10 צפייה בגלריה
 אברהם ואייל רביד ויקטורי
 אברהם ואייל רביד ויקטורי
מרוויחים מיליונים, ודורשים מהקופאיות להשלים חוסרים. אברהם ואייל רביד
(צילום: יח"צ, אמיתי אלוני)
תחקיר ynet שבו נחשף כי קופאיות ברשת ויקטורי נדרשות לשלם מכיסן על חוסרים בקופה עורר כעס רב, וקב"ט לשעבר ברשת הבהיר כי מדובר היה בהוראה מפורשת - שנועדה להפחיד את הקופאיות שמא לא יעשו את עבודתן. "זה היה הלך הרוח - הקופאיות משלמות אם יש חוסרים בכסף מזומן בקופה", אמר משה, שהיה אחראי בתפקידו על חמישה סניפים באזור ירושלים והסביבה. "ההוראה מלמעלה הייתה שהקופאיות צריכות להחזיר, סוג של הפחדה שאם לא תעשה את עבודתה על הצד הטוב ביותר - היא תהיה בבעיה".
10 צפייה בגלריה
יואב בן צור
יואב בן צור
מה עם קמפיין השקופים? שר העבודה והרווחה יואב בן צור, שלא מתייחס לממצאים
(צילום: משה מזרחי)
10 צפייה בגלריה
קופאיות בויקטורי נאלצות לשלם מכיסן על חוסרים בסופר
קופאיות בויקטורי נאלצות לשלם מכיסן על חוסרים בסופר
"הייתי צריכה את העבודה". כך נדרשו קופאיות לשלם
10 צפייה בגלריה
שיחת הוואטסאפ של הקופאיות בויקטורי
שיחת הוואטסאפ של הקופאיות בויקטורי
"במצטבר - 7,000 שקלים בחודש ב-5 סניפים". הדרישה לתשלום חוסרים
לדברי משה, "היה נוהל שעד עשרה שקלים הרשת 'משתתפת', ומעל עשרה שקלים זה על חשבון הקופאית. בסוף יום הגזברית הייתה בודקת את הקופות. בתור קב"ט הייתי צריך לבדוק מניין החוסר, ובדרך כלל היה מדובר בטעות אנוש. לפעמים זה היה בגלל כרטיסים נטענים, לפעמים מלחץ. לפעמים היינו מצליחים לאתר את הלקוח. אבל אם לא היינו מצליחים לאתר את מקור החוסר - תמיד הקופאית תשלם. הייתי מעביר פירוט לסניף איפה חסר ומי צריכה לשלם, והקופאית שמה בתוך מעטפה. אחר כך הקופאית הראשית הייתה מעדכנת שהחוסר שולם".
לדבריו, עניין החוסרים הוא דבר שבשגרה. "כל יום, בכל סניף, היה חוסר", אמר. "יש קופאיות חדשות למשל שהייתה להן טעות של כמה מאות שקלים. היה פעם חוסר של אלף שקל שקופאית נדרשה להחזיר. היא התחננה למנהל הסניף, ומנהל הסניף היה טוב לב והשתתף איתה. להערכתי בכל חודש הסניפים שהייתי אחראי עליהם, החוסרים היו מגיעים לכ-7,000 שקלים".
"תמיד זה צבט לי בלב שהן צריכות להחזיר את הכסף", הוסיף משה. "אמרתי לעצמי שאני בחיים לא אעבוד בתור קופאי. הן בדרך כלל נשים חד-הוריות עם ילדים, קשות יום. ריחמתי עליהן ממש, אבל נאלצתי לעשות את עבודתי".
הודיה חן, שעבדה ברשת ויקטורי כשלוש שנים בסניף בשוהם, נאלצה לדבריה להשלים חוסרים מהקופה שהגיעו לאלפי שקלים במצטבר. "לא הודיעו לי מראש על הנוהל הזה", אמרה. "כבר במשמרות הראשונות היה לי חוסר של מאה שקלים והקופאית הראשית הסבירה לי בקרירות שיש חוסר ועליי להשלים במזומן. שאלתי אם אפשר להוריד מהמשכורת, והיא אמרה שזה צריך להיות במזומן בלבד. שאלתי את הסגנית למה אנחנו משלמות במזומן ולא מהמשכורת, והיא אמרה שאין להם גישה לתלוש שלי ולכן זה צריך להיות במזומן".
