סמוטריץ' קורא להגיע לחומש, בניגוד לצו אלוף: "לגיטימי"
(צילום: משי בן עמי)

מאז שארבעת יישובי צפון השומרון פונו בתוכנית ההתנתקות לפני יותר מ-15 שנים, המאחז חומש הוא ככל הנראה המובלעת העמוקה ביותר בגדה המערבית. בזמן שהשטח מוגדר כאסור לשהייה מתוקף צו תיחום של אלוף פיקוד המרכז, יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' וחברי סיעתו העבירו את הלילה במאחז. בריאיון לאולפן ynet הוא קרא לאחרים לעשות כמותם, אך הודה: "יש לנו חסינות, לא היינו צריכים לעבוד קשה בשביל זה".
לדבריו, דווקא עכשיו לאחר פיגוע הירי שבו נרצח יהודה דימנטמן, יש להסדיר את הישיבה: "היינו בלילה עם מאות רבות של תלמידי ישיבה שהגיעו לחזק את המאחז. התשובה שלנו לפיגוע הנורא שבו נרצח יהודה תהיה לחזק את האחיזה במקום ולהסדיר את הישיבה ולא חס וחלילה כפי שאנחנו מקבלים ידיעות כרגע לחסל את הישיבה ולתת פרס לטרור, בעצם לתת לו להשיג את מבוקשו".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ומפלגת הציונות הדתית בביקור בחומש
בצלאל סמוטריץ' ומפלגת הציונות הדתית בביקור בחומש
סמוטריץ' בסדר לילה בחומש. "חובתנו הציבורית"
4 צפייה בגלריה
יהודה דימנטמן ז"ל ובנו דוד
יהודה דימנטמן ז"ל ובנו דוד
"חיסול הישיבה - פרס לטרור". יהודה דימנטמן שנרצח בפיגוע הירי בשומרון
אתיה דימנטמן אלמנתו של יהודה בהצהרה לתקשורת
(צילום: אלי מנדלבאום)

אתמול נרשם עימות בין צה"ל לתושבי המאחז שניסו להקים מבנים בניגוד לחוק, שעות עברו עד שדובר צה"ל הודיעו כי התושבים פעלו באלימות נגד חיילים, פרצו מחסומים וגרמו לכך שחייל אחד נפצע באורח קל. בישיבה דחו את ההאשמות ואמרו שהצבא משקר. גם סמוטריץ' טוען בריאיון: "דובר צה"ל אתמול הוציא הודעה שקרית ש'החל מהבוקר עלו מאות מתיישבים לחומש והם', כן? כולם, המתיישבים, 'נהגו באלימות ופרצו'. לא היה ולא נברא".
"אני לא יכול להישבע שלא היה אירוע נקודתי, שבו דברים חרגו ממה שהם צריכים להיות בהם, אני הרי לא נוכח בכל מקום בכל רגע נתון, אני כן יכול לומר שהאירוע כאירוע הוא אירוע מאוד ממלכתי, מאוד אחראי, מאוד לא אלים. דובר צה"ל ניסה להכתים את כל המאבק הזה ולעשות דמוניזציה למתיישבים".
יו"ר הציונות הדתית הודה כי כחלק מהמאבק, הוא לא נמנע מחיכוך. הוא הסביר: "אנחנו מסתייגים כמובן מכל צורה של אלימות וב-99% מהמקרים אין בכלל אלימות, לפעמים יש חיכוך, כן, הצבא חוסם ואנחנו צריכים להתגבר על החסימה הזאת ולעלות, זה לגיטימי, אנחנו חיים בדמוקרטיה. גם כשחוסמים כביש זה לא חוקי ועדיין זה לגיטימי בדמוקרטיה. יש מחסות ואנחנו מנסים לעקוף, עד לגבול של הרמת יד. אנחנו ולוחמי צה"ל, אנחנו אחים, אנחנו גם משרתים את אותה המטרה".
4 צפייה בגלריה
תיעוד מהחיפושים אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחומש
תיעוד מהחיפושים אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע בחומש
"אנחנו ולוחמי צה"ל, אחים"
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
ביקור הרמטכ''ל אביב כוכבי וראש השב''כ בחטיבה המרחבית שומרון לאחר הפיגוע בחומש
ביקור הרמטכ''ל אביב כוכבי וראש השב''כ בחטיבה המרחבית שומרון לאחר הפיגוע בחומש
ביקור הרמטכ''ל וראש השב''כ בחטיבה המרחבית שומרון לאחר הפיגוע בחומש
(צילום: דובר צה''ל)
סמוטריץ' טוען כי "בסוף ההתיישבות באזור היא הביטחון, והביטחון שומר על ההתיישבות והמתיישבים שם היו חיילים בעברם ויהיו חיילים בעתידם, כל אחד לפי גילו ומצבו. אנחנו עושים את זה ביחד עם לוחמי צה"ל".
שנה וחצי לאחר הפינוי של יישובי צפון השומרון הוקמה במקום ישיבה ותלמידיה פוקדים מדי יום את הנקודה שנמצאת בלב שטחי A ו-B - כשהדרך לשם כולה עוברת בשטחי הרשות הפלסטינית שעדיין נמצאים בשליטה ביטחונית ישראלית. כ-40 תלמידים ומורים בישיבה שהוקמה בחומש מגיעים למאחז ולנים בו שבעה ימים בשבוע בגיבויו של ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן שאף מביא חברי כנסת ושרים לסיורים במקום.
חבר הכנסת סמוטריץ' הוסיף: "צריך לומר חד משמעית – הישיבה קיימת במקום 15 שנה, זה הסטטוס קוו. מי שמאפשר למחבלים הארורים האלה להשיג את מבוקשים ולגדוע את הנוכחות היהודית באזור, הוא משנה את הסטטוס קוו, נותן פרס לטרור, מסכן את ביטחונה של מדינת ישראל. אם חס וחלילה, התוצאה של הפיגוע הנורא הזה תהיה שהמרצחים ישיגו את מבוקשם והישיבה תיסגר, זה יהיה נורא ואיום".
על הלינה במקום הלילה אמר: "אני חושב שמילאנו את חובתנו הציבורית לתמוך במאבק הזה, בדרישה הזו, לתמוך בישיבה ובמאות הרבות שבאו לחזק את הישיבה שם, זה בדיוק תפקידנו, כפי שאמרתי זה נעשה בצורה מסודרת ומתואמת. ואנחנו נמשיך, נעשה את זה שוב ושוב השבוע ואני קורא לכל מי ששומע אותנו, קורא את הכתבה הזאת אחר כך, מי שאכפת לו מארץ ישראל ואוהב אותה ורוצה לחזק את ההתיישבות, הוא הרי מבין שזו התשובה האמיתית שלנו לטרור - לבוא ולהצטרף".