בנגלדש חוקרת את נסיבות שריפת הענק שפרצה אתמול (יום א') במחנה פליטים לבני הרוהינגיה, בקרבת הגבול עם מיאנמר. במחנה בלוקאלי שוהים יותר ממיליון פליטים והוא נחשב לגדול בעולם.
השריפה פרצה ב"מחנה מספר 11" בבלוקאלי, והתפשטה ל-2,000 מבנים - רבים מהם מורכבים מברזנטים וענפי במבוק. כעבור כשלוש שעות הושגה שליטה על השריפה. לא דווח על נפגעים, אך 12,000 פליטים נותרו ללא קורת גג. המשטרה חוקרת חשד להצתה, ועד כה עצרה אדם אחד.
8 צפייה בגלריה
בנגלדש שריפה ב מחנה הפליטים הגדול בעולם
בנגלדש שריפה ב מחנה הפליטים הגדול בעולם
השריפה במחנה הפליטים בבנגלדש
(צילום: רויטרס)
לפחות 35 מסגדים ו-21 כיתות לימודים נהרסו בשריפת הענק. סוכנות הפליטים של האו"ם דיווחה כי בנוסף נחרבו מרפאות המשמשות את הפליטים במחנה במחוז קוקס בזאר שבדרום בנגלדש.
בני הרוהינגה הם מיעוט מוסלמי גדול שהתגורר במשך שנים במיאנמר. מאז 2017 ברחו יותר ממיליון מהם אל בנגלדש השכנה, אחרי שצבא מיאנמר פתח במבצע נרחב נגדם, נפתח בעקבות פיגועים שביצע ארגון מורדים מקרב הרוהינגה נגד בסיסי צבא ומשטרה. עדי ראייה, פעילי זכויות אדם ועיתונאים דיווחו כי המבצע הצבאי כלל מעשי טבח המוניים, אונס, ביזה והצתות של כפרים, והאו"ם קבע כי יש חשד כבד שמה שהתחולל שם הוא ניסיון לרצח עם של ממש. ב-2021 התרחשה הפיכה צבאית במיאנמר והמצב במדינה החריף. הניסיונות להשיב את בני הרוהינגיה למיאנמר כשלו.
8 צפייה בגלריה
בנגלדש שריפה ב מחנה הפליטים הגדול בעולם
בנגלדש שריפה ב מחנה הפליטים הגדול בעולם
פליטים מחפשים את רכושם אחרי כיבוי האש
(צילום: EPA)
בשנים האחרונות פרצו שלל שריפות במחנה הפליטים הצפוף והעמוס. במרץ 2021, בשריפה הקטלנית ביותר במחנה, נהרגו לפחות 15 בני אדם ועוד 50,000 נותרו ללא קורת גג.
משרד ההגנה של בנגלדש דיווח בחודש שעבר כי בין ינואר 2021 לדצמבר 2021 היו לפחות 222 דליקות במחנה הפליטים בלוקאלי. לפי משרד ההגנה, 60 מהן נגרמו כתוצאה מהצתה.