10 צפייה בגלריה
קופאיות בויקטורי נאלצות לשלם מכיסן על חוסרים בסופר
קופאיות בויקטורי נאלצות לשלם מכיסן על חוסרים בסופר
"התעצבנתי, אני אדם ישר". מתוך קבוצת וואטסאפ של אחד מסניפי ויקטורי
חן, שהייתה רק בת 17 כשהחלה לעבוד ברשת ויקטורי, ראתה את התביעה הייצוגית שהגיש עו"ד איתן פלג - ורק אז הבינה שההתנהלות לא הייתה תקינה, והרשת למעשה עוברת על החוק. "זה קרה לי הרבה פעמים והגיע לאלפי שקלים בסך הכל", אמרה. "אני מבינה שלפעמים היו דברים באחריותי, אבל זה לא אמור להיות בצורה שחורה כזו שמבקשים ממך במזומן. הייתי בקשר טוב עם הקב"ט וראו שהרבה פעמים זו הייתה תוצאה של שוברים שהוקלדו לא נכון. הם היו שולחים הודעות ומזכירים לי שיש לי עד יום כך וכך לשלם את החוסר".
"הייתי ממש זקוקה לכסף, ויש שם אנשים עם ילדים ומשפחה", אמרה. "את רוב הכסף שהחזרתי לקחתי מאבא שלי. זה היה תמוה בעיניו שאני זו שצריכה להשלים את החוסרים". לדברי חן, רק בכתבה ב-ynet היא נחשפה לשכר הבכירים בחברה - וכעת היא כועסת עוד יותר. "זה מכעיס ברמות לדעת שהם מרוויחים מיליונים", אמרה. "זה נותן את התחושה של ניצול. להביא עובד ולתת לו 25 שקל לשעה (שכר המינימום בתקופתה, נ"פ), ואז להשלים חוסרים של מאות שקלים? זה ניצול".
שר העבודה והרווחה ממפלגת ש"ס, יואב בן צור, מסרב לפי שעה להגיב לתחקיר, על אף שמשרד העבודה הבהיר באופן חד-משמעי כי מדובר בעבירה על החוק. כאן המקום להזכיר את קמפיין הבחירות של ש"ס למען "האנשים השקופים", שממנו - בצל גל ההתייקרויות האחרון במשק - נראה שלא נותר דבר. גם יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ישראל אייכלר מיהדות התורה, לא הגיב לפי שעה לפניית ynet. למעשה, איש מנציגי הקואליציה שמתיימרת לדבר בשם "ישראל השנייה" לא התייחס לממצאי התחקיר, שהראה כיצד מנוצלות קופאיות באחת מרשתות הסופרמרקטים הגדולות בישראל ללא כל הגנה.

הבכירים מיליונרים, הקופאיות משלמות חוסרים

רשת ויקטורי נהנתה בשנת 2022 מהכנסות של כ-2.3 מיליארד שקלים, והרוויחה בסך הכול כ-37 מיליון שקלים אחרי הוצאות ומיסים - ובשנתיים שקדמו לכך אף יותר. מזמן מדובר באחת מרשתות הסופרמרקטים הגדולות בישראל, עם כ-60 סניפים בכל רחבי הארץ, ובשווי שוק של מעל 500 מיליון שקלים.
10 צפייה בגלריה
דוח כספי המראה את התגמולים של מנהלים בויקטורי
דוח כספי המראה את התגמולים של מנהלים בויקטורי
שכר הבכירים בוויקטורי. הקופאיות, אגב, מקבלות שכר מינימום
כמקובל בחברות כאלה, המנכ"ל אייל רביד גרף לכיסו כ-4 מיליון שקלים בשנה האחרונה כולל מענקים, ואחיו הדירקטור והמשנה למנכ"ל אברהם רביד גרף כ-3.7 מיליון שקלים, בעוד מנהל הכספים הוותיק אפרים לובל קיבל 1.2 מיליון שקל. האחים רביד מחזיקים גם, כל אחד, ב-31.65% ממניות החברה, בשווי כולל של כ-330 מיליון שקלים.
