ליברמן, מיכאלי ולפיד בישיבות סיעה
(צילום: משה מזרחי)

לקראת ההצבעה לבחירת יו"ר הכנסת היום (שני), חברי האופוזיציה המיועדת עוררו את זעמם של חברי הכנסת מהליכוד לנוכח כוונתם לנסות ולעכב את ההצבעה. יו"ר הוועדה המסדרת, ח"כ יואב קיש, האשים את אותם כי הם "פועלים לבזות את הכנסת ואת בית המשפט", וציין כי הוא "חושש שאקורד הסיום" של יו"ר הכנסת היוצא מיקי לוי יהיה לעכב עד כמה שניתן את החלפתו, ובכך גם את החקיקה שמתכננת הקואליציה הנכנסת. לבסוף, לאחר הסכמה בין קיש לח"כ בועז טופורובסקי, ההצבעה נדחתה למחר כדי שדיוני המליאה לא יימשכו עד שעת לילה מאוחרת, וכדי להבטיח רוב מצד הקואליציה העתידית.
מהומה בוועדה המסדרת, ח"כים הוצאו מהדיון
(צילום: ערוץ כנסת)

סיכומי הדיון על בחירת היו"ר יתקיימו מחר בשעה 09:00, עם חצי שעה לסיכום לכל אחד מהצדדים. ההצבעה תיערך ב-10:00. ביש עתיד כינו את הדחייה "ניצחון ראשון": "הפחד והלחץ שיתקו את יואב קיש, שהבין שהוא לא מסוגל לגייס את אנשיו להצבעות והלו"ז הצפוף שלהם יידחה שוב ושוב". מהמפלגה נמסר עוד כי "מי שחשב שיהיה קל לנתניהו הסחיט ולשותפיו הקיצוניים להקים ממשלה, מבין כל יום עד כמה הוא חלש ועייף. זו רק ההתחלה".
במהלך חילופי הדברים הוצאו מהדיון חברי הכנסת יוראי להב הרצנו, מירב בן ארי ונאור שירי מיש עתיד. בכירים נוספים בליכוד יצאו נגד לוי: "הוא ממשיך לבזות את הכנסת באופן חסר תקדים, ונאחז בקרנות המזבח בגלל שהוא לא מכיר בהכרעה הדמוקרטית של אזרחי ישראל. כשיריב לוין סיים את תפקידו כיו"ר הכנסת הוא העביר את התפקיד מיד באופן ממלכתי".
3 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
יואב קיש על האופוזיציה: "פועלים לבזות את הכנסת"
(צילום: יואב דודקביץ)
בצל טענות הליכוד, באופוזיציה המיועדת טענו שאינם מבינים על מה המהומה: במהלך כהונת הכנסת הקודמת השתמש מחנה נתניהו לא פעם בפיליבסטרים ממושכים שגררו את ההצבעות אל שעות הלילה המאוחרות במטרה להתיש את הקואליציה דאז ולמנוע מעבר של חוקים.
כעת מתכננת האופוזיציה המיועדת לנקוט שיטה דומה לפחות בשבוע הקרוב, במטרה לעכב ככל הניתן את ההצבעה על החוקים הנדרשים להקמת הממשלה - ובראשם החוק שיאפשר לאריה דרעי לכהן כשר חרף הרשעתו בעבירת מס, והחוק שייתן לאיתמר בן גביר סמכויות נרחבות במשטרה. בכיר בגוש אמר: "נעשה להם בלגן".
3 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
מועמדת האופוזיציה לתפקיד יו"ר הכנסת: מירב בן ארי
(צילום: קובי קואנקס)
ח"כ מירב בן ארי, שהוצאה מהדיון לאחר שהעירה לקיש, היא מועמדת האופוזיציה המיועדת לתפקיד יו"ר הכנסת: "לאחר הפרסומים האחרונים על המועמדים לתפקיד, כאשר חלק מהח"כים שהוזכרו התבטאו לא פעם בצורה שאינה ייצוגית ומכבדת את חברי וסיעות הבית, החליטו חברי האופוזיציה המיועדת להציע לתפקיד את חברת הכנסת בן ארי, שכן היא ידועה בקשרים וביחסים הטובים שלה עם כלל סיעות הבית".
בן ארי הודתה לראש הממשלה יאיר לפיד ולחברי האופוזציה המיועדת על התמיכה בה, והוסיפה: "מדובר בתפקיד חשוב וממלכתי שדורש הידברות עם שני צידי הבית". במפלגת העבודה בירכו על הבחירה באישה כמועמדת לתפקיד: "כך דרשנו לאורך כל הדרך".

