ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים היום (ראשון) דיון בנושא החטופים יחד עם צוות המשא ומתן ובכירי מערכת הביטחון. בסיום הדיון, שבלשכתו של ראש הממשלה הגדירו כ"מעמיק", הנחה נתניהו על הוצאת משלחת מו"מ ביום חמישי הקרוב לדוחא בקטאר.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו
(צילום: GIL COHEN-MAGEN/Pool via REUTERS)
גורמים הבקיאים בפרטים מסרו כי הדיון אצל ראש הממשלה נמשך שעות ארוכות, ובמהלכו הוחלט להתקדם למו"מ על 29 ההערות שהעביר חמאס למתווה. "הייתה פגישה ברוח טובה", אמרו. "צוות המו"מ קיבל אור ירוק להתקדם ויעביר את תשובת ישראל. הקווים המנחים (שעליהם הכריז נתניהו - א"א) ברורים, וההסכמות הישראליות התגבשו".
הקווים המנחים, נזכיר, עוסקים בסוגיית רפיח וההישארות בציר פילדלפי - לצד הפיקוח על מעבר התושבים לצפון הרצועה דרך פרוזדור נצרים, תוך דרישת ישראל למנוע מעבר מחבלים דרכו. "יש הבנה ברורה שכולם רוצים להתקדם לעסקת חטופים", אמרו הגורמים. ישראל נמנעה עד כה ממתן תשובות למתווכות בסוגיות נצרים ופילדלפי, שהיוו מכשול לעסקה. בנושא פילדלפי הייתה התקדמות מסוימת. עם זאת, נתניהו התנגד להתגמשות בסוגיית נצרים וסירב לאפשר לחמושים לחזור לעזה, שכן במצב כזה, לדבריו, כל הישגי המלחמה ירדו לטמיון.
שר הביטחון יואב גלנט מסר כי הוא "מברך את ראש הממשלה על ההחלטה לשלוח את צוות המו"מ לחידוש השיחות כדי להשיב את חטופינו הביתה. ראש הממשלה, בהצלחה בנסיעתך החשובה לארה"ב - בת בריתנו המרכזית. לאור ההישגים המבצעיים במלחמה, נוצרו התנאים ויש חלון הזדמנויות מוגבל למתווה לשחרור חטופים. גם אם ישנם חילוקי דעות, מערכת הביטחון כולה מגבה אותך במשימה להביא הסכם".
ברכת גלנט נמסרה בצל אמירתו בשיחות סגורות כי "אם לא תיחתם עסקה בשבועיים הקרובים - גורלם של החטופים נחרץ". הוא טען לאחרונה כי התנאים לעסקה מול חמאס הבשילו, אך נתניהו מערים קשיים כדי לא לאבד את חברי הקואליציה איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
5 צפייה בגלריה
 מחאה של משפחות החטופים בנתב"ג
 מחאה של משפחות החטופים בנתב"ג
מחאה של משפחות החטופים בנתב"ג
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
 מחאה של משפחות החטופים בנתב"ג
 מחאה של משפחות החטופים בנתב"ג
(צילום: קובי קואנקס)
5 צפייה בגלריה
 מחאה של משפחות החטופים בנתב"ג
 מחאה של משפחות החטופים בנתב"ג
(צילום: קובי קואנקס )
נתניהו ימריא מחר בבוקר לביקור מדיני בארה"ב, ששיאו יהיה נאום בפני שני הבתים בקונגרס ביום רביעי בשעה 21:00 (שעון ישראל) ופגישה עם הנשיא ביידן בבית הלבן, כנראה בשלישי בצהריים. בין הנושאים שיידונו בפגישה - עסקת החטופים.
נציגי משפחות חטופים הגיעו לנתב"ג כדי לקיים מחאה לפני נסיעתו של נתניהו. "אחים ואחיות שלנו חטופים בעזה, והממשלה הזו לא משחררת אותם. באנו היום להזכיר לנתניהו לפני הנסיעה שזו החובה שלו, זה התפקיד שלו. חייבים לשחרר אותם, להודיע שנתניהו חותם על עסקה עוד פה, ולחתום מיד כשהוא נוחת שם. אסור לעכב את זה יותר", קראו.
