יממה חלפה מאז החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר הביטחון יואב גלנט לבחור את אופן התגובה לטבח במג'דל שמס בשבת שבו נרצחו 12 ילדים ונערים מפגיעת רקטת חיזבאללה. ראש הממשלה נתניהו אמר בביקורו ביישוב הדרוזי בגולן "תגובתנו בוא תבוא, והיא תהיה קשה", אולם המועד לתגובה עדיין לא ברור.
תקיפה בלבנון שמיוחסת לישראל

אחרי שיעד התקיפה אושרר בקבינט, העריכו גורמים ביטחוניים כי "מדובר במטרה מוגבלת אך משמעותית". הערב (שני) אמרו גורמים בכירים: "בקבינט סוכם שתהיה תגובה ישראלית. לא ברור כיצד חיזבאללה יגיב, אי-אפשר לדעת אם זה יוביל למלחמה".
הגורמים הבכירים אמרו עוד: "ההערכה של גורמי הביטחון היא שחיזבאללה לא רוצה מלחמה. עצם זה שהם התנערו מהפגיעה במג'דל שמס מעיד על כך, אבל מצד שני הם גוף בלתי צפוי ואי-אפשר להעריך כיצד יגיבו".

"אף אחד לא רוצה מלחמה רחבה"

במקביל, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון קירבי אמר בתדרוך לעיתונאים כי התחזיות למלחמה כוללת בגבול הצפון "מוגזמות". לדבריו, "אנחנו שומעים את זה כבר 10 חודשים. הקריאות היו מוגזמות אז והן מוגזמות גם היום. אף אחד לא רוצה מלחמה רחבה ואני בטוח שנוכל להימנע מתוצאה כזאת".
הבכיר בבית הלבן שב על הגינוי האמריקני למתקפת חיזבאללה. "אנחנו מגנים לחלוטין את המתקפה במג׳דל שמס", אמר קירבי. "היא בוצעה על-ידי החיזבאללה למרות ההכחשות שלהם. זאת רקטה שלהם שנורתה מאזור שהם שולטים בו. נמשיך לנסות להשיג פתרון דיפלומטי בקו הכחול כדי להבטיח חזרתם של ישראלים ולבנונים לבתיהם". קירבי הוסיף כי אין אינדיקציות לכך שמתקפת חיזבאללה תשפיע על המגעים להפסקת אש.
עבדאללה בו-חביב, שר החוץ של לבנון, אמר היום כי יש לנהוג באיפוק "כדי להימנע ממלחמה אזורית שיהיו לה השלכות משמעותיות על האזור כולו. משרד החוץ בביירות פרסם כי בו-חביב קיבל שיחות ממזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט, משר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, ומשרי החוץ של איטליה, מרוקו, מצרים והולנד, שהתמקדו לדבריו ב"דרכים למניעת ההסלמה, כדי למנוע גלישה למלחמה אזורית".
לאורך היום נמשכו חילופי האש משני צידי הגבול. מטוס של חיל האוויר תקף וחיסל חוליית מחבלי חיזבאללה במרחב מיס אל-ג'בל בדרום לבנון. בשעות הבוקר נפצעו שלושה אזרחים לבנונים בתקיפה ארטילרית ישראלית של בית בכפר שבעא. חיזבאללה הודיע על שני פעילים שלו שנהרגו, אך לא מסר באילו נסיבות. במקביל, ספינת טילים של זרוע הים יירטה בשיתוף חיל האוויר כטב"ם שעשה דרכו לישראל משטח לבנון. בשעות הערב זוהו כ-20 שיגורים שחצו משטח לבנון ונפלו בשטח פתוח סמוך לצומת גומא בגליל העליון.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במג'דל שמס
בנימין נתניהו במג'דל שמס
ראש הממשלה נתניהו במג'דל שמס
