המטחים הכבדים ביותר ששיגר חיזבאללה מתחילת המלחמה - תוך שעה: כ-200 רקטות ויותר מ-20 כטב"מים שוגרו היום (חמישי) מלבנון, בתגובה לחיסול המפקד הבכיר מוחמד נעמה נאסר אתמול באזור צור. כמו במקרים קודמים שבהם ישראל הייתה חסרת אונים מול הכטב"מים של ארגון הטרור, גם הפעם נגרמו פגיעות ישירות. שתי נשים נפצעו באורח קל בדרכן לממ"ד, שריפות פרצו במוקדים רבים בגליל ובגולן - וצה"ל הגיב בגל תקיפות נרחב בדרום לבנון.
תיעוד השריפות בגליל ובגולן
(צילום: אביהו שפירא)

האזעקות הראשונות הבוקר נשמעו ב-10:00 בקריית שמונה ובאצבע הגליל. מ-10:25 החל רצף האזעקות הארוך במיוחד, שנמשך יותר משעה. אזעקות בלתי פוסקות נשמעו ביישובי הגולן, בגליל העליון, בגליל המערבי ובין היתר גם בקצרין, נהריה ועכו - שם פגעו שברי יירוט בגג הקניון. במקרה בודד נשמעה אזעקה גם באילניה שבגליל התחתון - ובהמשך צה"ל מסר כי מדובר בזיהוי שווא.
חיזבאללה לקח אחריות על השיגורים, ובסך הכול פרסם שבע לקיחות אחריות על ירי לישראל נכון לשעה 14:10. בהמשך, ארגון הטרור הודיע על הרוג נוסף משורותיו, ה-362 שעליו הוא מודיע מפרוץ המלחמה. יו"ר המועצה המבצעת של חיזבאללה, האשם ספי א-דין, אמר: "התגובה על חיסול 'אבו נעמה' החלה אתמול וסדרת התקיפות עדיין נמשכת. אסור לאויב לחשוב שאחרי תקיפת הגיבורים, הדרום יהיה פתוח עבורו (כוונתו לצפון ישראל, לב"א). הדגל שלנו לא ייפול והעימות לא ייחלש. כאשר 'שהיד' נהרג, קם אחר, מרים את הדגל וממשיך בנחישות". הוא הוסיף כי "התגובה כוונה לאתרים חדשים שישראל לא חשבה שייפגעו".
מקור בארגון אמר לאל-ג'זירה: "התקיפות הן המשך לתגובה על חיסול מוחמד נעמה נאסר. שיגרנו יותר מ-20 כטב"מים למוצבים ישראליים רבים בגליל, ויותר מ-200 רקטות לעבר מוצבים ישראלים בגליל והגולן". אותו מקור טען כי חיזבאללה תקף ברקטות בסיסים של אוגדה 91 ושל חטיבת השריון 7, ובנוסף טען כי גם בסיס נפח הותקף ושני מוצבים אחרים.
6 צפייה בגלריה
שריפות בגולן
שריפות בגולן
שריפה באזור קצרין
(צילום: אפי שריר)
שריפות ביערות בצפון
(צילום: עובדי ויערני קק״ל)

25 צוותי כיבוי מתחנת גליל-גולן, בסיוע מחוז צפון, רשות הטבע והגנים, מועצה אזורית גולן וכיתות הכוננות, פעלו ב-10 מוקדי שריפות שפרצו בגולן ובגליל בעקבות המטחים. מכבאות והצלה נמסר כי המוקדים המרכזיים הם במרחב איילת השחר ובמרכז רמת הגולן. עוד נמסר כי לוחמי האש במאמץ לבלום את התפשטות השריפות בחסות הרוחות החזקות.
בקרן קיימת לישראל פירטו את מוקדי השריפות ביערות קק"ל: ברמת הגולן - קצביה, צומת חטיבה 7; בעמק החולה - קדש ו⁠נחל דישון; בגליל העליון - אזור קבר יונתן בן עוזיאל; בגליל התחתון - כפר כנא. כמו כן, כתוצאה משריפה נחסם לתונעה כביש 9088 מצומת קצרין צפון (כיכר קדמת צבי) לכיוון קצרין, והכניסה והיציאה לקצרין וממנה מתאפשרת לפי שעה דרך צומת קצביה.
ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ, מתח ביקורת חריפה על הממשלה: "הצפון מופגז ואין לזה סוף. תושבי היישובים שאינם מפונים מנסים לנהל חיי שגרה בתוך הלא נודע, אבל אי-אפשר תחת מתקפה עוצמתית כזאת. בין אם ילדי הגנים והפעוטונים שנמצאים בממ"ד ונאלצו לשמוע בומים אימתניים מעל ראשם, ובין אם אזרחים שעושים קניות בקניון שסופג ירי או בסידורים של בוקר. כולם - ללא יוצא מן הכלל, חווים פה אימה - והממשלה לא באירוע. אני זועק מתחילת המלחמה שהמדיניות של 'מגגנה התקפית' היא לא פתרון. לא נסכים לכך שקייטנות הקיץ בצפון יהיו קייטנות ממ"דים. אני משוכנע שאם המתקפה הזאת הייתה במרכז, הייתה מתכנסת ישיבת חירום בקבינט. מה עוד צריך לקרות כדי שהממשלה תתעורר?".
