סין ביצעה היום (ד') שיגור ניסיוני של טיל בליסטי בין יבשתי לתוך מימי האוקיינוס השקט, בצעד המגביר את הדאגה הביטחונית באזור, שבו ממילא שוררת מתיחות רבה על רקע התביעות הטריטוריאלית של בייג'ינג והיריבוּת הגוברת בינה לבין צבא ארה"ב. זו הפעם הראשונה זה 44 שנה שסין מבצעת ניסוי כזה, ולכן הוא נתפס כמסר לוושינגטון ולבעלות בריתה.
3 צפייה בגלריה
סין ירתה טיל בליסטי ל אוקיינוס אחרי 44 שנה
סין ירתה טיל בליסטי ל אוקיינוס אחרי 44 שנה
טיל בליסטי סיני. בייג'ינג: "זה לא כוון נגד אף אחד"
(צילום: REUTERS/Jason Lee/File Photo)
לפי משרד ההגנה הסיני, הטיל שנורה הבוקר נשא ראש נפץ מדומה ונפל לתוך אזור שיועד לו בלב האוקיינוס. ירי טיל בליסטי סיני למים בינלאומיים הוא דבר נדיר, והפעם האחרונה שבה סין ביצעה ירי כזה הייתה במאי 1980, אז ירתה טיל DF-5 לאוקיינוס השקט. במקום זאת היא משגרת בדרך כלל טילים מחופה המזרחי לעבר המדבריות שבמערבה, והעובדה שהפעם שיגרה טיל לאוקיינוס היא חריגה.
בהודעתו של מסר ההגנה הסיני הבוקר נטען כי שיגור הטיל נעשה במסגרת "אימון שנתי שגרתי", תאם את החוק הבינלאומי ולא כוון נגד שום מדינה ומטרה, אבל לכול ברור כי בפועל הוא נועד לשמש מפגן כוח מול ארה"ב. "כשהם עושים משהו שהם לא עשו 44 שנה זה משמעותי", אומר ג'יימס אקטון, מנהל התוכנית למדיניות גרעינית במכון מחקר בוושינגטון, ומציין שגם ארה"ב נוהגת לבצע את ניסויי הטילים שלה באמצעות ירי לים. "זו הדרך של סין לומר לנו 'בדיוק כמוכם אנחנו לא מתביישים שיש לנו נשק גרעיני ואנחנו הולכים להתנהג כמו מעצמה גרעינית'".
סטיב צנג, מנהל מכון מחקר לענייני סין בלונדון, מסכים עם הקביעה: "אין שום קהל יעד פוטנציאלי אחר (מלבד ארה"ב) למפגן הכוח הזה. סין הרי לא צופה עימות כלשהו עם האיחוד האירופי או עם בריטניה". בעולם מדגישים כי הירי בא גם שבועות לפני שיחה צפויה בין נשיא סין שי ג'ינפינג לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ובשעה שבניו יורק נערך הכינוס השנתי של העצרת הכללית של האו"ם.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ב באלי ב 14 נובמבר 2022
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ב באלי ב 14 נובמבר 2022
ביידן ושי ג'ינפינג. השיחה בקרוב
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
אף שארה"ב הייתה ונותרה יריבתה העולמית העיקרית של סין, יצוין כי ליפן, לטייוואן, לפיליפינים ולמדינות אחרות באזור יש סכסוכים טריטוריאליים עם בייג'ינג, ומעת לעת הם מאיימים לגלוש לעימותים צבאיים. סין נוקטת מדיניות שלפיה לא תהיה הראשונה להשתמש בנשק גרעיני, אבל פעילותה הצבאית באזור נעשית בשנים האחרונות יותר ויותר אסרטיבית, וניכר כי התאווה שלה לדומיננטיות אזורית גדלה. ארה"ב וארגונים לא ממשלתיים מזהירים היא הולכת ומגדילה את מחסני הנשק שלה, אם כי לא ברור כמה טילים וראשי נפץ גרעיניים היא הוסיפה לארסנל.
שיגור הטיל הבוקר עשוי גם להעביר מסר לתושבי סין על רקע הקשיים הכלכליים שבהם נתקלת המדינה ולאותת לעולם שהמפלגה הקומוניסטית השולטת בבייג'ינג מוסיפה להחזיק בשליטה מלאה, ונחושה להמשיך בתהליך הפיכתה של סין לכוח דומיננטי ביותר בעולם. זה זמן רב שמפעל הטילים של סין הוא חלק מהפיכתה למעצמה גלובלית, והוא משמש את בייג'ינג כדי לעודד רגשות לאומיים ואת הצמיחה שהפכה את סין לכלכלה השנייה בגודלה בתבל.
3 צפייה בגלריה
טייס צבא סין מטוס תרגיל סביב טייוואן 9 אפריל 2023
טייס צבא סין מטוס תרגיל סביב טייוואן 9 אפריל 2023
חיל האוויר הסיני פועל מעל טייוואן. בייג'ינג נעשית יותר ויותר אסרטיבית
(צילום: רויטרס)
"אנחנו נכנסים לעידן חדש", אומר ג'פרי לואיס, מומחה טילים ממרכז ג'יימס מרטין למניעת הפצה של נשק גרעיני בארה"ב. "ממשלת סין תמיד נתנה עדיפות לעניינים דיפלומטיים על פני מוכנות צבאית, ועכשיו זו סין אחרת. זו סין שאינה מרגישה מוגבלת. הם מרגישים צורך להוכיח לעצמם שהמערכות הללו עובדות ולהראות לאחרים שהן עובדות".