יומיים אחרי ניסיון החיסול של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, הקטארים העבירו מסר לישראל שהתקיפה לא תעצור את המגעים על העסקה שעל הפרק. גם חמאס לא הודיע רשמית שהוא מקפיא את המשא ומתן, ואפילו הוציא מסרים שמכחישים דיווחים בנושא - אבל עובדתית אין ספק שרעידת האדמה בהנהגת ארגון הטרור מעכבת את המגעים וגורמת לה כנראה לחשב מסלול מחדש.
כמו כן, ייתכן גם שבדומה לעבר מי שבאמת קובע בעניין העסקה, מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, פשוט מנותק קשר, במיוחד אחרי ניסיון החיסול של מוחמד דף, ולכן המתווכות מתקשות לקבל תשובות ברורות.
1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
יחיא סינוואר, מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני, בנימין נתניהו
נתניהו, סינוואר וראש ממשלת קטאר
(צילום: Mark Schiefelbein/Pool via REUTERS, דנה קופל, רויטרס)
סמוך לאזור ניסיון החיסול בחאן יונס

גורם מדיני התייחס הערב (שני) לעיכוב בשיחות, ואמר כי "תצא משלחת". לדבריו, "ישראל בקשר עם המתווכות ומתאמים את זה, לא בטוח שזה יהיה ראש המוסד וגם לא בטוח לקטאר. גישת ראש הממשלה של לחץ צבאי ועמידה תקיפה במו"מ במסגרת קווים אדומים מקדמת את שני היעדים: שחרור החטופים ושאר מטרות המלחמה".
הגורם טען כי "עכשיו זה ה'מאני טיים' כדי להגביר את הלחץ הצבאי שיאפשר להחזיר יותר חטופים חיים במחיר נמוך יותר שלא מסכן את ישראל. אחרי שבת בבוקר, גם אם חיסלנו או לא חיסלנו את דף, חמאס חטף מכה קשה מאוד. היה להם 24 שעות של 'שוקינג' ובסופו של דבר הודיעו בהודעה רשמית שמוכנים להמשיך במו"מ". לדברי הגורם, "זה ממחיש את המצב שבו הם נמצאים ועד כמה הלחץ הצבאי משפיע עליהם ומביא אותם לקצה. התגובה שלהם רפה, לא שיגרו טילים לישראל".
ראש המוסד דדי ברנע אמור היה לצאת לקטאר כבר ביום ראשון, ובינתיים הנסיעה שלו עדיין תלויה באוויר. ההערכה בישראל שהוא יטוס בהמשך השבוע, אך עדיין לא נקבע מועד אחר ובינתיים ממתינים לזימון מדוחא - למרות הודעת המתווכות, ובראשן הקטארים, כי החיסול לא ישפיע ולא משפיע על השיחות וכי ממשיכים כרגיל.
מאז יום שבת קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו סדרת דיונים עם צוות המשא ומתן כדי לקדם את העסקה. נתניהו, הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, ושר הביטחון יואב גלנט, מחזיקים כולם בדעה שהחיסול של דף – לא רק שלא קובר את השיחות אלא להיפך - מגביר את הסיכויים לעסקה גם אם יעכב אותה בטווח הקצר.
בדיונים שערך נתניהו דנו הגורמים במחלוקות שמעכבות עסקה, ובהם סוגיית חזרת החמושים לצפון עזה. רה"מ אמר בדיונים הסגורים לצוות המו"מ כי "זה לא מתן ומתן אלא משא ומתן. אני מוכן לתת להם חזרה לצפון תמורת ערבויות שחמושים לא יחזרו". אחד הפתרונות שעלו הוא שכלי הרכב שיחזרו לצפון יעברו בידוק ביטחוני על ידי ישראל. מוקש נוסף שמעכב את המגעים קשור בחזרה הרגלית של העזתים לאזור, ואיך מבטיחים שגם ביניהם אין מחבלים.
סוגיה נוספת שעדיין נמצאת במחלוקת היא הגבלת המו"מ על השלב השני בסעיף 14 של המתווה, שקובע שכל עוד הוא נמשך, תימשך גם נצירת האש. חמאס עומד על כך שלא תהיה מגבלת זמן, וישראל מצידה מתעקשת על הגבלה כדי שארגון הטרור לא ימתח את השיחות לנצח.
כמו כן, גם המחלוקת על שמות האסירים שישוחררו עדיין בעינה, למרות שהייתה התקדמות קטנה בסוגיית הווטו שלישראל יהיה על 100 מהאסירים הכבדים.

נסיגה או שליטה במעבר למצרים

חמאס הציג 29 שינויים במתווה שהציג לפני מספר שבועות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שזכה מצד משפחות חטופים לכינוי "עסקת נתניהו". ישראל הציעה את המתווה לפני שהשתלטה על ציר פילדלפי, ולכן מבחינת רה"מ אין מה לדבר על נסיגה ואובדן השליטה על המעבר ולא מתכוון לוותר בשלב זה.
ישראל עדיין לא חשפה את כל המנהרות באזור שבדרום הרצועה ולכן בשלב הזה יש התעקשות להמשיך ולהחזיק בציר. לטווח ארוך יותר, נראה שמערכת הביטחון תסכים לפתרונות טכנולוגיים כמו סנסורים, שיבטיחו שלא תחזור הברחת האמל"ח.
גם הערב בישראל אומרים כי עדיין אין אופטימיות שאנחנו מתקרבים לעסקה, אבל עדיין מאמינים שזה אפשרי גם אם לא בתוך יום או יומיים.
ומה בעניין החיסול? ההערכה בישראל, כפי שהייתה יחסית מהרגע הראשון, היא כי דף נהרג בתקיפה בחאן יונס, אך עדיין אין לזה הוכחה חותכת. מערכת הביטחון בטוחה ב-100% שהוא היה במקום כשהטיל פגע במתחם, אך אין אישור סופי לגבי תוצאות התקיפה. בנוסף, ההערכה היא שגם חמאס עוד לא הגיע לגופה ולא יודע את האמת על גורלו.