פאוזיה אמין סידו (21), צעירה יזידית שנחטפה מביתה בעיראק בשנת 2014 כשהייתה בת 11, שוחררה מרצועת עזה ושבה לחיק משפחתה בארץ מוצאה. מדובר בסופו של מהלך מדיני-דיפלומטי סבוך, שבסופו - בסיוע מתאם פעולות הממשלה בשטחים - שוחררה סידו לחופשי אחרי כעשר שנים.
הנערה היזידית מתאחדת עם משפחתה

2 צפייה בגלריה
צה״ל בהובלת המתפ״ש, בשיתוף עם השגרירות האמריקאית בישראל פעלו לשחרור צעירה יזידית שהוחזקה ע״י פעיל חמאס מזוהה דאעש ברצועה
צה״ל בהובלת המתפ״ש, בשיתוף עם השגרירות האמריקאית בישראל פעלו לשחרור צעירה יזידית שהוחזקה ע״י פעיל חמאס מזוהה דאעש ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)
לפי דיווחים שונים, אחרי שנחטפה נלקחה פאוזיה מביתה שבעיראק לסוריה, שם נקנתה על-ידי פעיל חמאס תומך דאעש שלקח אותה איתו לרצועת עזה. היא אולצה להביא לו ילדים. לפי צה"ל, במהלך המלחמה, המחבל שהחזיק בה נהרג - כנראה בתקיפה ישראלית - והיא נמלטה למקום מסתור ברצועה. הצעירה הוצאה בימים האחרונים במבצע חשאי מרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. עם יציאתה לישראל, הצעירה המשיכה לירדן דרך מעבר גשר אלנבי - ומשם חזרה למשפחתה בעיראק.
משרד החוץ העיראקי פרסם הצהרה על שחרורה של פאוזיה, כיום בת 21, וציין כי זה נעשה "במאמצים משותפים עם שירות הביון הבינלאומי" - מבלי להזכיר את חלקה של ישראל, או שהוחזקה בעזה. לפי משרד החוץ העיראקי, השחרור בוצע "בתיאום הדוק עם שגרירויות ארה"ב בבגדד ובעמאן, כמו גם עם הרשויות הירדניות, אחרי יותר מארבעה חודשים של מאמצים ומעקב". המשרד גם ציין כי פאוזיה הועברה בין כמה מדינות לפני ששוחררה.
על אף שלא היה מבצע צבאי לחילוצה, ראש חטיבת הדיפלומטיה הדיגיטלית במשרד החוץ, דוד סרנגה, הודיע כי כוחות הביטחון הישראליים הם שחילצו את פאוזיה מהרצועה. לפי סרנגה, "במשך שנים פאוזיה הוחזקה בשבי איש חמאס-דאעש פלסטיני. כעת היא התאחדה עם משפחתה. הסיפור שלה הוא תזכורת לאכזריות שאיתה התמודדו הילדים היזידים, שנלקחו ללא אפשרות בחירה. כזכור, עדיין מוחזקים 101 ישראלים כבני ערובה בעזה".
2 צפייה בגלריה
ילדים יזידים ש חולצו מ שבי דאעש ב סוריה
ילדים יזידים ש חולצו מ שבי דאעש ב סוריה
ילידים יזידים ששוחררו משבי דאעש בסוריה בעשור שעבר. המיעוט שלהם עבר רצח עם
(צילום: AFP)
בשנת 2014, כאשר ארגון דאעש יצא למסע כיבושים שבו השתלט על שליש משטח עיראק ועל חלקים נרחבים מסוריה, הוא כיוון רבים ממעשי הטבח שלו נגד היזידים, שבהם, כארגון סוני, הוא רואה מי שכופרים באיסלאם. לפי הערכות, במעשי הטבח רצח כ-5,000 גברים יזידים ונשים יזידיות מבוגרות, ובמקביל לקח בשבי כ-7,000 נשים, נערות וילדות יזידיות. בהמשך שועבדו הצעירות והילדות הללו, והפכו לשפחות מין של מחבליו. מעשי דאעש נגד היזידים הוגדרו על-ידי האו"ם כרצח עם.
הזוועות שעברו הנשים היזידיות בידי דאעש זכו להכרה עולמית בשנת 2018, השנה שבה הגיחה לעולם תנועת MeToo, כשנדיה מורד, יזידית שנחטפה ואולצה לשמש שפחת מין של מחבלי הארגון, זכתה בפרס נובל לשלום. היא זכתה בפרס הודות לעבודתה כפעילה למען זכויות הנשים.