ויקטורי מעסיקה יותר מ-2,000 עובדים ברחבי הארץ, ו-566 מהם עובדים בשכר מינימום - כשהחברה מעסיקה מאות עובדים גם דרך חברות קבלן. קופאיות רבות מעידות שכל שקל ש"הולך לאיבוד", בספירת הקופה הן נאלצות להשלים מכיסן הפרטי, החל בסכומים מגוחכים ואבסורדיים של שקלים בודדים - ועד לדרישה לשלם עשרות ומאות שקלים בחזרה לקופה לאורך תקופה. רבות מהקופאיות שאיתן ניסינו לדבר הביעו חשש שמא שמן יתפרסם ויאבדו את מקום עבודתן, וחלקן אף סירבו להתראיין גם בעילום שם לכתבה.
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה אישר באחרונה הגשת תביעה ייצוגית נגד רשת ויקטורי על דברים כאלה בדיוק. לפי התביעה, את החוסרים השלימו הקופאיות במזומן - מבלי שהדבר קיבל ביטוי בתלושי השכר שלהן. נדגיש כי ממילא, לפי משרד העבודה, השלמת חוסרים מנוגדת לחוק - אך העובדה כי הרשת דאגה שלא יהיה כל תיעוד לכך בתלושים מקוממת אף יותר. ל-ynet נודע כי הנוהל הזה נמשך גם בימים אלה, חרף התביעה שהוגשה. התופעה הזו, כך נראה, מתרחבת גם מעבר לספירת הקופות - כמו למשל איום שקופאיות יידרשו לשלם מכיסן במקרה שיקבלו שיק מלקוח שלא חתם עליו כראוי.

העדויות: "פחדתי שאפוטר"

חנה אלאבהון (29) מחיפה, שעל שמה הגיש עו"ד פלג את התביעה הייצוגית, עבדה ברשת ויקטורי כשנה וחצי. לטענתה, היא שילמה מכיסה במזומן לגזברית הסניף 15.5 שקלים בגלל חוסר שהתגלה בקופה שלה. לדבריה, היא עשתה זאת מתוך הבנה שעליה לשלם את הסכום החסר כדי לשמור על מקום עבודתה. "כל יום ביומו הזכירו לנו בקבוצת וואטסאפ של הקופאיות שיש חוסרים ועלינו להחזיר את הכסף, תוך ציון שמה של הקופאית וכמה כסף עליה להחזיר", סיפרה. "זה נע בין 15.5 שקלים ועד מאה וקצת שקלים. כשנכנסה משכורת שילמתי את החוסר".
10 צפייה בגלריה
חנה אלאבהון שבשמה הוגשה התביעה
חנה אלאבהון שבשמה הוגשה התביעה
לא וויתרו לה על 15.5 שקלים. חנה אלאבהון
תמר שעבדה בגן יבנה סיפרה: "קרה מקרה שיצאתי להפסקה ומישהי החליפה אותי. בסיום המשמרת הסתכלתי על הדוח וראיתי שיש חוסר של 20 שקלים. הקופאית הראשית קראה לי ואמרה שאני צריכה להשלים מכספי האישי. לא ידעתי שיש חוק שאסור לשלם מהכסף של העובדים. בפעם השנייה היה את אותו הסיפור. התעצבנתי כי אני בן אדם ישר ואני יודעת לספור כמו שצריך והיה לי מוזר שאני צריכה לשלם. פחדתי שיפטרו אותי אם אני אתנגד להשלים את החוסרים. הייתי צריכה את העבודה".
