כוחות צה"ל פועלים באופן מוגבר בעיר עזה, לכיוון מרכז הרצועה, אחרי שבשעות הלילה (בין ראשון לשני) מסר דובר צה"ל כי הצבא תקף מטרות של חמאס במרכז הרצועה. ברצועה דיווחו על הרוגים ופצועים.
תיעוד התקיפות העצימות בעיר עזה, הלילה

הפשיטה מכוונת בין היתר לשכונת שייח עג'לין, שאליה צה"ל לא חזר קרקעית מאז סוף התמרון והיציאה ממנה בדצמבר. המטרה היא פגיעה ביעדי פיקוד ושליטה מחודשים של חמאס וריכוזי מחבלים. את הפעולה מובילה חטיבת הקומנדו יחד עם אוגדה 99 (במיל') ממערב לפרוזדור נצרים. על פי הדיווחים הפלסטיניים, הפעילות התמקדה גם בשכונת תל אל-הווא בדרום-מערב העיר עזה.
בצה"ל אמרו כי "במהלך הלילה, כוחות צה"ל ושב"כ בפיקוד אוגדה 99 החלו בפעילות לסיכול טרור במרחב העיר עזה, בין היתר במטה אונר"א הממוקם במרחב. פעילות הכוחות במרחב החלה בעקבות מידע מודיעני על הימצאות תשתיות טרור של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי, בהם מחבלים, אמצעי לחימה וחדרי כליאה וחקירות. כוחות צה"ל פעלו בעבר במרחב, חיסלו ועצרו מחבלי חמאס רבים והשמידו תוואי תת קרקעי נרחב שעבר מתחת למתחם".
עם תחילת הפעילות, נמסר, צה"ל כרז והתריע לאזרחים על פעילות במרחב וייפתח מעבר מסודר ליציאת אזרחים בלתי מעורבים מהמרחב. "צה"ל ימשיך לפעול בהתאם לדין הבין-לאומי וכנגד ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי, הפועלים באופן שיטתי וציני מתוך תשתיות אזרחיות ובהן מתחמי אונר״א, המשמשים אותם לתכנון והוצאת פעולות טרור נגד מדינת ישראל", נמסר.
הפלסטינים דיווחו על כניסת עשרות כלי רכב וטנקים ישראליים לעיר עזה, אחרי "פלישה פתאומית" של כוחות הצבא לאזור שכונת תל אל-הווא. לפי הדיווחים, כלי הרכב נכנסים לשכונות דרג' ותופאח, תל אל-הווא, סברה וחלקים משכונת רימאל. לדבריהם, כלי רכב צה"ליים מתקדמים באזור, ובמקביל כטב"מים תוקפים באזורים הדרום-מערביים של העיר. לפי הפלסטינים, התקדמות הצבא והתקיפות באזור גרמו לעקירה המונית של תושבים המתגוררים באזור לכיוון שכונות א-נסר ורימאל שבצפון העיר.
אתמול הורה צה"ל לתושבים להתפנות משורת אזורים בעיר עזה. דובר צה״ל בערבית אביחי אדרעי פרסם ציוץ שבו קרא "לכל העקורים והנוכחים" בשכונת תופאח, בעיר העתיקה בעזה, ובדרג׳ ב"בלוקים" 604-606, 608, ו-609 להתפנות למקומות בטוחים. "למען ביטחונכם עליכם להתפנות באופן מיידי למקלטים הידועים במערב העיר עזה", נכתב בציוץ של אדרעי.
הלילה דיווחו הפלסטינים על "חגורות אש" בתקיפות בעיר עזה - בין היתר בשכונת אל-תופאח שממנה ביקש צה"ל להתפנות, ובשכונת סברה. בתיעודים שפורסמו מעזה נראו תושבים מסתובבים ברחובות, גם בשעות הלילה, בניסיון להימלט.
תושבי העיר עזה מתפנים מערבה

1 צפייה בגלריה
עקירה של תושבי השכונות המערביות בעיר עזה
עקירה של תושבי השכונות המערביות בעיר עזה
תושבים בעיר עזה מתפנים מבתיהם
דובר צה"ל עדכן הבוקר כי "לאורך הלילה, כלי טיס ומטוסי קרב של חיל האוויר תקפו יעדי טרור רבים ברחבי רצועת עזה, בהם תשתיות ששימשו את מחבלי חמאס לתכנון והוצאה לפועל של מתווי טרור נגד כוחות צה"ל הפועלים כעת ברצועה. באחת התקיפות כלי טיס תקף, בשיתוף החטיבה הדרומית של אוגדת עזה, מחבל צליפה של חמאס שלקח חלק בפעולות טרור נגד כוחותינו ברצועת עזה".
בנוסף עדכן צה"ל כי צוותי הקרב החטיבתיים, בפיקוד אוגדה 98, השמידו בשג'אעיה תשתיות טרור וחיסלו מהאוויר ומהקרקע עשרות מחבלים שעסקו בירי טילים. כמו כן, כלי טיס של חיל האוויר, בשיתוף פיקוד הדרום, תקפו ביממה האחרונה שני אתרי שיגור מוכנים לשיגור לשטח הארץ בחאן יונס ובעיר עזה.
במקביל נמשכת הלחימה ברפיח, וצה"ל עדכן כי ביממה האחרונה חוסלו יותר מ-30 מחבלים בעיר הדרומית ברצועה. "לוחמי צוותי הקרב החטיבתיים בפיקוד אוגדה 162 וכלי טיס של חיל האוויר חיסלו ביממה האחרונה יותר מ-30 מחבלים שהיוו איום על כוחותינו במרחב רפיח, איתרו פירי מנהרות והחרימו אמצעי לחימה", מסר דובר צה"ל.
תיעוד פעילות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )

בעזה מתקיימים בתקופת הנוכחית שני מצבי לחימה: בצפון הרצועה, עד מסדרון נצרים, עבר צה"ל באופן מלא לשלב ג' מבין שלושת שלבי הלחימה. הצבא יצא מהשטח ומקיים בו פשיטות על פי מידע מודיעיני, כמו הפעולה שמתבצעת כעת בפיקוד אוגדת 98 בשכונת שג'אעיה במזרח העיר עזה. יש גם פשיטות בסדר גודל חטיבתי וגדודי שנועדו בעיקר להוציא את המחבלים ממחבואיהם ואז להכות בהם ולהשמיד מערכי לחימה מעל הקרקע ומתחתיה, כדי להביא לדעיכה של התנגדות חמאס.
באוגדה 98, שמנהלת את הפעולה בשג'אעיה, זיהו עד כמה חמאס הצליח להתבסס, אזרחית וצבאית, בשכונה שממוקמת מול הקיבוצים נחל עוז וכפר עזה. בצה"ל גם זיהו כיצד חמאס התאושש בעיר עזה בחודשים האחרונים מבחינת משילות, שהתבטאה לא רק מבחינה צבאית: ארגון הטרור הצליח אף לשלם משכורות מחדש לפעיליו ולגייס מאות חמושים חדשים, שחלקם מתעמתים עכשיו עם כוחות צה"ל בפשיטה בשג'אעיה.
פורסם לראשונה: 08:37, 08.07.24