לפיד: ח"כים שנאשמים ומורשעים בפלילים לא יכולים להצביע על חוק דרעי

ראש הממשלה יאיר לפיד אמר היום במהלך ישיבת סיעת יש עתיד כי "הממשלה הנכנסת הודיעה שתעביר בהליך מזורז תיקון לחוק יסוד הממשלה. בקואליציה החדשה יש ארבעה אנשים שאסור להם להצביע על החוק הזה, מפני שהם בניגוד עניינים".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"חברי הכנסת בנימין נתניהו, אריה דרעי, חיים כץ ודוד ביטן נמצאים בניגוד עניינים". לפיד
(צילום: רפי קוץ)
לפיד ציין כי "אריה דרעי נמצא בניגוד עניינים מובהק. הוא הורשע בהסדר טיעון, והחוק הזה פועל לטובתו באופן ישיר, הוא נכתב בשבילו. דוד ביטן, עומד בימים אלה לדין בגין שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים. הוא לא יכול להצביע על החוק הזה. חיים כץ, הורשע רק לפני שנה בקשירת קשר להשגת מטרה באמצעים פסולים ומועמד בימים אלה להיות שר. לחוק הזה יש כמובן השפעה ישירה עליו. גם בנימין נתניהו עומד בימים אלה לדין בשלושה תיקים חמורים על שוחד, מרמה והפרת אמונים. ברור מאליו שגם הוא נמצא בניגוד עניינים חמור ולא יכול להצביע על החוק הזה".
בתשובה לשאלת ynet, האם הוא מכיר תקדים שלפיו חברי כנסת לא יכלו להצביע על חוק עקב ניגוד עניינים, אמר לפיד כי "חברי הכנסת עליהם דיברתי צריכים להודות קודם שהם בניגוד עניינים". הוא הוסיף כי "שיענו על השאלה למה הם חושבים שבמצב של ניגוד עניינים הם יכולים להצביע, ונדבר. בכל פעם שחברי כנסת היו בניגוד עניינים הם לא הצביעו".
בעקבות הדברים, הגישה סיעת יש עתיד מכתב ליועמ"שית הכנסת, בו נכתב כי "ההצעה על 'חוק דרעי' נגועה בניגוד עניינים מובהק לכל חברי הכנסת הנמצאים בהליך משפטי". עוד מסרה המפלגה כי "מטרת החוק היא הכשרת ממשלה המושתתת על עבריין מורשע שיש לו השפעה ישירה על חברי כנסת נוספים המצויים בשלבים מתקדמים של הליכים פליליים המופעלים נגדם. ההצעה של אותם חברי כנסת על חוק זה משרתת את האינטרסים האישיים שלהם, ובמצב כזה מתקיים ניגוד עניינים אינהרנטי, מובהק וזועק".
מלשכתו של חבר הכנסת חיים כץ מהליכוד נמסר: "בין שלל הכישלונות, מסתבר שגם בדיקת עובדות אינה הצד החזק של מפלגת יש עתיד. לאחר שהפרקליטות טענה כי 'במעשיו לא היה דופי מוסרי או פן של שחיתות', בית המשפט קבע שאין קלון במעשיו של חבר הכנסת חיים כץ. על כן הוא אינו מנוע מלכהן כשר".