2 צפייה בגלריה
הגננת המואשת בהתעללות בתינוקות בגן בשדרות
הגננת המואשת בהתעללות בתינוקות בגן בשדרות
אילנה סויסה
כתב אישום הוגש היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד המטפלת אילנה סויסה (53) משדרות בגין התעללות פיזית ונפשית ב-18 פעוטות במעון ויצו בעיר. בכתב האישום נכתב כי "מדי יום ביומו, בהיותה אחראית על הפעוטות, ביצעה סויסה מאות מקרים של תקיפה ומעשי התעללות גופנית ונפשית".
כתב האישום מפרט שורה של מקרים קשים המיוחסים לסויסה: "בין היתר, דרכה על ראשו של אחד הפעוטות למשך זמן ממושך עד אשר הצליח להתחמק ממנה, צבטה והכתה פעוטות, דחפה לול על פעוט והפילה אותו לרצפה, חבטה בראשה של אחת הפעוטות באמצעות מקל של מגב, נתנה מכות אגרוף לראשם של פעוטות, בעטה בהם, הטיחה ילדים מגובה בכוח לתוך לולים, משכה את הפעוטות בידיהם והפילה אותם לרצפה כשראשיהם הוטחו ברצפה, האכילה פעוטות בכוח, גררה פעוטות אחריה, זרקה משחקים לעבר הפעוטות שפגעו בגופם, הכתה פעוט בראשו באמצעות קופסא ריקה של 'שוקולית', השאירה פעוטות ללא השגחה בחדר ההחתלה לאחר שסגרה עליהם את דלת החדר ועוד".
כמו כן, נכתב באישום, נהגה סויסה כלפי הילדים בקשיחות, צעקה עליהם ונזפה בהם: "במקרים רבים הגיבה באגרסיביות, אחזה, דחפה ומשכה בכוח ובכעס את הילדים והכתה אותם עד אשר פרצו בבכי. בנוסף, בשעות הצהריים בגן, בעת שהילדים שכבו לישון על גבי מזרנים שהונחו על הרצפה, נהגה סויסה באלימות ובאכזריות כלפי ילדים אשר לא שכבו בשקט במקומם, זזו או קמו מהמזרן, בכך שדחפה אותם, משכה אותם בכוח, הרימה אותם בידיה באוויר ואז הטיחה אותם בכוח אל המזרן".
ההתעללות במעון בשדרות | אב אחת הפעוטות: "הדבר הכי גרוע שאבא יכול לראות"
(צילום: ירון ברנר)

עוד נכתב כי "סויסה ניהלה את הכיתה תוך שימוש תדיר באלימות כלפי הפעוטות, כשהיא משרה אווירה קשה של אלימות ופחד, ומנצלת את העובדה כי מדובר בפעוטות רכים שאינם יכולים להתגונן מפניה ואינם מסוגלים לדווח ולהתלונן על מעשיה הנפשעים".
סנגורה של הנאשמת, עו"ד קובי בן שעיה, אמר בדיון להארכת מעצרה כי "בעלה נכה סיעודי שהיא מטפלת בו. מעולם לא דבק בה רבב. היא הייתה עשרות שנים בגן. איני מקל ראש בכתב האישום". דיון נוסף בעניין מעצרה יתקיים באמצע חודש אפריל.
סויסה, תושבת שדרות, נעצרה בסוף ינואר בחשד להתעללות בפעוטות. המקרים המיוחסים לה נעשו בדצמבר האחרון ותחילת ינואר. לפי המשטרה, "יותר מ-400 מקרים של תקיפה והתעללות בפעוטות נחשפה על-ידי החוקרים שזימנו את ההורים לזהות את ילדיהם בתיעוד". בכתב האישום צוין כי עבדה במשך כ-17 שנה כגננת במעון בשדות, כאשר ב-12 השנים האחרונות עבדה כמובילת כיתה בכיתת "התינוקייה" שבה פעוטות בגילי 18-6 חודשים.
מבקשת המעצר עולה כי לפני כשלוש שנים, ביולי 2020, בוויצו ערכו לסויסה שימוע בגין התנהגות לא ראויה ומכבדת כלפי הפעוטות בגן, אבל הדבר לא הרתיע אותה ולא מנע ממנה להמשיך בהתנהגותה האלימה. כתב האישום מתפרש על פני כשנה, בין 2022 ל-2023, והוא מעורר סימני שאלה, שכן לא ברור מדוע בוויצו לא פיקחו על ההתנהגות של המטפלת בצורה הדוקה יותר לאחר השימוע שערכו לה - למרות שהכול היה מתועד במצלמות האבטחה.
