בסוף אוקטובר יצא נשיא ליבריה ג'ורג' וואה למסע דילוגים בכמה מדינות בעולם, ולאחר מכן הגיע למונדיאל בקטאר - כדי לצפות בבנו טימותי, שמשחק בנבחרת ארה"ב. וואה צפוי לחזור לליבריה רק לקראת סוף החודש, ובארצו מותחים ביקורת על היעדרותו הממושכת. אחד מאנשי האופוזיציה אמר שבימים אלה המדינה המערב אפריקנית "פועלת על 'טייס אוטומטי''".
ג'ורג' וואה היה כדורגלן מוכר וכיכב במילאן ובפריז סן ז'רמן. הוא הפך לאייקון אפריקני ב-1995, כשזכה בתואר שחקן השנה באירופה ("כדור הזהב"). הוא האפריקני היחיד שזכה בתואר היוקרתי.
4 צפייה בגלריה
ג'ורג' וואה, טימותי וואה
ג'ורג' וואה, טימותי וואה
ג'ורג' וטימותי וואה
(צילום: AFP, Gettyimages)
וואה מכהן כנשיא ליבריה משנת 2017, ולפני שעלה לשלטון הבטיח להיאבק בעוני ובשחיתות במדינה. בימים אלה סובלים אזרחים רבים בארצו מיוקר המחיה וממחסור במוצרי יסוד. המשבר במדינה גורם גם לאוהדי כדורגל מושבעים, ולאזרחים שמודעים לצורך בחיזוק הקשרים הדיפלומטיים עם מדינות בעולם, לתהות מדוע הנשיא וואה לא חוזר בהקדם לליבריה.
וואה פרסם בטוויטר תמונות שלו עם בנו בקטאר, ואחרי שארה"ב העפילה לשמינית הגמר הנשיא כתב שהוא "אבא גאה". אתמול סיימה ארה"ב את דרכה בטורניר, אחרי הפסד 3:1 לנבחרת הולנד, אך הנשיא לא צפוי לחזור בקרוב הביתה. בחודש שעבר הוא האריך את שהותו בחו"ל ב-25 ימים. הוא אמור לחזור לליבריה ב-18 בדצמבר. באותו יום, ב-17:00 שעון קטאר, יתקיים גמר המונדיאל.
4 צפייה בגלריה
נשיא ליבריה ג'ורג' וואה צופה ב מונדיאל ב קטאר
נשיא ליבריה ג'ורג' וואה צופה ב מונדיאל ב קטאר
נשיא ליבריה ביציע הכבוד בקטאר
(צילום: Gettyimages)
ברשתות החברתיות זעמו על התמונות של וואה חוגג ביציעים בקטאר – שם היה אחד מאורחי הכבוד – בזמן שתושבים רבים מתקשים להתקיים. "עם מי הוא השאיר אותנו?", אמר אברהם קאנה בן ה-23, תושב הבירה מונרוביה. "הוא לא הולך לעבוד עבור העם הליברי, אלא עבור הבן שלו".
טימותי וואה, בנו של ג'ורג', נולד בארה"ב ומחזיק באזרחות ליברית ובאזרחות אמריקנית, כמו רבים אחרים. לארה"ב יש חלק מרכזי בהקמתה של המדינה האפריקנית במאה ה-19 (ליבריה הוקמה על-ידי עבדים ששוחררו מארה"ב), ושתי המדינות שומרות על יחסים הדוקים עד היום. אוהדי כדורגל ליברים עוקבים אחרי ביצועיו של טימותי בקבוצת ליל הצרפתית, אך עבור איש האופוזיציה לואיס בראון זה לא מצדיק את פעילותו של האבא בחו"ל.
4 צפייה בגלריה
משה ליאון, ג'ורג' וואה וישראל כץ
משה ליאון, ג'ורג' וואה וישראל כץ
וואה בביקור בישראל לפני שלוש שנים
(צילום: אוהד צויגנברג)
"וואה ממשיך להיות עלבון לאינטליגנציה ולהציג גישה לא-אכפתית ממדרגה ראשונה", אמר הפוליטיקאי בראון, והוסיף שהנשיא "נוטש את המדינה ואת אזרחיה כדי לצפות בכדורגל". הוא האשים את וואה בניצול כספי הציבור כדי לחיות אורח חיים ראוותני. ג'וזף בואקאי, שהיה סגן נשיא ליבריה לפני כהונתו של וואה, אמר כי ליבריה פועלת כבר יותר מחודש "על טייס אוטומטי".
האופוזיציה בליבריה מתחה ביקורת על הלו"ז של וואה, שמחלק את זמנו בין צפייה במשחקים בקטאר לנסיעות לוועידות בינלאומיות במרוקו, מצרים, צרפת, מונקו וארה"ב. מפלגת האחדות מסרה: "אנחנו ממשיכים להיות עדים למנהיגות גרועה, התנהגות בלתי אחראית, פטור מעונש וניצול לרעה של הכספים שלנו". המפלגה הוסיפה כי בכירים אחרים היו יכולים לייצג את המדינה במקום וואה.
4 צפייה בגלריה
ג'ורג' וואה במדי מילאן
ג'ורג' וואה במדי מילאן
ג'ורג' וואה במדי מילאן
(צילום: AP)
לצד הביקורת על השהות הממושכת של הנשיא בחו"ל, חלק מתומכיו של וואה לא מבינים על מה המהומה. "אני תומך בנשיא. האיש רוצה לראות את הבן שלו משחק, מה רע בזה?", שאל אלכס בונו בן ה-31. היזמית אנטואנט אנדרסון שיבחה את וואה על הפעילות שלו מעבר לים, ואמרה שהוא מנסה להשיג תקציבים ומשאבים עבור תושבי ליבריה, "שיהפכו את המדינה למקום טוב יותר לחיות בו".
"אין לי בעיה עם האירועים שהוא הלך אליהם. העובדה היא שהוא הלך לשם בשם המדינה שלנו, ואני חושבת שזה הכרחי", אמר טארלו זייון בבירה מונרוביה.