6 צפייה בגלריה
נפילות בצפון
נפילות בצפון
נפילות בצפון
(צילום: שמעון אלבז)
6 צפייה בגלריה
שריפות ביערות בצפון
שריפות ביערות בצפון
(צילום: עובדי ויערני קק״ל)
6 צפייה בגלריה
נפילות בגולן
נפילות בגולן
(צילום: Amir Levy / Getty Images)
 מוחמד נעמה נאסר
גם ראש מועצה אזורית גולן, אורי קלנר, התייחס למטחים הכבדים: ״אנחנו עם תגובה קשה של חיזבאללה, ירי מסיבי מאז שעות הבוקר. יש כאן שתי נקודות, כלכלית וביטחונית - אנחנו שומרים פה על הגבול, חייבים לדאוג למי שנפגע ואיבד מקור פרנסה. חייבים לסייע לנו להגן, להישאר כאן בגולן ולסייע לנו".
לאחר המטחים הכבדים דובר צה"ל התייחס לירי, ומסר כי חיל האוויר תקף עמדות שיגור בדרום לבנון, בכפר חולא חוסל פעיל חיזבאללה. עוד נמסר כי זוהו כ-200 רקטות ויותר מ-20 כטב"מים שחצו מלבנון. לוחמי ההגנה האווירית ומטוסי קרב הצליחו ליירט חלק מהשיגורים, וכתוצאה מנפילות יירוטים וכטב"מים פרצו שריפות בכמה מרחבים. בצבא אמרו עוד כי טווחי הירי היום לא היו ארוכים יותר מ"מטחי הנקמה" על "אבו טאלב", מקבילו של נאסר שחוסל בחודש שעבר.
כשעתיים לאחר המטחים, העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, על תקיפות ארטילריה באל-קנטרה ובין העיירות כונין לעינאתא שבדרום לבנון. כמו כן, ב"אל-מנאר" השייך לחיזבאללה דווח על תקיפה בדיר סריאן. כתב הערוץ, עלי שועייב, טען גם כי "צלם נפצע מרסיסים בתקיפה ישראלית בכפר שובא".
אמש הודיע דובר צה"ל באופן רשמי כי כלי טיס של חיל האוויר חיסל באזור מרחב צור שבלבנון את נאסר, המכונה "אבו נעמה", מפקד יחידת "עזיז" של חיזבאללה. בהתייחס לחיסול מפקד היחידה שאחראית בארגון הטרור השיעי על ירי ממרחב דרום-מערב לבנון לעבר שטח ישראל, ציין דובר צה"ל כי "נאסר שימש בתפקידו משנת 2016 והוביל את ירי הנ"ט והרקטות מדרום-מערב לבנון לעבר עורף מדינת ישראל וכוחות צה"ל. כמו כן, הכווין מתווי טרור רבים לעבר ישראל לאורך המלחמה ולפני כן, וביצע תפקידים מרכזיים בחיזבאללה".
6 צפייה בגלריה
נפילות בנחל הזוויתן ברמת הגולן
נפילות בנחל הזוויתן ברמת הגולן
נפילות באזור נחל זוויתן ברמת הגולן
(צילום: איתן גליקמן)
6 צפייה בגלריה
נפילות בגולן
נפילות בגולן
(צילום: RABIH DAHER / AFP)
עוד צוין כי נאסר היה כאמור מקבילו של טאלב סמי עבדאללה ("אבו טאלב"), מפקד יחידת נאסר שחוסל על-ידי ישראל בחודש שעבר. "שניהם היו מבעלי התפקידים המרכזיים של חיזבאללה בגזרת דרום לבנון", צוין בהודעת דובר צה"ל.
תפקיד יחידת "עזיז" של חיזבאללה הוא לעסוק בכל סוגיות הלחימה במרחב שבו היא פועלת, ובכללן תמרון לגליל, ירי רקטות ועוד. לנאסר עצמו יש היסטוריה בליבת הפעילות בחיזבאללה, כולל מעורבות בחטיפת חיילי המילואים המנוחים אהוד גולדווסר ואלדד רגב בקיץ 2006. מבחינת צה"ל, הבכיר שחוסל ממוקם בדרגה מעל מפקד אוגדה. "זה מפקד כריזמטי עם ביטחון עצמי גבוה, שהיה אחראי על גזרת חומס בסוריה במלחמת האזרחים", אמרו בצבא.