סערת איסור כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפריז: המבקרים הישראלים בתערוכת הנשק יורוסאטורי נדרשו למלא טופס בכניסה, שבו התחייבו לא לשתף פעולה עם החברות הישראליות - שעליהן נאסר להשתתף. יו"ר ארגון הגג של יהודי צרפת, יונתן ארפי, צייץ ברשת X כי מדובר בחרפה - ובתערוכה הגיבו לו כי מדובר ב"החלטה שהתקבלה בחיפזון" בשל האיסור שנכפה עליהם.
תחילת הפרשה, נזכיר, בהחלטה הצרפתית שלפיה חברות ישראליות לא ישתתפו בתערוכת הנשק - בעקבות הביקורת על ממשלת ישראל והפעולה ברפיח. בית המשפט הצרפתי, בעקבות זאת, קבע כי לא רק חברות ישראליות לא יוכלו להשתתף בתערוכה - אלא גם כל אדם או ישות משפטית שעלולים לפעול עבורן כמתווכים.
הביתן הישראלי הענק הנטוש בתערוכה בפריז
(צילום: תמר שבק)

5 צפייה בגלריה
שלט האוסר על השתתפות הישראלים
שלט האוסר על השתתפות הישראלים
התערוכה והאיסור
(צילום: תמר שיבק)
5 צפייה בגלריה
ראש הקריף הישראלי תוקף את ירד הנשק הצרפתי
ראש הקריף הישראלי תוקף את ירד הנשק הצרפתי
הטופס שעליו נדרשו לחתום הישראלים
(מתוך X)
5 צפייה בגלריה
שלט שאין כניסה לישראלים
שלט שאין כניסה לישראלים
אין כניסה לנציגים ישראלים בתערוכת הנשק
(צילום: תמר שבק )
ארפי טען ברשת X: "מאז פתיחת התערוכה Eurosatory Defence and Security הבוקר, המבקרים היחידים שהם ישראלים או מייצגים חברה ישראלית נאלצים להיכנס לחתום על הצהרה האומרת שהם לא עובדים בחברה ביטחונית ישראלית. זה כבר לא רק עניין של איסור על מעמד של חברות ישראליות, החלטת חרם שערורייתית ממילא, אלא של סטיגמה ויצירת רשימה שחורה של הישראלים עצמם! אפליה מגונה. שתי החלטות בית המשפט אמורות להינתן מחר בבוקר. לצדק צריך להיות אומץ לגנות את השיטות המבישות הללו, שאינן ראויות לצרפת".
מארגני התערוכה מסרו בתגובה כי "הטופס הזה הוא יוזמה אומללה מאוד, שהוחלט עליה בחיפזון בשל ההחלטה של בית המשפט ב-14 ביוני. החברה המארגנת את היריד מתנצלת ומזכירה כי היא הגישה ערעור נגד החלטת בית המשפט".
5 צפייה בגלריה
שר ההגנה הצרפתי סבסטיאן לקורנו בתערוכת הנשק בפריז
שר ההגנה הצרפתי סבסטיאן לקורנו בתערוכת הנשק בפריז
שר ההגנה הצרפתי סבסטיאן לקורנו. ביקר את החלטת בית המשפט
(צילום: תמר שבק)
כאמור, ההחלטה הצרפתית המקורית לא נגעה לנציגים ישראלים או מתווכים - אלא רק לחברות, וגם היא עוררה ממילא זעם בישראל. סבסטיאן לקורנו, שר ההגנה הצרפתי, התייחס היום לנושא גם הוא: "הרשות המבצעת אינה אמורה להגיב על החלטות בית המשפט, אך אי אפשר להתעלם מכך שההחלטה הזאת חורגת בהרבה מבקשתה המקורית של הממשלה - שמעולם לא הציעה איסור שכזה. לכן, ערעורם של המארגנים על ההחלטה השיפוטית הזו הוא צעד נכון". ההחלטה של בית המשפט, נציין, צפויה להתקבל מחר בבוקר.

הדוכן הישראלי הפך לבתי קפה

הדוכן הישראלי, שמהווה בדרך כלל את אחד משיאי התערוכה השנתית, עומד שומם למרות מיקומו המרכזי. בצעד חפוז שנועד להסתיר את החלל הריק - שנצבע כחול - נתלו על הקירות צילומים של צבא צרפת. ביתר השטח העצום הוקמו בתי קפה.
5 צפייה בגלריה
הפגנה פרו פלסטינית מחוץ לתערוכת הנשק בצרפת
הפגנה פרו פלסטינית מחוץ לתערוכת הנשק בצרפת
הפגנה פרו פלסטינית מחוץ לתערוכת הנשק בצרפת
(צילום: תמר שבק)
השתתפותן של ישראל ושל החברות המקושרות אליה נאסרה בחודש שעבר, זמן לא רב לאחר הפעולה הצבאית ברפיח. על פי פרסום ב"רדיו צרפת אינטרנשיונל", בית המשפט ביטל את ההשתתפות הישראלית בשל "הרג חפים מפשע על ידי חיל האוויר הישראלי". בנוסף, גם השתתפותה של רוסיה נאסרה, על רקע המלחמה שבה פתחה באוקראינה.
בהחלטת בית המשפט נקבע כי ההחלטה אוסרת כניסה על כל אדם או ישות משפטית שעלולה לפעול עבור חברות ישראליות כמתווכת. עוד טען בית המשפט בהחלטתו שהחלטת המארגנים לאפשר כניסת נציגי חברות ישראליות היא בלתי חוקית בעליל. הארגון הפרו-פלסטיני בירך על ההחלטה, שניתן לפרש אותה רק בדרך אחת: לאסור על כניסת ישראלים ליריד הנשק – או במילים אחרות שיריד הנשק יהיה נקי מישראלים. מחר בבוקר ייערך דיון בערעור על ההחלטה.