ארבעה חודשים לאחר שנעקרו מבתיהם, במועצה האזורית מטה אשר שבגליל המערבי החלו במאמצים להחזיר את אלפי התושבים שפוזרו לכל עבר, וליישב אותם בבתי מלון ובדירות שכורות במרחב הגיאוגרפי הסמוך ליישובים שמהם פונו. "ככל שהפינוי מתארך אנשים מתחילים להתבסס ולמצוא עבודה ומסגרות חינוך לילדים, ואנחנו חוששים שהגליל יאבד אותם", אומר תומר גלעד, מנהל מערך הפינוי והקליטה וגזבר המועצה מטה אשר.
בשבועות האחרונים פנה ראש המועצה משה דוידוביץ לבתי המלון באזור, שכולם נסגרו עם פתיחת המלחמה, וביקש מהם לארח את המפונים. ראשון החלוצים הוא מלון הבוטיק ניאה שבמושב שבי ציון, שבו כ-80 חדרים. הריזורט המפנק, שאינו רגיל באירוח ילדים, התאים עצמו למציאות החדשה. את מסעדת הבוטיק סגרו והקימו בסמוך לה חדר אוכל שתואם למוכר מהקיבוצים. "אנחנו לא יודעים כמה זמן זה ייקח, אבל ברור לי שלפחות עד יוני הם פה, כי לא יעקרו את הילדים ממערכות החינוך אליהם פונו", אומר שחר פוקס, מנכ"ל מלון ניאה.
4 צפייה בגלריה
שחר פוקס, מנכ"ל מלון ניאה.
שחר פוקס, מנכ"ל מלון ניאה.
"ברור לי שלפחות עד יוני הם פה". מנכ"ל מלון ניאה שחר פוקס,
(צילום: גל גנות )
כ-120 מפונים הגיעו למלון עד כה ונותרו בו עוד חדרים בודדים. מלונות נוספים, כמו אקוודוקט ברגבה או אסיינדה במעלות, נערכים גם הם לפתיחה מחודשת. "אנחנו מנסים למצוא כמה שיותר פתרונות בשטח המועצה ורואים כמה טוב למי שבוחרים לחזור לסביבה הגיאוגרפית של חייהם", מציין תומר גלעד.
זו שעת צהריים ובחדר האוכל בניאה מגישים שניצלים חמים ופרוסות בקר לאורחים, שמתחילים להתרגל שוב לחיים בבית זמני קטן, במרחק של כרבע שעה מבית האמיתי, אבל רחוק כל כך ממנו. "מתחילת המלחמה חזרתי הביתה רק פעם אחת וראיתי שעכברים אכלו לי את כל הבגדים והרהיטים", מספרת יפעת אישח, אם חד-הורית לשניים, ממושב בצת. "אני מרגישה שחזרתי לאוויר שלי, לאזור שאני מכירה. אני יכולה למשל לחזור לרופא השיניים שלי".
4 צפייה בגלריה
יפעת אישח אם חד הורית ממושב בצת
יפעת אישח אם חד הורית ממושב בצת
"חזרתי לאוויר שלי". יפעת אישח עם בנה
(צילום: גל גנות )
4 צפייה בגלריה
 חנה גל מושב לימן
 חנה גל מושב לימן
"הייתי בביקור קצר בבית וכל הזמן שמעתי את הבומים". חנה גל
(צילום: גל גנות )
4 צפייה בגלריה
שרון רותם, בעלת בית הקפה וגלריית 'אתנחתא' שמול חופי אכזיב, תושבת בצת
שרון רותם, בעלת בית הקפה וגלריית 'אתנחתא' שמול חופי אכזיב, תושבת בצת
"צעד אחד לפני חזרה הביתה". שרון רותם
(צילום: גל גנות )
חנה גל ממושב לימן, אלמנת צה"ל, התגוררה אצל בתה ביישוב טל אל עד לפני כשבוע והרגישה שזו העת לעזוב. "רציתי לתת להם להתאוורר. הייתי בביקור קצר בבית וכל הזמן שמעתי את הבומים". היא בעלת מטעי אבוקדו, שבהם לא ביקרה זה חודשים. "אני מוטרדת מאוד מהשנה הבאה כי אני לא יכולה להכין את השטח במטעים לעונה חדשה", היא מספרת בצער, ואומרת כי "למרות הכול, אני שמחה שחזרתי לכאן. לפה אני שייכת".
שרון רותם, בעלת בית הקפה וגלריית "אתנחתא" שמול חופי אכזיב, תושבת בצת, חזרה אף היא לאזור. "מרגיש שעשינו צעד אחד לפני חזרה הביתה", היא אומרת באופטימיות. עם פתיחתו של מלון ניאה, ביקשו ממנה לנהל את חדר האוכל הזמני, והיא נעתרה, "אבל אני מחכה לחזור לבית הקפה שלי ולפתוח אותו שוב".
משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, אמר: "מה שקורה כאן הוא תיאטרון האבסורד של ממשלה שלא סופרת את תושבי הצפון. כמועצה, אנו מתמודדים יום-יום עם אתגרים חדשים בכל תחומי החיים: חינוך, רווחה, בריאות הנפש, לוגיסטיקה, עסקים שקורסים ועוד. הנה עכשיו הודיעה רשת ישרוטל למפונים שלנו ביערות הכרמל שייאלצו לעזוב בסוף החודש. הצוותים שלנו עובדים לילות כימים כדי לספק פתרונות יצירתיים לתושבים, שרוצים לחזור לתחומי המועצה כדי לשהות ליד הקהילות המוכרות להם. אני קורא לממשלה: לא לאבד את הצפון".