בדרך לנקמה האיראנית? גורם בכיר בממשל האמריקני אמר הערב (שלישי) כי "יש לנו אינדיקציות שאיראן מתכננת לבצע מתקפת טילים נגד ישראל בטווח הזמן המיידי". הבכיר הוסיף: "אנו תומכים באופן פעיל בהכנות הגנתיות להגנת ישראל מפני מתקפה זו. מתקפה צבאית ישירה מאיראן נגד ישראל תביא לתוצאות קשות על איראן". במקביל, ארה"ב הודיעה כי היא שולחת שלוש טייסות קרב לאזור.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר בהצהרה מיוחדת: "האמריקנים עדכנו אותנו שהם מזהים היערכות לירי טילים בזמן הקרוב. בשלב זה אנחנו לא מזהים איום אווירי ששוגר מאיראן".
דובר צה"ל: "ארה"ב עדכנה אותנו, עדיין לא זיהינו איום אווירי ששוגר מאיראן"
(צילום: דובר צה"ל )

הגרי אמר עוד: "התמודדנו עם איום מסוג זה בעבר, ואנחנו נתמודד איתו גם עכשיו. אני קורא לציבור להמשיך לנהוג באחריות. תקפידו על הנחיות פיקוד העורף, מסבירי פיקוד העורף מחדדים את ההתרעות, מערכי ההגנה האווירית שלנו ערוכים באופן מלא.
"ההגנה לא הרמטית ועל כן יש להמשיך להישמע להנחיות. יחד עם שותפינו מארה"ב ושאר בעלות בריתנו, אנחנו עוקבים יחד אחר ההתפתחויות באיראן. לירי על ישראל יהיו השלכות, יותר מזה אני לא אומר".
נתניהו: "אנחנו בעיצומה של מערכה נגד ציר הרשע של איראן"
(צילום: דוברות ראש הממשלה )

על רקע המתיחות הביטחונית באזור והפעולה הקרקעית של צה"ל בדרום לבנון, פרסם ראש הממשלה סרטון מוקלט שבו אמר: "אזרחי ישראל, אנחנו בעיצומה של מערכה נגד ציר הרשע של איראן. אמרתי אתמול שאלה ימים של הישגים גדולים ואתגרים גדולים. הישגים גדולים כי סיכלנו את נסראללה ואת צמרת הפיקוד שלו ואת התוכנית של חיזבאללה לכיבוש הגליל".
נתניהו אמר עוד: "אנחנו נחושים להחזיר את תושבינו הצפון בבטחה לבתיהם. אבל מנגד, יש גם אתגרים גדולים. מה שאני מבקש מכם זה שני דברים: האחד - להישמע בקפדנות להנחיות פיקוד העורף, זה מציל חיים. והשני - לעמוד יחד. נעמוד יחד איתנים בימי המבחן שלפנינו. ביחד נעמוד, ביחד נילחם וביחד ננצח".
2 צפייה בגלריה
טהרן איראן
טהרן איראן
דגם של טיל מוצג לצד תמונת המנהיג העליון בטהרן
(צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
באיראן הבטיחו להגיב על שורת הפעולות הצבאית שאירעו בעת האחרונה באזור, ובכללן חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה שמיוחס לישראל, ובהמשך שורת המתקפות בשטח לבנון ובשיאן חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.
מוקדם יותר עדכן פיקוד העורף את ההנחיות לציבור והחמיר את ההגבלות על פעילויות והתקהלויות באזור הכרמל, ואדי ערה, מנשה, שומרון, שרון, דן, ירקון, השפלה, ירושלים ושפלת יהודה. באזורים אלו ניתן לקיים פעילויות חינוכיות במקומות שבהם ניתן להגיע למרחב מוגן תקני בזמן התגוננות.
בנוסף, במקומות אלו יכולים להתקהל עד 30 איש בשטח פתוח ועד 300 במבנה סגור. במקומות עבודה ניתן לפעול במבנה או במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. ההגבלות נכנסו לתוקף החל מהשעה 14:00, ויישארו בתוקף, נכון לעכשיו, עד ליום שבת בשעה 20:00. ביתר האזורים לא חל שינוי בהנחיות שניתנו עד כה.
ההנחיות עודכנו על רקע המשך השיגורים מלבנון והכוננות המוגברת לתגובה איראנית. פרשננו רון בן ישי הסביר הבוקר כי בישראל קיים חשש שהתגובה האיראנית עלולה לבוא באופן דומה למתקפת הטילים והכטב"מים מ-13 באפריל, כנראה יותר מעיראק בעזרת המיליציות השיעיות; ניסיון לפגוע בתוך ישראל, בעיקר בבכירים, או פיגוע בחו"ל נגד מטרות ישראליות או יהודיות.
דובר צה"ל עדכן מוקדם יותר כי בהתאם להערכת המצב הוחלט על גיוס ארבע חטיבות מילואים וכוחות נוספים למשימות המבצעיות בגזרה הצפונית. "גיוסם יאפשר את המשך מאמץ הלחימה מול חיזבאללה והשגת מטרות המלחמה, בהן השבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם", נמסר.
צה"ל חשף היום כי בחודשים האחרונים התנהלו 70 מבצעים חשאיים בתוך לבנון לסיכול הכנות חיזבאללה לתוכנית כיבוש הגליל. דובר צה"ל עדכן כי כוחות מיוחדים חצו את הגבול עשרות פעמים, והשמידו אמצעי לחימה ותשתיות של חיזבאללה, גם באתרים תת-קרקעיים. הכוחות אספו מודיעין והשמידו אמל"ח מתקדם - גם מייצור איראני.
"במהלך המבצעים האלה לוחמי צה"ל נטרלו יותר מ-700 יעדים", ציין דובר צה"ל. "הלוחמים פשטו על הכפרים והשטחים הסבוכים, פרצו פתחים תת-קרקעיים ביעדים לאורך הגבול, חשפו מצבורי נשק, מתחמי היערכות למחבלים ועוד. במהלך הפעילויות, הכוחות אספו מודיעין רב ערך, השמידו ונטרלו את אמצעי הלחימה והמתחמים באופן יסודי, ביניהם תשתיות תת-קרקעיות ואמצעי לחימה מתקדמים מתוצרת איראן".
הוא הוסיף: "במהלך 200 לילות, מאות ימים ועשרות מבצעים בשטח האויב, הכוחות חשפו, נטרלו והשמידו מתחמים תת-קרקעיים, תקפו אלפי מטרות צבאיות, מחסנים של אמצעי לחימה, עשרות טונות של נפץ, נכסי שהייה לפעילים, מפקדות ועוד. חלק מאמצעי הלחימה נלקחו לשטח ישראל. צה"ל ממשיך לפעול לגריעת יכולותיו ותשתיותיו של חיזבאללה ולדחיקתו ממרחב הגבול, על-מנת שתושבי הצפון יוכלו לשוב לבתיהם בביטחון".