הרמטכ"ל, אביב כוכבי, ביקר בשבוע שעבר פעמיים ביחידת 8200. בפעם הראשונה היה זה ביקור מבצעי ברקע הפרסומים הזרים על תקיפות סייבר באיראן, אבל הביקור הלא פחות חשוב התקיים ביום רביעי בלילה ועסק בתוכניות החינוך שמובילה היחידה, וחיל המודיעין בכלל - הן כדי לצמצם פערים חברתיים ולהכניס בשעריה הרבה יותר צעירים מהפריפריה, והן כדי להסב לוחמים, רגע לפני שחרורם, למערך הסייבר ביחידה.
המפגש של הרמטכ"ל עם הלוחמים הראשונים שאותרו ושנמצאו מתאימים לפרויקט ההסבה לשירות בסייבר, היה מעניין. היו שם לוחמים מגולני, צנחנים, שייטת 13, טייסים ונוכחות גבוהה מאוד ובולטת לתותחנים וליחידת החילוץ וההצלה בפיקוד העורף. כולם מיועדים למערך היוקרתי ביותר של הסייבר ההתקפי ביחידה, והם עברו את הסינון המדויק ביותר, בדיוק כפי שכל מועמד לשירות עובר.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל כוכבי בפגישה עם לוחמים שעושים הסבה ליחידת 8200
הרמטכ"ל כוכבי בפגישה עם לוחמים שעושים הסבה ליחידת 8200
הרמטכ"ל כוכבי בפגישה עם לוחמים שעוברים את הקורס ב-8200
(צילום: דובר צה"ל)
שאלתי את מי שהחלו את הקורס אם טרום גיוסם קיבלו זימון לחיל המודיעין או עמדו בתנאי הסף של הקב"א (קבוצת איכות) והדפ"ר (דירוג פסיכוטכני ראשוני). התברר שחלקם לא קיבלו זימון ולא עמדו ברף, אבל הם כן צלחו כעת את המבחנים הכי קשים שיש והוכיחו את התאמתם - מה שמעורר שוב את החשד שהמבחנים הקודמים היו מוטים תרבותית ולא בדקו את ההתאמה הנדרשת. קל לשער כמה צעירים פוספסו במסננת הזו ערב גיוסם.
לזכות ראש אכ"א הנכנס, האלוף יניב עשור, ייאמר ששינה את המבחנים מיד עם כניסתו לתפקיד, ביטל את הקב"א והשאיר רק דפ"ר. יידרשו עוד כמה שנים כדי לבחון האם זה היה מספק, או שצריך עוד התאמות אבל מדובר בעדות הכי אותנטית של חיילים שבמועד גיוסם לא עמדו ברף, וכעת עברו את המיונים הכי קשים ליחידה. כשיצא משם הרמטכ"ל כוכבי הוא הודה: "איזה מזל ששינינו את המבחנים".
הפרויקט הזה נמצא עדיין בחיתוליו, עם לוחמים וקצינים קרביים שכבר לא תופסים קו או מתאמנים אלא מתמודדים עם אתגר אחר של לימודים מול מחשב מ-08:00 בבוקר עד 23:00 בלילה. הם מגיעים עם ניסיון אחר, שיחד עם ההכשרה הטכנולוגית, יהפוך אותם לאטרקטיבים ביותר בשוק העבודה, הרבה יותר מחיילים אחרים שישתחררו רק מהיחידה הטכנולוגית.
