העימות החריף בוועדת הכספים
(צילום: ערוץ כנסת)

אחרי העימות החריף בוועדת הכספים, פורום של ראשי רשויות קיימו היום (ראשון) ישיבת חירום, בעקבות ההצבעה הצפויה בוועדת הכספים על העברת "קרן הארנונה" כחלק מחוק ההסדרים, והודיעו על שביתה כללית החל ממחר, "אלא אם תוסר הקמת הקרן מחוק ההסדרים". בקואליציה טענו כי מדובר ב"שביתת הרשויות העשירות", אך בשלטון המקומי מתעקשים: כל הרשויות איתנו.
בהודעתם הסבירו: "אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן ניסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים". המשמעות של השביתה הכללית מחר, אם תתקיים: לא יתקיימו לימודים, הזבל ברחוב לא יפונה ולא תתאפשר קבלת קהל בשירותים המוניציפאליים.
4 צפייה בגלריה
ועדת הכספים בדיו על הארנונה
ועדת הכספים בדיו על הארנונה
חיים ביבס בדיון בוועדת הכספים, היום
(צילום: דני שם טוב)
4 צפייה בגלריה
ועדת הכספים בדיו על הארנונה
ועדת הכספים בדיו על הארנונה
ראשי הרשויות הגיעו לכנסת. עימות חריף עם הקואליציה
(צילום: דני שם טוב)
לפי הודעת הרשויות המקומיות, "החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור. לצערנו, לאחר שכל ההתנגדויות נתקלו בחומה אטומה, לא נותר לנו אלא להשבית את השירותים המוניציפליים ולהילחם על זכויות התושבים שלנו". בכירים בקואליציה הגיבו בתקיפות להודעת הרשויות: "לקרוא לצעד של השלטון המקומי 'שביתה כללית' זה בלוף. זו שביתה של הרשויות העשירות במרכז הארץ".
לטענתם, "רוב הרשויות מרוויחות מחוק קרן הארנונה, מיליונים נחוצים שיסייעו משמעותית לתושבים רבים ובעיקר לפריפריה, ויתנו מענה למשבר הדיור וזינוק המחירים". בקואליציה אף פירטו את רשימת "חלק מהרשויות המרוויחות מההצעה". עם זאת, לפי ראשי הרשויות "כולם" תומכים בהחלטה שקיבל מרכז השלטון המקומי ובראשו חיים ביבס, ראש העיר מודיעין.
ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם, אמרה על ההחלטה לשבות: "כשהשלטון המרכזי רומס את השלטון המקומי ופועל להלאמת חלק מכספי הרשות לטובת שימוש משרדי הממשלה, וזאת למרות שאנחנו אלו שנותנים את רוב השירותים לאזרחים - נחצים כל הקווים האדומים". קליש רותם הוסיפה כי "גם חוק ההסדרים עומד לפגוע בערים רבות בארץ, ובחיפה באופן אנוש. לא רק מול הרפורמה המשפטית נצטרך להתמודד כולנו".
להודעת ראשי הרשויות קדם כאמור דיון סוער בוועדת הכספים, שהתקיים אחרי שבועות של מאבקים. בוועדה תכננו להצביע בהמשך היום על הקמת הקרן, אך לפחות לעת עתה עברו לדון בהצעת חוק אחרת. "קרן הארנונה" היא יוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים לטובת תמרוץ בנייה בערים המוחלשות. לפי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10%-28% מרווח הארנונה השנתי שלה, והכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. בכך, מאמינים באוצר, יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.
4 צפייה בגלריה
ח"כ גפני בדיון בוועדת הכספים
ח"כ גפני בדיון בוועדת הכספים
נזף בראשי הערים, ודרש להרחיק חלק מהם מהדיון. גפני
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
על פי המודל המוצע על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, יפרישו לקרן בצורה דיפרנציאלית אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. מתוך הקרן יוענק מענק שנתי קבוע לרשויות המקומיות בסך 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה ליחידת דיור שהיא מוציאה. הדיונים נמשכו בשבוע שעבר, גם בשיא מבצע "מגן וחץ", וביום חמישי בלילה הושגו הסכמות חלקיות בין משרד האוצר לרשויות המקומיות, לפיהן ניהול הקרן יישאר בידי השלטון המקומי.
יו"ר מרכז השלטון המקומי ביבס התייחס בדיון בוועדה להסכמות החלקיות שהושגו עם האוצר, אך הבהיר כי "אמרנו שהחוק לא מקובל על השלטון המקומי, אנחנו מתנגדים לו, התנגדנו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו, הלוואי ויחלוף מן העולם. היינו כאן לאורך כל הדיונים ובילינו שעות, ימים, לילות, עמדתנו הנחרצת נגד החוק. עמדתי שהיה נכון לייצר אחרת את הדיפרנציאליות, לא בחוק הזה. חלק עושים מניפולציה, הקרן מדברת על תמרוץ מגורים, וזה צריך להיעשות דרך תמרוץ של המינהל מהכספים שהם לוקחים".