נירה (שם בדוי) עובדת 14 שנה כקופאית, בחמש השנים האחרונות בסניף של ויקטורי באזור המרכז. נירה, בת 50, משתפת בתיאור דומה - גם ממנה דורשים להחזיר מכספה האישי חוסרים שנמצאו בקופה. "זה נורא הפתיע שביקשו ממני לשלם כסף בגלל חוסרים בקופה", היא משתפת. "לא מדובר בכמה שקלים. ביקשו ממני להחזיר הרבה פעמים כסף, לפעמים זה מגיע לעשרות שקלים במשמרת. כמובן שאם יש עודף, הם לוקחים את זה לעצמם".
"בוויקטורי יש נוהל לשלם חוסרים מהקופה", מעידה נירה. "הקופאית הראשית מזכירה מדי מספר ימים לקופאיות להשלים חוסרים. הייתה קופאית שאיימו עליה שאם לא תשלם את החוסר, יביאו לה משטרה. גם בנוגע לשטרות מזויפים הם מפילים את זה עלינו. אנחנו בודקים שטרות, ואם טעינו ונמצא שזה שטר מזויף, אנחנו נדרשות להשלים את זה".
רעות (שם בדוי), אם חד-הורית, עבדה בסניף של ויקטורי בחולון. גם היא מעידה, כמו קודמותיה, כי נדרשה להשלים כסף לקופה משכרה. "היו יושבים לי על הווריד שאחזיר את הכסף", מתארת רעות, בת 49. "הקופאית הראשית הייתה אומרת לי 'מתי את משלמת? שלחו לי הודעה מהמשרדים שאת צריכה לשלם'. לא ידעתי שזה אסור על פי חוק. בשביל לא לאבד את העבודה שלי, שילמתי את החוסרים. הייתה פעם אחת 70 שקלים, פעם אחת 40 שקלים ופעם אחת 30. קיבלתי 34 שקלים לשעה ולא הגעתי ליותר מ-5,000 שקלים משכורת בחודש".

תגובת ויקטורי ומשרד העבודה

במשרד העבודה הבהירו בהתייחס לחוק שעוסק בנושא כי "מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה במשרד פועל ליישום הוראות חוקי העבודה במדינת ישראל. חוקי העבודה שעליהם אמון אגף אכיפת חוקי עבודה, הם חוקי מגן, המהווים את התשתית החוקית של שוק העבודה בישראל. תכליתם של חוקים אלה, היא להציב רף הגנה מינימלי ולקבוע זכויות סוציאליות לעובדים.
"במקרה שבו מעסיק דורש מעובדיו להשלים חוסרים מהקופה, זוהי פעולה בניגוד לחוק, כמו גם במקרה שבו מעסיק מחתים עובדים על מסמך המאפשר לבית העסק לחייב עובדים להשלים משכרם בעבור חוסרים בקופה, וזאת בהתאם לסעיף 25(א) לחוק הגנת השכר. בנוסף, אין להטיל על עובד קנסות או עונשים. כל ניכוי מהשכר, בגין קנסות, נזקים וכיוצא באלה אסור, אלא אם כן הותר בפירוש בהסכם קיבוצי".
עורך דין איתן פלגעו"ד איתן פלגצילום: ירון מינץ
עוד אומרים במשרד העבודה כי "חוקי המגן הם חלק מדיני העבודה ונועדו לעגן את זכויותיהם הבסיסיות של העובדים בכך שהם מטילים חובה חוקית על המעסיק להעניק לעובדיו תנאי עבודה מסוימים, שאינם ניתנים לביטול ושלא ניתן להתנות עליהם (לדוגמה, על ידי החתמת עובד על מסמך בו הוא מוותר עליהן).
"מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה מייחס חשיבות רבה להעלאת המודעות להוראות חוקי עבודה, ופועל במגוון ערוצים על מנת להנגיש את המידע לעובדים".
מרשת ויקטורי נמסר בתגובה: "בקשת רשות ערעור מבוססת מאוד הוגשה לבית הדין הארצי. הרשת שומרת על ענייניה המשפטיים בתוך כותלי בית המשפט". לפי עו"ד פלג, בקשת רשות הערעור שהגישה הרשת כבר נדחתה על-ידי בית הדין הארצי.
פורסם לראשונה: 22:40, 04.05.23