לא מתחייב לציית לבג"ץ, נתניהו
(צילום: NBC NEWS)

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשאל הלילה (בין שני לשלישי) פעם נוספת אם יציית לפסיקת בג"ץ במקרה שזה יפסול את ביטול עילת הסבירות, ושוב התחמק - ולמעשה סירב להתחייב שיעשה זאת. "עלינו לעקוב אחר שני כללים: אחד - הממשלה הישראלית מצייתת להחלטות העליון, ובו בזמן, העליון מכבד את חוקי היסוד - שהם הדבר הקרוב ביותר שיש לנו לחוקה. אני חושב שעלינו לשמר את שני העקרונות", אמר נתניהו ל-NBC News. כשנשאל אם הוא מתחייב לכך, השיב: "אני מקווה שהם לא יפסלו אותו".
בהתייחס למחאות נגד החקיקה, נתניהו אמר: "לא תהיה מלחמת אזרחים - אני מתחייב לכך", והוסיף כי "כשהאבק יתפזר, אנשים יראו כי זה היה נחוץ". לדבריו, "החששות של הציבור יירגעו, ואנשים ייראו שישראל אפילו יותר דמוקרטית מבעבר".
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) אמר ל-ynet Live בהתייחסו לסוגיית הציות לבג"ץ: "בג"ץ היה זה שאמר 'חוקי יסוד הם כמו חוקה, זה הערך המכונן שעל בסיסו אני יכול לבוא ולפסול חוקים אחרים'. זה משהו שלנו יש מחלוקת עמוקה עם בג"ץ, אני חושב שהנחת היסוד הזו היא שגויה. אני חושב שראש הממשלה אמר דברים מאוד ברורים, אנחנו לא מביאים למשבר חוקתי".
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר: "בית המשפט מקפיד לכבד את החוק לעומת הממשלה. הדיון בשאלה האם הממשלה תכבד את ההחלטה של בג"ץ הוא חמור. הקואליציה עושה הכול כבר שבעה חודשים כדי לשנות את מבנה המשטר במדינת ישראל. לא ניסו להגיע לפשרה, אלא למשוך זמן בשיטת הסלאמי. כדאי לשים לב לראש הממשלה, איך הוא מתבטא בעברית ובאנגלית".
2 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"לא תהיה מלחמת אזרחים". נתניהו
(צילום: מארק ישראל סלם)
"עילת הסבירות היא עניין מינורי". נתניהו
(צילום: NEWSMAX)
במקביל, בראיון לרשת ניוזמקס השמרנית, חזר נתניהו על דבריו שביטול עילת הסבירות הוא עניין "מינורי ולא מרכזי ברפורמה, ועדיין זה נתקל בהתנגדות של אלפים על זה שאנחנו 'הורסים את הדמוקרטיה'". הוא אמר כי "הצורה שבה עילת הסבירות התקיימה בישראל אין לה מקבילה בשום דמוקרטיה בעולם. אם זה הרס הדמוקרטיה, אז לא נשארה אף דמוקרטיה בעולם. אנשים יביהו שזה הכרחי ויחזק את הדמוקרטיה. דברים יסתדרו בסוף".
"הנשיא ביידן אמר שזה יהיה טוב אם זה יועבר בקונצנזוס ובהסכמה רחבה. אני מסכים אותו, אבל קשה מאוד לעשות זאת", אמר נתניהו. "דמיינו שלביידן, או שלטראמפ לפניו, היה דבר מרכזי על סדר היום, והוא היה אומר - אני מחכה שהצד השני יסכים. אנחנו חיכינו שבעה חודשים, ושום הסכמות לא הגיעו".
