זירת פיצוץ הרכב סמוך לצומת מגידו
(צילום: ישראל מושקוביץ)

ויכוח במערכת הביטחון סביב הפרשה הביטחונית הנפיצה: גורמים בכירים מאוד בדרג המדיני לחצו ביממה האחרונה להותיר באיפול כבד את הפרשה הביטחונית החריגה, שנסובה סביב פיצוץ מטען החבלה ליד צומת מגידו, בעוד שקצינים בכירים בצבא המליצו כבר אתמול לשחרר את המידע לציבור בצורה מבוקרת ורשמית. בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט קיימו התייעצות ביטחונית - ובסופה נודע כי נתניהו קיצר את ביקורו בברלין, ויחזור כבר מחר. שרה נתניהו לא תצטרף לטיסה.
כאמור, הביקור של נתניהו בברלין צפוי להיות קצר במיוחד. הוא ימריא היום בסביבות השעה 17:00 אחר הצהריים וינחת בשעות הערב. מחר בשעה 11:30 בבוקר (שעון גרמניה) ישתתף יחד עם קנצלר גרמניה אולף שולץ בטקס זיכרון לנספי השואה. משם, ראש הממשלה ייסע ללשכת הקנצלר, שם יקיים איתו פגישה. לאחר מכן, בשעה 13:30, השניים יקיימו מסיבת עיתונאים משותפת. בסביבות השעה 15:00 ייפגש נתניהו עם נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר, וב-19:00 בערב כבר ימריא בחזרה לישראל. הרקע לקיצור הביקור עדיין לא ברור במלואו - וייתכן שהצעד נעשה על רקע הפרשה הביטחונית, או על רקע המגעים לפשרה סביב המהפכה המשפטית.
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"עוקב ומעודכן בהתפתחויות". נתניהו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לאור הפיגועים בירושלים
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב לאור הפיגועים בירושלים
גלנט בהערכת מצב. ארכיון
(צילום: אריאל חרמוני)
בכירים ביטחוניים שממליצים לעצור את הסתרת הפרשה גורסים כי מבול השמועות שנפוצו ביממה האחרונה בציבור גורמים ליותר נזק ובהלה, שעה שליבת האירוע מאחורינו. לגורמים הללו הצטרף אחר הצהריים גם פוליטיקאי מהקואליציה, ח"כ דני דנון מהליכוד, שצייץ בטוויטר: "האיפול התקשורתי על האירוע הביטחוני החמור מיותר ולא תורם כעת. הגיע הזמן להסיר את צו האיפול, לחשוף לציבור את הפרטים ולהחליט על תגובה נחושה מול אויבינו שחצו קווים אדומים".
ראש מועצת מטולה, דוד אזולאי, אמר כי בינתיים נשמרת שגרה מלאה - על אף שלדבריו בימים האחרונים הסתובבו חיילים בין בתים ביישוב, והיו גם חסימות של הצבא. "אנחנו היישוב הכי צפון במדינה, היחיד שמוקף משלושה כיוונים בגבול", אמר. "זה מאתגר. אנחנו חיים פה את המציאות המורכבת הזו מבחינה ביטחונית".
ראש מועצת מטולה בריאיון על האירוע הביטחוני החריג בצפון
(צילום: אבי חי)

אזולאי הדגיש כי גם הוא לא מקבל מידע מהצבא, ורק "מלקט פירורי מידע" בנוגע לאופי האירועים. עם זאת, לדבריו, "ברור שקורה משהו". הוא הוסיף: "צה"ל לא חושף כלום ולא משתף אותנו בכלום. יש איפול מלא. אבל, מפקד החטיבה אומר שאנחנו כצבא עסוקים בסוגיה הזו - ואתם כאזרחים תחיו בשגרה מלאה. אלה ההנחיות שהוצאנו לתושבים. אנחנו רגילים לחיות את השגרה הזו"
המחלוקת בין הדרג המדיני לצבאי, שעיקרה באיסור הפרסום, התגלעה בסדרת דיוני הערכות מצב ביממה האחרונה. על רקע המחלוקת הזו פורסמה אמש הודעתו יוצאת הדופן של גלנט, שבה מסרה לשכתו כי הנחה את מערכת הביטחון להבטיח את "שגרת אזרחי ישראל". בלילה לאחר פיצוץ המטען, לא השתתף גלנט בהצבעות על חוקי המהפכה המשפטית.
ריאיון עם ליאור אקרמן, בכיר לשעבר בשב"כ
(צילום: אבי חי)

4 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ
זירת הפיצוץ
זירת הפיצוץ במגידו
(צילום: שרון צור)
בינתיים, נתניהו קיים כאמור בצהריים "התייעצות ביטחונית" עם גלנט. מלשכתו של נתניהו נמסר כי הוא "עוקב ומעודכן בימים האחרונים בהתפתחויות הביטחוניות יחד עם צמרת הביטחון".
גלנט קיים במהלך היממה האחרונה מספר הערכות מצב בעקבות האירועים הביטחוניים. כך נמסר אמש מלשכתו - מבלי לפרט על האירועים שפרטיהם אסורים בפרסום ונמצאים תחת איפול מוחלט. בהערכות המצב השתתפו הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה ובכירים נוספים במערכת הביטחון. עוד נמסר כי "גורמי הביטחון השונים הציגו לשר גלנט ממצאים ראשוניים מחקירת האירועים. שר הביטחון הנחה להמשיך במאמצים להבטחת שגרת החיים של אזרחי ישראל".
שתי יממות חלפו מאז פיצוץ מטען החבלה בצומת מגידו, וסימני השאלה עדיין רבים. במערכת הביטחון ההערכה המובילה היא שמקור הפיצוץ, שממנו נפצע שרף אלדין (21) מהכפר סאלם, הוא פיגוע על-רקע לאומני - אבל איפול מוחלט מוטל על הפרשה. לאלדין אין עבר פלילי, ולגורמי החקירה ובכללם שירות הביטחון הכללי לא ידוע על כוונה לפגוע בו - עובדות שמחזקות את החשד לפיגוע לאומני.
4 צפייה בגלריה
שרף אלדין
שרף אלדין
שרף אלדין, שנפצע בפיצוץ המטען. אחיו: "אנחנו שומעים עדכונים כמו כולם מהתקשורת"
שלשום, במשך שעות ארוכות הכבישים באזור צומת מגידו היו חסומים לתנועה על-רקע סריקות מחשש להימצאות מטעני חבלה נוספים או נוכחות של מעורבים בהנחת חומר הנפץ בשולי כביש 65. לאלדין אין עבר פלילי, ולגורמי החקירה ובכללם שירות הביטחון הכללי לא ידוע על כוונה לפגוע בו - עובדות שמחזקות את החשד לפיגוע על רקע לאומני. הסימנים בזירה מעידים שאכן מדובר בפיגוע. בתום הסריקות באזור לא אותרו מטענים נוספים.
"לא מסבירים לנו כלום", אמר ב-ynet radio סובחי, אחיו של שרף. הוא הדגיש כי אף גורם ביטחון לא דיבר עם המשפחה מאז. "אנחנו שומעים עדכונים כמו כולם מהתקשורת", אמר. סובחי הוסיף כי הבין שמטען החבלה שהתפוצץ הוטמן בשולי הכביש. "מה שחשוב שהוא ייצא מזה", אמר על אחיו, שמאושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה.