השוטר הלך רחוק בניסיון לתפור תיק לאזרח שנכנס למטעי הדובדבנים של אביו: תושב הצפון ערך לפני שנתיים וחצי חיפוש אחר אדם נעדר בשטח פתוח באזור קיבוץ סאסא. לפתע ניגש אליו אדם שטען כי מדובר במטעים פרטיים, וביקש ממנו לעזוב את המקום. הבעלים, אביו של השוטר אלדד וקנין שמשמש מש"ק אשכול עין אל-אסד, דיווח לבנו על המפגש עם האורח בחלקתו. כתב אישום שהוגש באחרונה חושף כיצד השוטר וקנין ניצל את תפקידו כדי להתעמר באזרח.
השיחה בין השוטר המואשם וקנין לאזרח

לפי כתב האישום, שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לבית משפט השלום בנצרת, בגין שימוש לרעה בכוח המשרה, וקנין ניצל את מעמדו והחל לחפש את פרטיו של האזרח שמכהן כחבר מועצה ביישובו. לאחר שהצליח לאתר את הפרטים, הוא יצר קשר עם האזרח וערך עימו "שיחת אזהרה" בלתי-רשמית בניסיון להרתיע אותו.
בפתח השיחה נשמע וקנין אומר לאזרח "לא הבנתי מה יש לך לחפש פה", והוא משיב לו: "חבר שלי נכנס למטעים שם, אני מחפש אותו מה הבעיה?". השוטר תוהה "למה הוא נכנס למטעים?", והאזרח מסביר לו כי "לא מזמן נפטר לו בן והמצב הנפשי שלו לא ממש טוב". עוד מסביר האזרח: "אני נכנסתי אחריו, אני מחפש אותו. לא הייתי בשום שטח פרטי, הייתי על השביל שם".
השוטר מתעקש כי מדובר בשטח פרטי שאסור להיכנס אליו, ומוסיף כי "במקרה זה גם של אבא שלי, הבחור שקיללת". האזרח מסביר פעם נוספת כי "זה היה מקרה חריג", ואומר לשוטר: "אני לא נכנסתי לחצר של אף אחד שם. יש לי מצלמת רכב, אני נכנסתי לשביל לא לשום מטע - חיפשתי אותו בשבילים.
"לא עברתי על החוק, וגם אם נכנסתי לבית פרטי של מישהו - יש מצב חירום והסברתי את זה לבן אדם", הוסיף האזרח. השוטר השיב: "יש מצב חירום תפנה למשטרת ישראל. חוקית אתה לא יכול להיכנס לפה, אתה רוצה לנסות - תבוא להיכנס עוד הפעם".
עוד באותו היום, במאי 2022, הבחין השוטר שעמד עם ניידת בכניסה ליישוב באזרח וסימן לו לעצור. כשהאזרח תהה מדוע השוטר מבצע פעילות שאינה תואמת את החוק, השיב לו וקנין בביטחון: "אל תדאג, אני מקושר עם השר. אף אחד לא יכול לעשות לי כלום".
כמה שבועות לאחר מכן, ביוני 2022, וקנין ניצל שוב את תפקידו והורה לחבר המועצה לעצור את רכבו בכביש 89. לטענת השוטר, מדובר היה במעצר אקראי ולא הייתה לו ידיעה על כך שאותו אזרח נוהג ברכב. עם זאת, השוטר ביקש אז מחברו, רכז הביטחון של אחד היישובים באזור, להקים מחסום באופן בהול בכביש בטענה ש"מדובר במרדף". כשהאזרח הגיע למחסום, הוא עצר בשולי הדרך, דומם את רכבו ויצא ממנו. וקנין ביקש לעכב את האזרח, וניסה לוודא שברכבו לא מותקנת מצלמת דרך. חבר המועצה השיב שאין ברכב מצלמה, אף על פי שכזו הייתה ברכבו.
השוטר וקנין הודיע לאזרח שהוא עצור, אזק את ידיו והכניסו לניידת נוספת שהוזעקה למקום. האזרח נלקח לתחנת המשטרה, תוך כדי שהשוטר וקנין ממלא דוח תנועה כוזב בטענה שחבר המועצה ביצע "עקיפה אסור ואי-ציות להוראת שוטר".
השוטר אף הודיע לאזרח כי רישיון הנהיגה שלו עומד בפני פסילה ושעתיד להיות מוגש נגדו כתב אישום שכולל עבירות תעבורה חמורות. בשלב השימוע, האזרח הציג תיעוד ממצלמת הדרך שהוכיח כי הוא נסע כחוק ושלא ביצע את העבירות שיוחסו לו. בעקבות כך, סגן מפקד התחנה הורה על ביטול כל הסנקציות שהוטלו על האזרח, והוא שוחרר מיד מבלי נקיטת הליכים נגדו.
עו״ד עודד סבוראי, שמייצג את השוטר, מסר כי "מדובר בכתב אישום שהגשתו על ידי מח״ש היא לא פחות משערוריה. אנשי מח״ש לא טרחו לזמן את השוטר לשימוע לפני שהגישו את כתב האישום ונראה שהם אפילו לא טרחו לקרא את חומר הראיות בתיק, שאחרת הוא לא היה מועמד לדין. כעת, בכוונת השוטר לחשוף את האמת בבית המשפט, ואין לו ספק שחפותו תבוא לכדי ביטוי בהכרעת הדין".
עו"ד אמיר עאמרעו"ד אמיר עאמר
עו"ד אמיר עאמר, פרקליטו של האזרח, אמר בהתייחס לכתב האישום שהוגש נגד וקנין: "מדובר במעשים חמורים של שוטר שניצל את הסמכות שקיבל על-מנת להתנכל במתלונן. אם למתלונן לא הייתה מצלמה ברכב ואת כל המהלכים מתועדים, הוא היה מסובך היום עד צוואר והיו מגישים נגדו כתב אישום חמור בגין העבירות שציין השוטר.
"מקומו של השוטר בכלא ולא אחר. אני מקווה שבית המשפט יפעיל את מלוא סמכותו לנוכח חומרת המעשים והשלכתם על עתידו וחייו של המתלונן, אם וכאשר היה מצליח במעשיו", הוסיף.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה כל התנהלות חריגה שלא עומדת בקנה אחד עם נורמות ההתנהגות וערכי הארגון. מדובר באירוע שהתרחש לפני כשנתיים וחצי. לאחר הגשת כתב האישום, נערך לשוטר שימוע לשקילת פיטוריו ובימים אלה עניינו נבחן במישור המנהלי".