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בצפון עצמו נשמעו היום קולות שמעידים כי לממשלה ניתן אשראי לתזמון מועד התגובה, אבל רוב ראשי הרשויות המפונות בגליל הבהירו כי לא יוותרו על דרישתם לתגובה עוצמתית ומרתיעה. "אנו מגבים את הממשלה ואת צה"ל להגיב בזמן ובמקום שיבחרו לנכון", אמר אורי קלנר, ראש המועצה האזורית גולן. קלנר הבהיר כי על התגובה להיות שונה מכל מה שבצה"ל עשו עד כה: "אנחנו מצפים מהם לפעול בעוצמה המרבית על-מנת לגדוע את זרועות התמנון האיראני ולהחזיר את הביטחון לתושבי הגולן והצפון".
משה דוידוביץ, יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, ביקר במג'דל שמס כדי לנחם את המשפחות ששכלו את ילדיהן. דוידוביץ טוען כי גם אם הדם רותח כעת, "את הנקמה צריך להגיש קרה ועם חיוך גדול".
ראש המועצה סבור כי בשל המוכנות הגבוהה בלבנון לקראת תגובה ישראלית חריפה, על הממשלה לפעול מהראש ולא מהבטן: "יש להכות בהם במקום ובזמן שאנחנו נבחר, על-מנת שהם יבינו שחצו כל גבול בירי אל תושבי מדינת ישראל. אני רוצה שהתגובה של צה"ל תהיה כזאת שחיזבאללה ירגיש אותה במשך שנים וישאל עצמו האם נכון היה לפגוע במי מתושבי מדינת ישראל ובטח שבתושבי קו העימות שכבר 10 חודשים נמצאים במציאות בלתי נתפסת".
גבי נעמן, ראש מועצת שלומי, אמר כי הוא אינו מתכוון להציג בפני הממשלה איזו תגובה עליה להוביל. לדבריו, "הדרישה של תושבינו היא להגיע להכרעה צבאית ולנצח את ארגון הטרור בצפון". נעמן הסביר כי "ההמתנה מתישה את תושבינו ומחזקת את אויבינו". על רקע המאמצים בישראל, בלחץ אמריקני וצרפתי, להגיע להסכם מדיני מול חיזבאללה, הזהיר נעמן כי "כל ניסיון למנוע מלחמה נגד חיזבאללה משמעותו שימור כוחו של נסראללה והחלשת ההתיישבות בצפון. שימור כוחו של נסראללה מעמיד את המדינה בפני סכנה קיומית במלחמה הבאה".
2 צפייה בגלריה
12 הנרצחים
12 הנרצחים
12 הנרצחים במג'דל שמס
בשונה מקולות אלו, ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן סבור כי אחרי התגובה הישראלית המהירה והנחרצת לכטב"ם החות'י שנשלח לתל אביב מתימן, ישראל חייבת להגיב באופן מיידי ונחרץ בדיוק כמו לפני שבועיים.
לדבריו "הממשלה והצבא כבר קבעו את תג המחיר להרוג בתל אביב, כאשר בתוך פחות מ-24 שעות יצאו לתקיפה במרחק של 2,000 קילומטר ובלי אפילו לכנס מראש את הקבינט. לפי אותו תג המחיר שקבע גלנט כשאמר 'דם ישראלים אינו הפקר', אותה המשוואה הייתה צריכה להיראות גם כאן בצפון, והמחיר שבלבנון היו צריכים לשלם הוא לפחות פי 12 מהמחיר ששילמו בתימן הבוערת. לא פחות".
עם זאת, ככל שיחלפו השעות וכאב תוצאות מתקפת חיזבאללה במג'דל שמס ישקע, ראשי היישובים בצפון חוששים כי נתניהו עלול שוב להרחיק את הקץ. דוידוביץ: "אם נדמה למאן דהוא שהזמן יעשה את שלו והחושים שלנו יתקהו והצרות החדשות שעוד ייכפו עלינו, ישכיחו את החשבון הפתוח הזה, אני מציע לו DON’T".