בלבנון החלו הבוקר (שלישי) לוויותיהן של שלוש הילדות וסבתן שנטען כי נהרגו בהפצצת צה"ל שלשום בדרום המדינה. אחרי שאתמול השיירה שפרסמה את ההזמנה ללוויות בכפרים עיתרון, עינאתא ובלידא לוותה בקריאות "מוות לישראל ולארה"ב", היום נשמעות קריאות אנטי ישראליות ואמריקניות.
קריאות "מוות לישראל ולארה"ב" בלוויות הילדות בלבנון
(מתוך טוויטר)

גורמים בלבנון אמרו בראשון כי בתקיפה הישראלית נפגע רכב שבו היו שלוש הילדות, רימאס, תאלין וליאן מחמוד שור, וסבתן, סמירה עבד אלחוסין איוב. ברשת "אל-מיאדין" טענו כי מדובר ברכב אזרחי שהותקף, באזור עינאתא. מנגד, בצה"ל הבהירו כי ברכב היו מחבלים ומסרו כי מתבצעת בדיקה אם היו בו גם אזרחים.
ברשתות העלו לשידור בני משפחה ומכרים לספר על תחושותיהם, כשברקע קריאות "מוות לישראל ומוות לארה"ב". הנוכחים בראיונות מסרו כי הם "עם חסן נסראללה", וכי "אנחנו לא פוחדים מהם (מישראל)". הדוברים ציינו: "הגיעו מכל הכפרים ללוות אותן. הבנות האלה ילדות, לבנוניות, גיבורות".
הארבע, בנות משפחה של העיתונאי הלבנוני סמיר איוב, נהרגו על פי הדיווחים בתקיפה ישראלית של רכב אזרחי בראשון בערב. לפי הדיווחים, שני רכבים נסעו אחד אחר השני, כאשר ברכב הראשון נהג העיתונאי סמיר עבד אלחוסיין איוב בכביש עינאתא-עיתרון באזור בנת ג'ביל, ומאחוריו מכונית נוספת שבה נהגה אחייניתו הודא עבד א-נבי חג'אזי, בנותיה ואמה. המכונית האחורית נפגעה ישירות, התהפכה לשולי הכביש ועלתה בלהבות. אחות של העיתונאי (סמירה) ונכדותיה נהרגו.
הכותרת
מאחורי מעורבות ארה"ב במלחמה / נדב איל
24:24
4 צפייה בגלריה
הלוויה בדרום לבנון
הלוויה בדרום לבנון
"לא מפחדים מישראל, הילדות גיבורות"
(צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
4 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה בוחנים רכב שנפגע על ידי צה"ל בדרום לבנון
פעילי חיזבאללה בוחנים רכב שנפגע על ידי צה"ל בדרום לבנון
הרכב שהופצץ בדרום לבנון
(צילום: AFP)
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי התייחס לתקרית ואמר כי לבנון תגיש תלונה למועצת הביטחון של האו"ם, וכי "זה לא ייעלם מעיניהם". בלבנון היו תגובות נסערות לאירוע. העיתונאי סמיר איוב מסר: "ישראל לא יכולה לטעון שהילדים ברכב שייכים להתנגדות. הקורבנות הן ילדות של אחייניתי וסבתא שלהם. ישראל נוקמת בילדים מחשש להתעמת עם לוחמי ההתנגדות".
דובר יוניפי"ל (כוח צבאי לשמירת שלום מטעם האו"ם) התייחס אתמול לאירוע ואמר כי "יוניפי"ל הייתה עדה לירי כבד מעבר לקו הכחול ושמעו דיווחים טרגיים על מותם של ארבעה אזרחים, שלוש נערות ואישה, בסביבת עיתרון בדרום לבנון".
שר ההגנה הלבנוני אמר אתמול כי "ישראל חרגה מכל הכללים והפרה הסכמים". לדבריו, "העמדות הערביות צריכות לרסן את ישראל ולשים קץ לפשעים, במיוחד אלה שבוצעו נגד אזרחים, ילדים ונשים. האחרון היה תקיפת הרכב האזרחי והרג שלוש בנות וסבתן".
השר הוסיף כי "הדבקות של לבנון בהחלטה 1701 והרצון ליישמה באמצעות הצבא ובשיתוף פעולה עם הכוחות הבינלאומיים לא אומר שתקיפות אזרחים בלבנון יכולות להמשיך בלי דין וחשבון. זה פוגע בריבונות הלבנונית, בהחלטות בינלאומיות ובניסיון של יוניפי"ל לשמור על ההחלטות המוסכמות".
4 צפייה בגלריה
הלוויה בדרום לבנון
הלוויה בדרום לבנון
שר ההגנה של לבנון: "ישראל חרגה מכל הכללים וההסכמים"
(צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
4 צפייה בגלריה
פעילי חיזבאללה בוחנים רכב שנפגע על ידי צה"ל בדרום לבנון
פעילי חיזבאללה בוחנים רכב שנפגע על ידי צה"ל בדרום לבנון
צה"ל: "בודקים אם היו ברכב בלתי מעורבים"
(צילום: AFP)
אחרי הדיווחים על התקיפה, דובר צה"ל מסר בערב ראשון כי הצבא "תקף כלי רכב בשטח לבנון אשר זוהה כרכב חשוד ובו מספר מחבלים. נבדקת הטענה כי ברכב היו מספר אזרחים בלתי מעורבים והאירוע בבדיקה".

עוד יום לחימה בגבול הצפון

בתוך כך, גם היום נרשמה לחימה בגבול הצפון. דובר צה"ל מסר כי "טנק של צה"ל תקף בשטח לבנון חוליית מחבלים שניסתה לשגר טיל נ"ט לעבר שטח ישראל סמוך למרחב שתולה". בתקרית נוספת, כוחות צה"ל תקפו עמדה של חיזבאללה "על מנת להסיר איום".
סמוך לשעה 14:00 הודיע צה"ל על יירוט של כלי טיס של חיזבאללה בגבול לבנון, ועל כך שמחבלים ירו על במרחב עראמשה. אין נפגעים, וצה"ל תקף בתגובה בלבנון.
על רקע המתיחות והאירועים הביטחוניים, המועצה האזורית הגליל העליון הודיעה מוקדם יותר כי כבישים באזור הגליל נחסמו לתנועה בשל "חשש לאירוע ביטחוני". בהמשך הבהירו בצה"ל כי אין חשש קונקרטי כזה - אך הוחלט לחסום את הכבישים בעקבות הערכת מצב. בנוסף, נמסר כי תושבים במעין ברוך, כפר גלעדי, משגב עם, מנרה, יפתח, מלכיה, כפר יובל, מטולה, מרגליות ורמות נפתלי הונחו להישאר בקרבת מרחבים מוגנים. הכבישים נחסמו שוב אחרי שנפתחו לתנועה אתמול אחר הצהריים.
הכבישים החסומים בגליל: צומת מצודות (גיבור) לכיוון צפון, צומת נחל קדש (ליד מרכז מסחרי צומת כ"ח) לכיוון מערב, צומת הכניסה לא"ת צפוני ק"ש לכיוון מזרח, צומת הכניסה הדרומי לבית הלל לכיוון צפון, מעיינות הבניאס לכיוון מערב, כפר סאלד לכיוון צפון, רמות נפתלי לכיוון צפון, צומת מלכיה לכיוון צפון וצומת מרגליות לכיוון מערב.