האזינו: ההקלטות מתוך סיעת הליכוד
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הכנסת חזרה - וישיבת הליכוד נפתחה בסערה: ראש הממשלה בנימין נתניהו בחר לא למסור הצהרה לתקשורת בפתח ישיבת הסיעה הראשונה למושב הקיץ של הכנסת, ובדיון עצמו צפו המחלוקות בין הח"כים והשרים. "רק הליכוד יכול לפרק את הקואליציה", הבהיר השר דוד אמסלם, וקרא "לכולם ליישר קו כדי לשמור עליה". בפתח הכתבה: הקלטות מתוך ישיבת הליכוד.
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט
ועדת החוקה, חוק ומשפט
עימות בישיבת הסיעה הראשונה של מושב הקיץ. רגב וגוטליב
(צילום:אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
אבל לא כולם מסכימים: חברת הכנסת טלי גוטליב טענה כי "יש פיל לבן בחדר, אף אחד לא מדבר על הרפורמה. נכשלנו וצריך לתקן ולהגיד מה קורה עם זה". בשלב מסוים אמרה גוטליב כי אותה רפורמה, המהפכה המשפטית, כלל לא על הפרק - ולמעשה "לא תקרה". בתגובה שאלה אותה השרה מירי רגב: "למה את אומרת את זה?", והיא השיבה כי מדובר בשקר: "הרפורמה מתה". עם זאת, לפני שיצא מישיבת הסיעה, השיב נתניהו לגוטליב: "הרפורמה לא מתה".
לדברי נתניהו, על הקואליציה קודם "למצות" את תהליך ההידברות. "הדבר שאנחנו צריכים לטפל בו הוא לא פיל", אמר לגוטליב. "יש עדר של פילים. אל תגידי לי שהדבר הזה בצד, הוא לא בצד. יש מהלכים ואני לא רוצה לפרט מה המהלכים. כמו במבצעים צבאיים - אני לא יכול להגיד. יכול להיות שיושג כאן משהו, ויכול להיות שנצטרך לעשות מהלכים אחרים. אני לא רוצה כרגע להגיד. אנחנו מנסים למצות את התהליך".
בהמשך טענה גוטליב שהיא לא אמרה שרגב משקרת, והוסיפה שתצביע נגד חוק הגיוס. "אמרתי שלא תהיה רפורמה, ושאני מסרבת לשקר לעם", כתבה בטוויטר. "יש מי שמנסה לפגוע בשמי הטוב וחבל". בפועל, בהקלטה נשמע כי היא אכן אמרה לרגב: "את רוצה לשקר, זה שלך. אני אומרת לך - אני, טלי גוטליב, בתור מי שנשכבה על הגדר בשביל הרפורמה, שאני לא מוכנה לספר סיפורים לעם ישראל".
לוין עם פעילים חרדים: "הצד השני משתף פעולה עם ארה"ב"

3 צפייה בגלריה
 יריב לוין
 יריב לוין
"המכשול - ההתנגדות בתוך הליכוד". השר לוין
(צילום: EPA )
מנגד, שר המשפטים יריב לוין טוען כי המכשול הפוליטי המרכזי לקידום המהפכה המשפטית שיזם הוא ההתנגדות לה בתוך הליכוד. לוין, שצולם במפגש עם פעילים חרדים בליכוד, אמר כי הוא שואף להגיע להבנות עם מתנגדי המהפכה, אך גם הוא אלה לא יושגו – הכוונה היא להמשיך ולקדם את החקיקה באופן חד צדדי. "הדבר הכי גרוע הוא לא לעשות, וזו בעיניי אופציה שלא קיימת", אמר.
שר המשפטים הודה בשיחה גם שנעשו טעויות בדרך לקידום המהפכה המשפטית ובהסברתה לציבור, אך לא זו הייתה הסיבה להקפאתה – וגם בלעדיהן, התוצאה הייתה זהה. "לצד השני יש ארסנל כלים מדהים ומלא שהעוצמה שלו נחשפה באירוע הזה כמו שלא נחשפה אף פעם", טען. "הוא מחזיק בכל ערוצי הטלוויזיה הגדולים, בנוסף לשליטה מוחלטת בעיתונות. אין ספק שאנחנו נמצאים פה בנחיתות בלתי נתפסת ממש".
לוין תקף, והזכיר גם את ארצות הברית: "בצד השני מחזיקים גם בבית המשפט, את היועצת המשפטית לממשלה, את כל ראשי המערכת הכלכלית למיניה ואת הממשל האמריקני שעובד איתם בשיתוף פעולה". לוין הדגיש כי לדעתו האמריקנים התגייסו למאבק ברפורמה "מתוך תפיסה אמיתית שלהם", ולא כי "מישהו מפעיל אותם", אך העיר כי "בסוף הם ניזונים מתוך הדבר הזה".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"משוכנע שאפשר להשיג הסכמות". נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: אמיל סלמן)
גוטליב, שמאז היבחרה לכנסת לפני כמה חודשים הספיקה להיקלע לשערוריות רבות, אמרה גם בישיבת הסיעה כי "צריך לדבר מעט ולעשות הרבה". עם זאת, בהפגנה בעד המהפכה המשפטית בנתניה לפני כשבועיים, חברת הכנסת דווקא בחרה לדבר נגד השמאל. "אתם יודעים מה מבחין בינינו לבין אנשי השמאל? השמאל איבד את זה, השמאל בגד במדינת ישראל, השמאל שכח את הערכים הכי בסיסיים של עם ישראל ומדינה יהודית ודמוקרטית", אמרה גוטליב. "הם שכחו את זה. הם הפקירו את ביטחון מדינת ישראל. הם יעשו כל מה שהם יכולים כדי למוטט את ממשלת הימין, ויש להם כסף. תראו את ההפגנה שלהם - כמה כסף יש להם. הם מתוכננים, מתוכנתים, מתוזמרים".
נתניהו התייחס לנושא המהפכה המשפטית גם בפתח ישיבת הממשלה אתמול, אז אמר כי "יש בינינו ויכוח יסודי בעניין הרפורמה המשפטית, אבל אנחנו עושים מאמץ לפתור את הוויכוח הזה בהידברות. ברצון טוב של שני הצדדים, אני משוכנע שאפשר להשיג הסכמות - ואני נותן לכך גיבוי מלא".
דבריו של נתניהו נאמרו על-רקע השיחות בין נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה שנערכות בבית הנשיא למצוא הסכמה רחבה בנוגע לנושאים שקשורים למערכת המשפט. מפגש שנערך בשבוע שעבר וארך שבע שעות היה ענייני. הצדדים צללו לעומק הנושאים מתוך מחויבות להגיע להסכמות, אך ניכר שהפערים ביניהם גדולים.