בהצהרה שנשאו אתמול אחר הצהריים בני משפחות חטופים, לפני העצרת שהתקיימה בכיכר החטופים, הם קראו לנתניהו לחתום על עסקה עוד בטרם טיסתו לוושינגטון. עינב צנגאוקר, ממובילות המחאה ואימו של החטוף מתן, אמרה: "יש עסקה על השולחן, מוכנה לסגירה, כבר כמה שבועות. ואנחנו עומדים כאן היום, אחרי עוד שבוע מבוזבז שבו נתניהו שוב טרפד וגרר רגליים. הוא דחה דיונים, הכניס תנאים חדשים, הקשיח עמדות, וטען שלא צריכים להיות בלחץ, כי החטופים רק סובלים ולא מתים. אלה אמירות מעוותות של ראש ממשלה מנותק שלא רוצה עסקה".
5 צפייה בגלריה
אל"מ לירון בטיטו בהאמר, על ציר פילדלפי
אל"מ לירון בטיטו בהאמר, על ציר פילדלפי
ציר פילדלפי
(צילום: זיו קורן)
בשבועות האחרונים גם גורמים מקצועיים בקבינט, שחלקם לוקחים חלק פעיל במשא ומתן מול המתווכות, בהם ראש המוסד דוד ברנע וראש השב"כ רונן בר, טענו כי ניתן להוציא עסקה לפועל - ומערכת הביטחון תדע להתמודד עם השלכותיה, גם אם ישראל תצטרך למצוא פתרונות בסוגיות ליבה שמונעות עסקה בשלב זה.
לפי גורמים ישראלים ששוחחו שלשום עם ynet, השבוע "הדברים יתקדמו בציר ישיר של ראש הממשלה בוושינגטון מול ביידן. נושא החטופים יעלה בשיחה ביניהם. אין לפסול הצהרה של שני הצדדים בנושא הזה עם תובנות של ביידן. בשבוע הבא סוגיית החטופים תהיה יותר בצד האמריקני מאשר בצד הקטארי. ראש הממשלה יתעסק בזה השבוע באופן ישיר, והוא לוקח עימו גם משלחת של חטופים".
אותם גורמים טענו ש"המשא ומתן לא תקוע", ומתקיים כל העת. לדבריהם, "משלחת תידרש לנסוע רק כדי לסגור פרטים, אך בינתיים יש עבודה על פרטים קטנים". על הדרך לעסקה הם אמרו: "בתחום הווטו, גם בנושא השמות, המספרים וימי הפסקת האש - במערכת הביטחון ינסו למצוא פתרונות. בנושאים של הבטחה שעזה לא חוזרת למה שהייתה המורכבות פחות גדולה".
בתחילת החודש פרסם נתניהו הודעה על המשא ומתן לעסקת החטופים, והדגיש מהם העקרונות שעליהם ישראל לא תוותר במסגרת המגעים עם חמאס. לפי נתניהו, כל עסקה תאפשר לישראל לחזור ולהילחם עד להשגת כל מטרות המלחמה; לא יתאפשרו הברחות נשק לחמאס ממצרים לגבול עזה; לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה.
סעיף 3 שהציג נתניהו, שלפיו "לא תתאפשר חזרת אלפי מחבלים חמושים לצפון הרצועה", הוא למעשה סעיף שלא היה קיים בניסוח המקורי של ההסכם. משמעותו, הלכה למעשה, שצה"ל יהיה זה שיפקח על חזרת העזתים לצפון הרצועה, דרך שליטה במסדרון נצרים המפריד בין האזור הזה ליתר חלקי הרצועה.
אתמול איימו חברי כנסת בליכוד על שלמות הקואליציה, אם עסקת החטופים המתגבשת לא תכלול את חזרת כל החטופים בפעימה אחת, ואם צה"ל ייסוג ממעבר רפיח וציר פילדלפי במסגרתה. חברי הכנסת - עמית הלוי, חנוך מילביצקי, דן אילוז, משה סעדה, אריק קלנר, שלום דנינו, טלי גוטליב וניסים ואטורי - שיגרו אתמול את מכתב "הקווים האדומים" לנתניהו, ערב המראתו לוושינגטון.