2 צפייה בגלריה
עבד קורמטה שנורה בכפר קאסם
עבד קורמטה שנורה בכפר קאסם
עבד קורמטה שנורה בכפר קאסם
הקורבן ה-80 מתחילת השנה: עבד קורמטה, בן 26 מג'לג'וליה, נרצח הערב (שבת) ביריות כשהיה בכפר קאסם. הוא נפצע באורח קשה מאוד ופונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה - אך שם נקבע מותו. כוחות משטרה הגיעו למקום ופתחו בחקירת נסיבות הירי.
עבד הוא קורבן הירי השלישי ביממה האחרונה. מוקדם יותר היום נרצח אנאס וואחוואח, תלמיד מצטיין בן 18 מלוד שנורה למוות לעיני אמו שרק יצאה מרכבם בשביל לקנות דבר מה. "ראיתי את האם מתמוטטת", אמרה ל-ynet מכרה של המשפחה. "היא אמרה: 'איבדתי את הדבר הכי יקר שיש לי. בני, נשמתי ולבי, שאהבתי כל כך והיה אהוב על כולם. חיכה לו עתיד מבטיח".
וואחוואח סיים את לימודיו רק לפני חודשיים - והמתין ללימודי הנדסה. הוא היה מתנדב בולט במד"א ובבית המשפט הקהילתי לנוער ומנהיג חברתי שחנך תלמידים מתקשים והשתתף בפרויקטים משותפים עם תלמידים יהודים מערים אחרות. במהלך הלילה נרצח גם איברהים אבו עמרה (26) מתל שבע במסגרת סכסוך בין שתי משפחות.
למרות הקמת אגף "סיף" למאבק באלימות בחברה הערבית - הפשיעה נמצאת במגמת עלייה: מיום הקמת היחידה ב-11 באוגוסט נרצחו שישה בני אדם ו-23 בני אדם נפצעו קשה ובינוני כתוצאה מירי. מתחילת החודש נרצחו 12 בני אדם בחברה הערבית ומתחילת השנה - 79 קיפחו את חייהם.
2 צפייה בגלריה
אנס ווחוואח עם משפחתו בטקס קבלת אות רמון
אנס ווחוואח עם משפחתו בטקס קבלת אות רמון
אנאס וואחוואח. נרצח חודשיים אחרי סיום הלימודים
(צילום: עמית שעל)
במשטרה מסרו בתגובה כי "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו למען שלום הציבור ובטחונו. המשטרה חוקרת כל מקרה אלימות ורצח ביסודיות ובמקצועיות ללא קשר לזהות העבריין או הקורבן, תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים.
"לצערנו, בד"כ המשטרה זוכה לשיתוף פעולה נמוך משמעותית מצד קורבנות עבירה ועדים לעבירות אלימות ורצח בקרב החברה הערבית. בנוסף תרבות פסולה של נקמת הדם מייצרת מעגל דמים, בד"כ על רקע סכסוכי עבריינים או בתוך המשפחה. מציאות זו שאנו פועלים בצלה – מייצרת אתגר משמעותי ולאומי במניעה ופענוח מקרי רצח ואלימות בחברה הערבית, ופרדוקס מובנה לפיו בחקירת מקרי רצח בחברה הערבית מושקעים דווקא מאמצים גדולים יותר בשל שת"פ נמוך, השמדת ראיות בזירה וכיו"ב. נציין כי מאז תחילת השנה המשטרה פענחה מקרי אלימות רבים שהתרחשו בקרב החברה הערבית ואנו נמשיך לפעול בכדי להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח ואלימות באשר הם. יחד עם זאת, המאבק באלימות אינו נחלת המשטרה לבדה, ורק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשיתוף הפעולה עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה יובילו לשינוי המיוחל".