מוויצו נמסר בתגובה: "מבדיקה שנעשתה אצלנו לעובדת לא נערך שימוע. לצוות המעון ולאילנה בכלל זה נערכה שיחת ריענון נהלים. במסגרת מדיניות הארגון לאפס סובלנות במקרים כאלה - העסקת העובדת הופסקה מיידית. אנו מתפעלים מערכת ארצית של פיקוח, בקרה והדרכות צוותים במטרה למנוע הישנות מקרים כגון אלה. חשוב לציין ולחדד כי לצוותים ולמנהלים אין כל אפשרות לצפות ולפתוח מצלמות, אלא אך ורק לגורמים הרלוונטיים ובהם המשטרה ומשרד החינוך".
2 צפייה בגלריה
מפגש גיבוש של האימהות והילדים מהגן המתעלל בשדרות
מפגש גיבוש של האימהות והילדים מהגן המתעלל בשדרות
מפגש גיבוש של אימהות וילדי המעון
(צילום: חיים הורנשטיין)
עוד עולה מבקשת המעצר כי לאחר שנודע לסויסה שהורידו את מצלמות האבטחה מהגן, וטרם מעצרה, שלחה הודעה לאשתו של איש הזירה הטכנולוגית בתחנת שדרות, אותו היא מכירה, וביקשה ממנה שתשוחח עם בעלה. היא כתבה לה שמדובר בפגיעה בכבוד שלה, בפרנסה ובשם שלה.
בחקירתה ניסתה לגמד את מעשיה ותירצה אותם בדרכים שונות והציגה את התנהגותה כלגיטימית, אך לרוב היא שמרה על זכות השתיקה. בחקירתה האחרונה טענה שאינה יכולה להפעיל כוח על הפעוטות מאחר שהיא סובלת מדלקת פרקים ולכן הטענות כלפיה אינן נכונות.
"סויסה נהגה באלימות שיטתית ובאכזריות כלפי פעוטות שהיו תחת אחריותה, תלויים בה לחלוטין, במשך השעות הארוכות בהן היו בגן, תוך פגיעה קשה באמון שנתנו בה הורי הפעוטות, עת הפקידו בידיה את היקר להם מכל", נכתב בבקשת המעצר. "חמורה מכך היא פגיעתה של סויסה בנפשם הרכה של הפעוטות שחוו אלימות ואכזריות מצד המבוגר האחראי שאמור היה לטפל בהם ולדאוג לצרכיהם. אין ספק כי התנהגות זו מטלטלת ומערערת את עולמם של הפעוטות חסרי הישע, והשלכותיה הרעות עלולות להיות ארוכות טווח, השלכות שהפעוטות מתמודדים איתם כבר עתה".
במסגרת בקשת המעצר, ציינה עו"ד הילה דרימר מפרקליטות מחוז דרום, שהגישה את כתב האישום, כי "התנהגותה של סויסה כעולה מחומר הראיות היא שיטתית, ומלמדת על דפוס אלים. יתירה מכך, היא לא הצליחה לכבוש את יצרה הרע והאלים על אף שידעה כי כל מעשיה מתועדים במצלמות האבטחה של הגן. התנהגותה מלמדת על מסוכנותה הרבה". לסויסה יוחסו עבירות של התעללות בקטין או בחסר ישע, תקיפת קטין חסר ישע על ידי אחראי; תקיפת קטין או חסר ישע והשארת ילד בלא השגחה.
המקרה נחשף בעקבות תושייתה של אחת האימהות, צליל בן זכר, ש"שתלה" מכשיר הקלטה בקפוצ'ון של בנה הפעוט, כבן שנה, והקליטה את הצעקות, הקללות ומקרי האלימות בגן. ההקלטות הועברו למשטרת שדרות שהחרימה את מצלמות האבטחה - וכך נחשפו מקרי האלימות. צוות חקירה מיוחד שהוקם בתחנת שדרות צפה במאות שעות שתועדו על-ידי מצלמות האבטחה. החוקרים גיבשו את התשתית הראייתית נגד סויסה, לרבות גביית עדויות נוספות תחת אזהרה ממטפלות שעבדו עם החשודה.
פקד דוד תאגורי, ראש צוות החקירה, אמר בשבוע שעבר: "החקירה החלה בתלונה שהתקבלה ובה הקלטה קולית בלבד שמיד הדליקה אצלנו נורה אדומה, והוחלט להקים צוות חקירה מיוחד לבדיקת התנהלות המעון והצוות. התנהגותה החריגה והאלימה של החשודה כלפי הפעוטות שהיו בקבוצתה ותחת אחריותה הייתה מובהקת וחזרה על עצמה פעם אחר פעם לאורך מאות מקרים קשים מאוד לצפייה שאליהם נחשפנו והתייחסנו לאותם ילדים כאילו היו שלנו. אנחנו שמחים שהצלחנו להפסיק ולמנוע את המשך הפגיעה בפעוטות".