"ועדת החקירה האזרחית" לאירועי 7 באוקטובר התכנסה הבוקר (חמישי) פעם נוספת, וניצב בדימוס אמנון אלקלעי, שבני משפחתו מתגוררים בקיבוץ בארי, מסר לראשונה את עדותו. אלקלעי, שבתפקידו האחרון במשטרה כיהן כראש אגף מבצעים, העיד כי עדכן בבוקר את מפכ"ל המשטרה דאז יעקב שבתאי אודות המתרחש בבארי - אך רק שני ג'יפים נשלחו. הוא גם תהה בפני הוועדה "איפה היה בן גביר בשבעה באוקטובר? הציבור צריך לדעת את זה".
עדותו של אלקלעי: "איפה היה בן גביר?"
(צילום: ועדת חקירה אזרחית לאסון 7 באוקטובר)

1 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפיגוע
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בזירת הפיגוע
השר בן גביר בזירת הפיגוע בחולון, לפני כעשרה ימים
(צילום: REUTERS/Ricardo Moraes)
אלקלעי אמר כי "הוא (בן גביר - ר"ר) קרא לעצמו השר לביטחון לאומי. אנחנו רואים אותו מגיע פיגוע אחרי פיגוע. הוא מגיע אחרי שהפיגוע נגמר - שומע, מסתכל ומצטלם. הוא דורש שהמשטרה תטפל במדיניות שלה, אז איפה הדרג המדיני? איפה הוא היה?".
בנוסף, הוא סיפר כי בשעה 11:00 התקשר לשבתאי ואמר לו "שוחטים את קיבוץ בארי", אך קיבל מענה רק בצהריים: "הוא אמר לי ששולחים כוחות. שלחו שני ג'יפים של היס"מ. כל הלוחמים נהרגו חוץ מאחד. איך שולחים שני ג'יפים? אני אומר ששוחטים את הקיבוץ, איפה כולם? אחר כך הסתכלתי לראות כמה שוטרים היו בשטח בשבעה באוקטובר. אמרו לי 900. זה מספר נמוך מאוד. רק לירושלים, להר הבית, ברמדאן, הוקצו 1,300 שוטרים".
מהלך הקרב בקיבוץ בארי. אילוסטרציה
(צילום: דובר צה"ל)

גם שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון הגיע לתת עדות, אך הסכים להעיד רק בתנאי שעדותו תישאר חסויה - ולא תוצג לציבור. למרות זאת, דבריו של אלקלעי סיפקו די דרמה. בתחילת עדותו ציין כי הכוחות, המעטים לדבריו, שהיו במסיבת הנובה ברעים הופנו לאופקים עם תחילת האירוע, ובהמשך תיאר כיצד הצבא הותיר את המשטרה כאחראים הבלעדיים על המסיבה. "לא היה כוח צבאי סמוך לאירוע, ומיד כשהתחילו הטילים נתנו הודעת פיזור. מפקד התחנה קיבל אירוע באזור אופקים ומשך את היס"מ איתו. נוצר חוסר בכוח האבטחה.
"בצהריים צלצלו אליי וביקשו עזרה. שלוש בנות שכבו שם והתחבאו. שלחו לי את המיקום שלהן וביקשו שאבוא לחלץ אותן. פניתי למחוז הדרומי, פניתי לראש אג"ם ופניתי למפכ"ל, אמרו לי שסגן מפקד המרחב עוסק בזה - אבל כשביררתי הסתבר שהוא לא", אמר.