העיתון הסעודי א-שרק דיווח הבוקר (יום רביעי) כי משלחת ישראלית צפויה להגיע לקהיר בשעות הקרובות, בעקבות התקדמות בדיונים של מצרים עם חמאס בנוגע לעסקה. לפי הדיווח, "חמאס ריכך את עמדותיו ומצרים פועלת כדי להגיע לגמישות דומה גם עם המשלחת הישראלית".
עם זאת, בישראל מכחישים שתצא משלחת לשיחות, לפחות בינתיים. גורמים בירושלים אמרו כי הם מחכים לתשובת חמאס, שצפויה היום או מחר - ורק לאחר מכן יוחלט אם לשלוח נציגים למו"מ. בדיווח הסעודי נכתב שגורמים בפלגים הפלסטיניים טענו כי "נתיב חדש נידון בקהיר, כדי להרגיע את המצב בעזה".
1 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן ב דוחא קטאר
איסמעיל הנייה עם שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאללהיאן ב דוחא קטאר
הנייה בקטאר, לצד שר החוץ האיראני. ארכיון
(צילום: West Asia News Agency/Handout via REUTERS)
ישראל, נזכיר, סירבה לשלוח משלחת לקהיר אחרי שטענה ל"דרישות הזויות" שהעלה חמאס להצעה שהושגה בפסגת פריז. ראש הלשכה המדינית של הארגון, איסמעיל הנייה, אף אמר והדגיש בשבת כי כל עסקה תהיה חייבת לכלול "הפסקה מוחלטת של התוקפנות, נסיגת צה"ל, הסרת המצור על עזה, החזרת העקורים לצפון הרצועה ומחויבות לשיקום רצועת עזה".
אתמול אישר חמאס כי הנייה הגיע לקהיר, בראש משלחת של הנהגת חמאס. מהארגון נמסר כי המטרה בביקור היא "לקיים דיונים עם גורמים מצריים על המאמצים לעצור את התוקפנות, לספק הקלות לאזרחים ולהשיג את מטרת עמנו". גם שליחו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ברט מקגורק, אמור להגיע היום למצרים ולמחרת לבקר גם בישראל.
בימים האחרונים, בצל הקיפאון במו"מ, מזהירים שוב ושוב בישראל כי ללא התקדמות, צה"ל ייכנס בקרוב לרפיח - שם שוהים יותר ממיליון עקורים עזתים. בעולם מתנגדים לפעולה הזו כל עוד שוהים העקורים בהמוניהם ברפיח, מחשש לאסון הומניטרי. בישראל, מנגד, מתכננים כיצד לפנותם במסגרת הפעולה, כשאין חולק על כך שמתחת לציר פילדלפי ישנן מנהרות הברחה של חמאס שמאפשרות מעבר בין רצועת עזה למצרים.
רפיח נותרה המעוז היחיד של חמאס ברצועה, כך שפעולה שם תפגע בארגון אנושות - ולכן מעריכים בישראל שמדובר בלחץ אפקטיבי שיניע את מנהיגי חמאס להתגמש בדרישותיהם ולהסכים לעסקת חטופים הדומה למתווה שהושג בפריז.