ביבס ישלם מחיר? הליכוד: "לא הדחה"

כעת, הוא עשוי לשלם את המחיר על ההתנגדות הנחרצת הזו. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל להדיחו מתפקידו כיו"ר הוועדה המוניציפאלית בליכוד לקראת הבחירות המקומיות בחודש אוקטובר השנה. כך אמרו גורמים במפלגה ל-ynet. יו"ר הוועדה המוניציפאלית נחשב לתפקיד רגיש מאוד בליכוד, במסגרתו מנווטים כספים רבים לרשויות המקומיות, לצורך ההתמודדות בבחירות המקומיות.
הוועדה, שבראשה עמד ביבס בבחירות ב-2018 וב-2013, עורכת את מיפוי המועמדים ומנהלת את רישומי התמיכה במועמדים מטעם המפלגה. לליכוד יש עשרות מועמדים ברחבי הארץ: לפחות 56 מועמדים לראשות הערים והמועצות ועוד 41 ברשימות השונות.
4 צפייה בגלריה
יוחלף בשל המאבק והביקורת? ביבס ונתניהו, יחסים קרירים
יוחלף בשל המאבק והביקורת? ביבס ונתניהו, יחסים קרירים
יוחלף בשל המאבק והביקורת? ביבס ונתניהו, יחסים קרירים
(צילום: יואב דודקביץ', רויטרס)
לאחרונה היחסים בין ביבס לנתניהו וסביבתו הפכו מתוחים מאוד, ונתגלעו בין הצדדים מחלוקות בתקופה הרגישה של קידום המהפכה המשפטית. כעת, השלטון המקומי בהובלת ביבס, יצא גם למאבק סביב הסכמי שכר והלאמת חלק מכספי הארנונה של הרשויות ("קרן הארנונה"), במסגרת חוק ההסדרים.
בסביבת נתניהו לא ראו בעין יפה את המאבק שמוביל ביבס בתקופה שבה הליכוד היה תחת מתקפה, והיחסים הפכו לקרירים. יש הטוענים בליכוד כי בין הצדדים נפתחו משקעים של ממש. כעת בסביבת נתניהו מייעצים לו להחליף את ביבס, שביקר את התנהלות הממשלה, במועמד אחר מהליכוד. בין השמות שעלו: השר מיקי זוהר, השר ניר ברקת ומנכ"ל הליכוד צורי סיסו.
"זה נכון שיש מתח גדול בין ביבס לנתניהו אבל במצב שבו נמצא כרגע הליכוד, יש צורך בכיבוי שריפות ובסגירת חזיתות ואין צורך לפתוח כאלה מחדש", אמרו גורמים בליכוד. מקורבים לנתניהו השיבו כי גם אם ישתנה הרכב הוועדה, שבה היו חברים גם ראש העיר בית שאן ג'קי לוי וראש עיריית נתיבות יחיאל זוהר, לא מדובר בהדחה כי ביבס כלל עוד לא נבחר לעמוד בראשה שוב - והיא טרם הוקמה.
מהליכוד נמסר: "חיים ביבס כלל לא נבחר ליו"ר הועדה המוניציפאלית ולכן הדיווחים כאילו הוא הודח, הם אינם נכונים".
השתתף בהכנת הכתבה: ליאור אל-חי