כשנשאל על כך שבבית הלבן אמרו לכאורה שהביקור שלו עם הנשיא ביידן לא ייערך בבית הלבן עצמו, נתניהו אומר שלו נאמר אחרת. לדבריו, "כשהאבק ישקע" יתברר שהיחסים בין המדינות חזקים ויציבים. "ממשלות מתחלפות, אבל ישראל היא עדיין בעלת הברית הטובה ביותר שיש לארצות הברית, וארצות הברית היא בעלת ברית שאין לה תחליף מבחינתנו", אמר נתניהו.
הוא גם הכחיש שהמהפכה המשפטית נובעת מרצונו למנות שופטים למשפט הפלילי שמתנהל נגדו. "שטויות, אין שום קשר", הגיב.
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי התייחסה לסירובו של נתניהו להתחייב כי יציית לפסיקת בג"ץ, ואמרה בריאיון ל-ynet Live כי "אי אפשר להתעלם מזה". מיכאלי הוסיפה: "הוא נשאל על זה יותר מפעם אחת. הם בריונים, הם באים עם האלות שלהם כל הזמן, הם מאיימים על בית המשפט, הם מאיימים עלינו ועל הציבור. הם מאיימים על האנשים שמשרתים בצבא ההגנה לישראל לאורך עשרות שנים, זאת אלימות".
גם ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התייחס לכך שנתניהו מסרב להתחייב כי יציית לפסיקת בג"ץ, ואמר בריאיון ל-ynet Live כי לדעתו "זה תקדימי". לדבריו, "עצם זה שראש הממשלה לא אומר דבר כל כך פשוט, זה סוג של איום על בג"ץ. אני לא חושב שהיה ראש ממשלה במדינת ישראל שהעיז להגיד שהוא לא מתחייב לכבד פסיקה של בית המשפט".
אתמול בערב, שעות לאחר שהנהלת בתי המשפט הודיעה כי 15 שופטי בית המשפט העליון ידונו בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות, בליכוד העבירו מסר דומה לבג"ץ: "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד", נכתב בהודעה.
2 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
"בריונים שמאיימים על בג"ץ". מיכאלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"לא היה ראש ממשלה בישראל שהעיז להגיד שלא יכבד פסיקת בית משפט". אלקין
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)

אמש, בראיון לרשת פוקס ניוז נתניהו העביר ביקורת על מדינות המערב, שמגיבות על מהלכי החקיקה בארץ. הוא אמר כי "אני בתפקיד 16 שנים בסך הכול, ומעולם לא הגבתי על ויכוחים פנימיים בדמוקרטיות אחרות. מנהיגים אחרים יכולים לבחור לעשות את זה". לדבריו, "לכולם יש דעה על ישראל, אין להם דעה על הזכויות בצרפת או ההפגנות שם או הוויכוחים שמתנהלים במדינות אחרות".
במהלך סבב ריאיונות שקיים בשבוע שעבר אמר נתניהו לרשת ABC שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזמין אותו לבית הלבן בסתיו, "כנראה בספטמבר", אבל בוושינגטון סירבו לאשר: דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר סירבה לומר אם ביידן אכן הזמין את נתניהו למעונו הרשמי, וגם לא אישרה את התאריך המסתמן.
באותו בליץ ראיונות בתקשורת האמריקנית, סירב נתניהו להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות, ונראה כי לפי שעה הוא ממשיך לדבוק בכך. "זה סוג של ספירלה. אני מקווה שלא נגיע לכך", אמר בריאיון ל-CNN. הוא גם הזהיר מפני כניסה של המדינה לטריטוריה "לא נודעת", כלשונו.
באותו ראיון נשאל נתניהו אם הוא צופה השלכות מצד ארה"ב לאישור החוק ואמר כי היחסים בין ישראל לארה"ב עדיין חזקים. "שנינו מעוניינים לחסום את איראן, ומעוניינים בקידום שלום. זו הסיבה שחזרתי לשרת את ישראל כראש הממשלה. המטרות האלה ברות השגה ונשיג אותן יחד. אני חושב שזה יחזק את הבריתות שלנו, לא יחליש".