4 צפייה בגלריה
מטוס קרב f-16 חיל האוויר צה"ל מעל אשדוד
מטוס קרב f-16 חיל האוויר צה"ל מעל אשדוד
"נזק לרכוש בלבד". F-16 של צה"ל
(צילום: AFP)
התיווך הופסק, הגינויים הלכו והתרבו - ורוסיה מחריפה כנראה בתגובה את הטון כלפי ישראל: אמש (שבת), פחות מיממה לאחר שתקפו את שר החוץ יאיר לפיד, חשפו הרוסים פרטים מתקיפת חיל האוויר בחמישי האחרון בסוריה, דבר שלא עשו כבר תקופה ארוכה.
לפי התקשורת המקומית, סגן מפקד הכוחות הרוסיים בסוריה, אולג ז'ורבלב, אמר כי שני מטוסי F-16 של חיל האוויר שיגרו לפני שלושה ימים שני טילים מונחים מרמת הגולן ליעדים במחוז דמשק. לפי הטענה הרוסית, אחד הטילים הושמד בסיוע מערכת ההגנה האווירית הרוסית באק M2E. באותה תקיפה, אמרו הסורים והרוסים, נגרם נזק לרכוש בלבד.
צה"ל תוקף בסוריה בשבוע שעבר
(מתוך טוויטר)

4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
היה הראשון בישראל לכנות את הטבח בבוצ'ה "פשע מלחמה". לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמושבו בבריטניה, דיווח לאחר אותה תקיפה על כמה סבבי פיצוצים שנשמעו בדמשק, ובהמשך ציין כי יעד התקיפה היה כמה מתקנים צבאיים. לפי מרכז המעקב, התקיפה התרחשה באזור הכפרים רחלה וקטנה דרום-מערבית לבירה דמשק - אזורים שבהם פועלות מיליציות הכפופות לאיראן. הפעם הקודמת שבה האשימה סוריה את ישראל בתקיפה הייתה בשבת הקודמת. לפי דיווחים זרים, יעד התקיפה ההיא - הראשונה בעידן מפקד חיל האוויר החדש, אלוף תומר בר - היה מרכז פיתוח ודיוק הטילים במסיאף.
בעבר חשפו הרוסים כמה וכמה פעמים פרטים על תקיפות ישראליות לכאורה בסוריה, אבל זה לא קרה מאז תחילת הפלישה לאוקראינה ותחילת התיווך של ראש הממשלה נפתלי בנט בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, תיווך שהופסק למעשה מתחילת גל הטרור.
שלשום תקף משרד החוץ של רוסיה את שר החוץ יאיר לפיד על הגינוי שהשמיע לפני כשבוע נגדה במסגרת החלטתו לתמוך בהשעייתה של מוסקבה ממועצת זכויות האדם של האו"ם בשבוע שעבר. בהודעה שפרסם משרד החוץ במוסקבה נטען כי זה "היה ניסיון שהוסווה בצורה גרועה לנצל את הסיטואציה באוקראינה על מנת להסיט את תשומת לבה של הקהילייה הבינלאומית מאחד הסכסוכים הלא-פתורים הממושכים ביותר - הסכסוך הישראלי-פלסטיני".
4 צפייה בגלריה
אוקראינה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ב זירת הטבח ב בוצ'ה מלחמה עם רוסיה
אוקראינה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ב זירת הטבח ב בוצ'ה מלחמה עם רוסיה
גופות התגלו ברחובות העיירה. נשיאת הנציבות האירופית בבוצ'ה
(צילום: רויטרס )
4 צפייה בגלריה
אוקראינה בוצ'ה זירת ה טבח מלחמה עם רוסיה
אוקראינה בוצ'ה זירת ה טבח מלחמה עם רוסיה
ההרס בבוצ'ה
(צילום: AP)
מוסקבה הוסיפה גם שהיא "מצרה" על מה שכינתה "ההודעה האגרסיבית" שפרסם לפיד ביום חמישי בשבוע שעבר, ב-7 באפריל. בגינוי הרוסי נכתב כי בניגוד להחלטות רבות של מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם, ממשלת ישראל ממשיכה בכיבוש "הבלתי חוקי ובסיפוח הזוחל של שטחים פלסטינים וכתוצאה מכך למעלה מ-2.5 מליון פלסטינים בגדה המערבית חיים במובלעות מפוזרות המנותקות מהעולם החיצון".
"רצועת עזה הפכה בעצם לכלא פתוח ששני מיליון תושביו נאלצו לשרוד כמעט 14 שנה בתנאי המצור הימי, האווירי והיבשתי שהטילה ישראל", כתבו הרוסים. "ראוי לציין גם שהמהלך של ישראל לשמור על הכיבוש הארוך ביותר בהיסטוריה העולמית שלאחר המלחמה מתבצע תוך שיתוף פעולה שבשתיקה של מדינות המערב המובילות ובתמיכתה בפועל של ארצות הברית".
בלשכת לפיד מסרו כי לא יגיבו להודעה הרוסית. באותה הודעה לפני שבוע מסר לפיד, אחרי ההצבעה שבה הוחלט ברוב קולות להשעות את רוסיה מחברותה במועצה לזכויות אדם, כי ישראל תמכה בה בגלל מה שכינה "הפלישה הבלתי מוצדקת" לאוקראינה ו"הרג אזרחים חפים מפשע". לפיד הדגיש באותה הודעה כי "ההצבעה אינה משנה את עמדתנו כלפי המועצה לזכויות אדם, שהיא גוף קיצוני, פגום מוסרית, מוטה ואנטי-ישראלי במהותו אשר מנוצל מאז הקמתו בידי המדינות המפרות הראשיות את זכויות אדם בעולם ככלי פוליטי, בין היתר כדי לתקוף את ישראל".
במהלך השבועות האחרונים פרסם לפיד כמה וכמה גינויים לפלישה הרוסית לאוקראינה. בתחילת החודש אף היה לראשון בישראל שמכנה את פעולותיו של הנשיא ולדימיר פוטין באוקראינה "פשע מלחמה", על רקע הזעם בעולם מתמונות גופות האזרחים שידיהם נקשרו ואשר התגלו שרועות ברחובות העיירה בוצ'ה שליד קייב.
בניגוד אליו, ראש הממשלה נפתלי בנט היה זהיר הרבה יותר בגינויים שפרסם. תחילה נמנע בנט בכלל מלגנות את רוסיה, בתקופה שבה עוד ניסה לתווך בין קייב למוסקבה ולהביא להפסקת אש, ניסיון שממנו ככל הנראה פסק בעקבות התמקדותו בגל הטרור שפוקד את ישראל. עם זאת, בעקבות הזוועות שהתגלו בבוצ'ה אמר אז בנט: "יש מלחמה באירופה. שוב מדינה גדולה וחזקה פולשת בלי שום הצדקה לשטחה של מדינה קטנה וחלשה יותר. שוב נספגת האדמה בדמם של חפים מפשע. אני מגנה בצורה נחרצת את פשעי המלחמה האלה".
פורסם לראשונה: 22:39, 16.04.22