זוכרים את הלוחמים: בפתיחת שנת היובל למלחמת יום הכיפורים יתקיים במדרשת הטיולים קשת-יהונתן, הממוקמת ביישוב קשת שברמת הגולן, "כנס וודק" השנתי. הכנס, לזכרו של יהונתן (יוני) וודק, לוחם שריון מחטיבה 188 שנהרג ביומה הרביעי של מלחמת יום הכיפורים ועל שמו נקראת גם המדרשה, יתקיים ב-18 וב-19 החודש.
בעשור האחרון מקיימת המדרשה מדי שנה אירוע מרכזי בתחום מורשת הקרב ובכל שנה מוקדש הכנס לכוח אחר שלחם ברמת הגולן ביום כיפור, מתוך רצון להעלות על נס דמויות וכוחות שסיפור לחימתם וגבורתם פחות מוכר לציבור הרחב.
1 צפייה בגלריה
מפקדת פיקוד צפון ב מלחמת יום הכיפורים מלחמה יום כיפור
מפקדת פיקוד צפון ב מלחמת יום הכיפורים מלחמה יום כיפור
התותחנים במלחמת יום הכיפורים
(צילום: רדובן זאב, במחנה ובאדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
השנה תקיים המדרשה מיד אחרי חג הסוכות כנס מורחב שיימשך יומיים. יומו הראשון יוקדש ללחימת שתי סוללות תותחנים מגדוד 405, שלחמו בדרום רמת הגולן. בליל המלחמה הראשון, סוללת "בועז" נפגעה קשה על ידי טנקים סורים שהגיעו למרחק עשרות מטרים מהסוללה, והשמידו מטווח קצר את רוב הכלים שלה. הסוללה ספגה באירוע זה 15 הרוגים, פצועים רבים ושני לוחמים שנפלו בשבי. הפצועים שניצלו מהאירוע הצליחו להימלט על גבי נגמ"ש ומשאית, אך בהמשך נסיגתם נתקלו בכוח סורי אחר, ושוב ספגו הרוג ומספר פצועים.
תא"ל (מיל') אריה מזרחי, מפקד הגדוד בעת המלחמה שסיים את שירותו בצה"ל בתפקיד קצין תותחנים ראשי, יסקור את לחימת התותחנים בגולן לפני 49 שנים. תא"ל (מיל') אורי מנוס, סמג"ד הגדוד בעת המלחמה ומפקד הסוללות בשטח, יספר את סיפור הקרב כמפקד הכוח, ואליו יתלוו נציגי הלוחמים מסוללת בועז שיספרו על האירועים מנקודת מבטם.
בסיום יומו הראשון של הכנס יתקיים טקס ייסוד נתיב הגבורה, פרויקט הדגל של המדרשה לשנת החמישים של המלחמה, שמטרתו לספר את סיפורה השלם של המלחמה ברמת הגולן. מדובר באיחוד של 15 תחנות מדרום רמת הגולן ועד החרמון לנתיב אחד, שבו יעברו המסיירים ויוכלו לשמוע את סיפורי הגבורה השונים. במהלך הערב יתקיים מופע אומנותי של האמנית אילנה יהב, שתספר גם על בעלה יצחק ז"ל, טייס חיל האוויר שנפל בשבי הסורי בעת מבצע "דוגמן" ביומה השני של המלחמה.
רשת הקשר במבצע "קינוח" לכיבוש החרמון במלחמת יום הכיפורים
(צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)

יומו השני של הכנס יוקדש לסיפור מוכר יותר – כיבוש מוצב החרמון. המיוחד ביום זה הוא הגעה אל אתרי הקרבות עצמם בפסגת החרמון באישור ביטחוני מיוחד, אל מקום שבאופן שגרתי לא מתאפשרת אליו גישה לאזרחים, וזאת בהובלת מפקדים בכירים ונציגי הלוחמים.
את סיפורי הקרב של גולני יובילו אל"מ (מיל') מודי בן-שך, מ"פ בגדוד 17 של גולני בעת המלחמה, מגיבורי קרב הניסיון הראשון לשחרור החרמון, ותא"ל (מיל') יודק'ה פלד, מפקד גדוד 51 של גולני, שפיקד על הגדוד בשני הקרבות לשחרור החרמון. אל"מ (מיל') יוסי ניסים, סמג"ד גדוד 74 של השריון בעת המלחמה, מי שהיה מפקד כח השריון במבצע "קינוח" – קרב שחרור החרמון, יספר את סיפור הקרב מנקודת מבטם של כוחות השריון.