"המחיר הנפשי הקשה של משפחות וילדי המילואימניקים בחזית" - זוהי כותרת הדיון המיוחד שנערך היום (שלישי) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, שבראשה עומד ח"כ יולי אדלשטיין. בדיון לקחו חלק נשותיהם של משרתי מילואים שנמצאים כבר יותר משלושה חודשים ברצף בחזית הלחימה, והתבקשו להציף את הקשיים הייחודיים שלהן כבנות זוג וכאימהות, וכן את הקשיים של ילדיהן. צפו בקטע מהדיון:
דבריהן של רותם לוי ושני נתיב, שבני זוגן לוחמים במילואים, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

על פי סקר שפרסם מכון המחקר "מאגר מוחות", המציאות הרגשית המורכבת בעורף באה לידי ביטוי בקשיים בריכוז הילדים, הידרדרות בלימודים, שינויים בתדירות הבכי, קושי בשינה ורגרסיה בהליך גמילה מחיתולים. חברי הכנסת שיזמו את הדיון חוששים שתוכנית שרי הביטחון והאוצר, "מגויסים למילואימניקים", לא תיושם לפני אישור תקציב מדינה חדש ל-2024 וגם לא תיתן מענה ארוך טווח עבור המשפחות.
רותם לוי, שבעלה מאור משרת במילואים, סיפרה על הקשיים בבית: "מעבר לחרדה התעסוקתית, חלק מאיתנו מחזיקות עסקים עצמאיים שאנחנו לא מצליחות להפעיל. אנחנו לא הנשים של מלחמת יום כיפור שמחכות לבעל עם צלחת עוגיות. אנחנו קרייריסטיות, אנחנו מחזיקות הכול לבד. יש לי חברה עם ילדה בת 4 שהפסיקה לדבר, ילד עם טיקים וחריקות שהאמא פשוט לא יודעת איך להתמודד עם הדבר הזה. אנחנו לא באות ממקצועות של טיפול, אנחנו לא יודעות איך להגיב לילדים האלה, ולמי לפנות בכלל".
לוי שיתפה גם במצבו של בנה בן השש: "מהיום שאבא שלו גויס ב-7 באוקטובר, הילד לא מוכן ללכת לישון. הוא נרדם ב-12 בלילה אחרי שאני מחבקת אותו שעתיים ואומרת לו שהכול יהיה בסדר. הוא לא הולך לישון כי הוא שואל אותי: 'אבא צמוד לטנק? אבא בתוך הטנק? הטנק יתפוצץ ליד אבא או עם אבא? מתי אבא שלי עולה לשמיים?'. התחושה שלו היא שזה האירוע שיהיה בסוף. יש ילדים שנחשפים לתוכן קשה בגלל המלחמה, ואין להם את תחושת הביטחון כי אבא לא נמצא בבית. מוסדות החינוך לא איתנו. ניהלתי שיחה עם מנהלת ביה"ס, היא אומרת לי: 'וואו, באמת לא היה לי מושג. לא היה לי מושג שהאבא במילואים'. ילדים ש-90 יום אבא שלהם לא נמצא בבית, הילד מגיע למצב שהוא מתפרק כי הוא שומע שיר בהפסקה, והוא בוכה מול המורה והוא אומר לה: 'אבא שלי במילואים', והמורה אומרת לו: 'אני לא ידעתי'".
1 צפייה בגלריה
לחימת כוחות צה"ל ברצועת עזה
לחימת כוחות צה"ל ברצועת עזה
לחימת כוחות צה"ל ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
שני נתיב, שבעלה ניל משרת במילואים, סיפרה גם היא על ההתמודדות של בנות ובני הזוג במערכה: "הציפייה היא שבני הזוג שנשארים בבית יהיו סוג של מטפלים. איפה גם לדבר על מה שאנחנו עוברות? יש כאן ציפייה שאנחנו נחזיק את הכול, שאנחנו נעשה את הליווי מהרגע שהוא מגיע מהשטח לתוך הבית. מי שהיה כל כך שותף איתי בתוך הדברים וכשהוא מגיע הביתה אומר: 'אני לא יכול להיות לבד עם הילדים כרגע', ואני נאלצת לקחת ימי חופש מהעבודה שלי כדי להיות איתו ולסייע לו נפשית. איך זה הגיוני?".
סא"ל אבישג סבג ראובן, ראש ענף תכנון כוח מילואים, אמרה: "אנחנו מבינים שיש צורך במעטפת רחבה. כרגע במתווה הנוכחי ניתן לקבל טיפול זוגי, ולהמיר אותו לטיפולים אחרים. סך הכול זכאים המשרתים ל-1,500 שקל למשרת שביצע מעל 30 יום. רצינו לתת למשרת את העצמאות לבחור איזה טיפול, מי צריך להיות מטופל ואיפה הם רוצים שהטיפול יתקיים. להמשך השנה צריך לייצר עוד מעטפת לטובת המשפחות, ואנחנו נצטרך לבחון, להבין את ההיקפים ולדייק את הצורך".
ענבל חרמוני, יו"ר ארגון העובדים הסוציאליים, התריעה על מחסור באנשי מקצוע שיתנו מענה למשפחות. "המערכת נמצאת בתת-ספיקה חמורה מאוד. זה מה שמדינת ישראל התכוונה שיקרה כשהיא ייבשה את הגופים האלה לאורך שנים. עכשיו זה צריך להשתנות. אנחנו יודעים שניתן לזהות עלייה בכל התופעות כמו חרדות ומצוקות, גם החזרה של אב המשפחה מייצרת טלטלה במערכת. מדינת ישראל לא הצטיינה עד היום בהשקעה במניעה וזה מה שצריך לעשות. אנחנו מדברים על תוספת של 500 תקנים ולא בחלוקת ואוצ'רים שנועדו לפירוק השירות הציבורי".
יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר בסיכום הדיון: "אנחנו בוועדה עוסקים בשבועות האחרונים בחלוקת השלל של אותם 9 מיליארד המיועדים למעטפת עבור חיילי המילואים, ועדיין אין מקור תקציבי לכל הכסף הזה, כאשר חלק גדול מהדברים עוד לא תוקצבו. אומנם אנחנו לא ממשלה ולא קובעים תקציבים, אבל יש לא מעט בקשות שמגיעות אלינו ממערכת הביטחון. אמרתי בעבר ואני אומר זאת שוב, כל הבקשות האלה יבואו רק יחד עם מעטפת מתאימה לאנשי המילואים ולמשפחותיהם. לא ניתן להפריד בין הדברים".