאיים בשטח של שישה דונם בכפר תורמוס עיא שבשומרון. שלשום עשרות מתנחלים התעמתו עם פלסטינים ליד הכפר אום ספא שמצפון לרמאללה, והשליכו אבנים. כוח צה"ל הגיע למקום, ואחד החיילים נפגע באורח קל מהאבנים. כמה דקות לאחר מכן נכנסו עשרות מתנחלים לכפר, שרפו לפחות שני בתים והציתו שני כלי רכב ומשאית השייכים לפלסטינים.
לאחר מכן חודשו העימותים בין הצדדים בכביש 60 הסמוך, ובמהלכם כמה פלסטינים נפצעו באורח קל. כוח צה"ל ספג אבנים מהפלסטינים והשיב באמצעים לפיזור הפגנות. גם רכב צבאי הוצת. בשלב זה יצאו כלל המתנחלים מהשטח הפלסטיני.
ביום חמישי בערב, על רקע האירועים האלימים הקודמים ביהודה ושומרון - שהתגברו לאחר הפיגוע ליד עלי - עצר שב"כ שלושה פעילי ימין. השלושה הועברו לחקירה במתקן של השב"כ והוצא נגדם צו חריג המונע מהם מפגש עם עורך דין.
באותו ערב השליכו פלסטינים אבנים ובקבוקי תבערה בכביש 60, סמוך לעפרה שבשומרון. נזק נגרם לכמה כלי רכב וישראלית נפצעה באורח קל מרסיסים. שוטרים ירו באוויר.
ביום רביעי בערב התפתחו עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בכפר עוריף שליד יצהר, שממנו יצאו המחבלים שביצעו את הפיגוע. לכיוון הכפר הגיעו כ-150 מתנחלים שהשליכו אבנים לעבר כ-50 פלסטינים - שהשיבו באבנים משלהם ובירי זיקוקים. שישה מתנחלים נפצעו מאבנים. לפני כן התפרעו מאות מתנחלים רעולי פנים בכפר תורמוס עיא, והציתו במקום בתים ורכבים.