נאום יאיר לפיד בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

זמן קצר אחרי ההצבעה הסופית במליאת הכנסת על ביטול "עילת הסבירות" שיכול בית המשפט להחיל כפיקוח על החלטות נבחרי הציבור, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נשא הצהרה ואמר שיגיש מחר עתירה לבג"ץ נגד התיקון לחוק היסוד. לדבריו, "זה יום עצוב. יום של חורבן הבית. יום של שנאת חינם
לפיד טען כי "הממשלה הקיצונית הזו מתחבקת ומצטלמת כדי לחגוג את הרגע שבו הם גרמו לזה שכבר לא אנשים אחים אנחנו. חוגגים את הרגע שבו הצליחו לזרוק לפח האשפה של ההיסטוריה את כל מה שמחבר בינינו.
"ראינו היום מופע חולשה של נתניהו שלא היה כדוגמתו מעולם. אין ראש ממשלה בישראל. נתניהו הפך לבובה על חוט של קיצונים משיחיים".
יו"ר האופוזיציה הדגיש: "הממשלה הזו יכולה לנצח את הקרב, אבל לא את המלחמה. ישראל לא תהפוך להונגריה ולא לפולין. זה לא ילך".
למרות שבשבועות האחרונים גיבה קריאות משרתי מילואים שלא להתייצב לשירות, הפעם לפיד קרא "לאנשי המילואים, ללוחמים ולטייסים שליבם נשבר היום. חכו, תנו לבג"ץ לדון בחוק ורק אז תחליטו את ההחלטה הקשה מכל. אל תפסיקו לשרת, אל תפגעו בכשירות צה"ל ובמוכנות שלו, כל עוד אנחנו לא יודעים מה תהיה הפסיקה".
לדבריו, "זהו המשבר הלאומי הגדול והמסוכן ביותר שאיתו התמודדנו". לפיד הצהיר כי "המשבר הזה מאיים לפרק אותנו כי יש פה ממשלה קיצונית שרוצה להגיד שהיא ניצחה, אפילו אם המחיר הוא שכולנו מפסידים. היא לא ניצחה, מפני שהמאבק לא נגמר. הוא רק התחיל".
יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הגיב בקצרה: "64-0 כמו בצפון קוריאה".
שר המשפטים לוין במליאת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

בקואליציה בירכו על ביטול עילת הסבירות. שר המשפטים יריב לוין אמר על הדוכן: "זה צעד היסטורי וראשון". לוין אמר עוד: "זה בהחלט רגע יוצא דופן, עשינו צעד ראשון במהלך ההיסטורי החשוב של תיקון מערכת המשפט ושל השבת הסמכויות שנלקחו מהממשלה ומהכנסת לאורך שנים ארוכות.
"אני מבקש להודות לראש הממשלה בנימין נתניהו על הגיבוי, לכל ראשי מפלגות הקואליציה, וכמובן - להודות בהתרגשות גדולה ומכל הלב למיליוני אזרחיות ואזרחים, לכל מי שהגיע להפגנות, עמד על דעתו ברשתות החברתיות ושכנע במקום העבודה ובקרב המשפחה - בלי התמיכה האדירה שלכם לא היינו מגיעים לפריצת הדרך הזו".
שר המשפטים קרא לאופוזיציה, שהחרימה את ההצבעה הסופית בקריאה השלישית על ביטול עילת הסבירות, להגיע להסכמות על השלבים הבאים. לדבריו, "אנחנו יוצאים עכשיו לפגרה ארוכה, אני יוצא אליה בידיעה שהעברנו חוק חשוב, אבל בלי שמחה לאיד ועם רצון אמיתי לקרב בין כל חלקי העם. זו אחריות משותפת שמוטלת גם עלינו וגם על חברינו לאופוזיציה. בואו ננצל את הפגרה ונגיע להבנות. זה אולי לא האינטרס הפוליטי של כולם, אבל זה בוודאי האינטרס הלאומי שצריך להנחות אותנו".