4 צפייה בגלריה
אלוף יניב עשור
אלוף יניב עשור
ביטל את הקב"א, שמנע הזדמנויות. האלוף יניב עשור
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל כוכבי בפגישה עם לוחמים שעושים הסבה ליחידת 8200
הרמטכ"ל כוכבי בפגישה עם לוחמים שעושים הסבה ליחידת 8200
כוכבי הודה בשיחה עימם: "מזל ששינינו את המבחנים"
(צילום: דובר צה"ל)
עד סוף השנה יוכשרו כמאה לוחמים קרביים, כשהמסר של הרמטכ"ל למתגייסים הוא כזה: "לכו לקרבי, סיימו שירות, ואנחנו נדאג לכם לשער יציאה טוב לאזרחות עם הכשרה ושירות ביחידה. ואם תרצו, גם להמשך שירות בקבע בה. אנחנו מוקירים את התרומה שלכם". הפרויקט השני של 8200 נחשב כבר להצלחה כבירה, שבשנת הלימודים הקרובה צפויה לגדול באופן דרמטי.
בשנים האחרונות פורסמה ב"ידיעות אחרונות" סדרת כתבות על אודות הנתונים שמצביעים על פערים גדולים בין החיילים המשרתים ביחידות הטכנולוגיות - כאשר העשירונים העליונים (7, 8, 9) מהווים כ-74% מכלל החיילים באותן יחידות. ההבנה הייתה שמדובר בבעיה במערכת החינוך באותן רשויות מקומיות חלשות, ועד היום המדינה לא מילאה את תפקידה כדי לשפר את המצב שם. ומשכך פני הדברים, התלמידים מאותן רשויות לא השיגו ציונים גבוהים במבחני הדפ"ר, ולא קיבלו זימונים למיונים בחיל המודיעין.
4 צפייה בגלריה
חיילים ב-8200
חיילים ב-8200
חיילים ב-8200
(צילום: דובר צה"ל)
משרד החינוך שלא פעל עד היום כנדרש, לצד המשבר החמור בהעסקת המורים, הביאו את הצבא למסקנה שאם לא יפעל בעצמו - גם אם זה לא תפקידו - לא יתרחש שינוי. במטרה לשנות את המצב, חבר קצין חינוך ראשי, תת-אלוף אופיר לויוס למפקד 8200 תת-אלוף י', והקצה מורות חיילות שעברו הכשרה בסיסית ושמלמדות מתמטיקה בחמש רשויות בפריפריה.
כעת מתברר שמדובר בסיפור הצלחה יוצא דופן ושכיתות הלימוד מלאות. בעקבות ההצלחה הוחלט בצבא להגדיל את הפרויקט דרמטית ל-20 רשויות מקומיות עד סוף השנה, במטרה להצליח להכניס למעגל הלימודים בפריפריה כ-20 אלף תלמידים.
מדובר בהיקף חסר תקדים שלדברי תא"ל י', מפקד 8200, יוביל למהפכה דרמטית גם באותן רשויות מקומיות; גם בצבא - באותן יחידות טכנולוגיות; וגם בחברה הישראלית ויעזור לסגור פערים חברתיים שהלכו והתרחבו בעקבות השירות ביחידות הטכנולוגיות. "אנחנו בהיקפים שמשנים מדינה", אמר לרמטכ"ל.
זו מערכת שנבנתה בזמן קצר ביותר עם יוזמה ונכונות של כלל הגורמים בצבא להיכנס מתחת לאלונקה ולטפל בבעיה, כי אין באמת מי שיפתור אותה. 8200 יכולה הייתה להמשיך להתנהל כפי שהיה עד היום, ולהפנות את האצבע המאשימה למדינה, לרשויות המקומיות, למשרד החינוך. אבל הצבא החליט לעשות מעשה - והוא מצליח. הכיתות מלאות והביקוש של ראשי הרשויות בשיאו.
בכך הופך הצבא למורה של המדינה, שנכנס במקום המורים והמורות שנוטשים את המקצוע, במיוחד במקצועות הריאליים. נכון, זה לא אידיאלי, ואת תלמידי חטיבת הביניים צריכים ללמד מורים מוסמכים - אבל מרגע שהם אינם, צה"ל מוצא עצמו, כמו בהרבה מקרים, נכנס מתחת לאלונקה בתחומי צבא-חברה.