שר בכיר בממשלתו של בוריס ג'ונסון התפטר אמש (שבת) מתפקידו, והנחית מכה נוספת על ראש ממשלת בריטניה – שמתמודד בימים אלה עם המשבר הפוליטי הגדול מתחילת כהונתו.
הבכיר שהתפטר הוא שר הברקזיט דיוויד פרוסט, שנחשב לבעל ברית קרוב של ג'ונסון ולאחד השרים הפופולריים בממשלה השמרנית שלו. ה"דיילי מייל" פרסם שפרוסט הגיש לג'ונסון את התפטרותו כבר לפני שבוע – אך סיכם עם ראש הממשלה להישאר בתפקיד עד ינואר. בעקבות הפרסום בתקשורת הבריטית הודיע פרוסט לג'ונסון שהוא עוזב את תפקידו לאלתר.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם השר דיוויד פרוסט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם השר דיוויד פרוסט
בוריס ג'ונסון עם השר דיוויד פרוסט
(צילום: AFP)
פרוסט הגיש את התפטרותו בעקבות חילוקי דעות עם ג'ונסון סביב כמה נושאים, בראשם הגבלות הקורונה והעלאת המסים. לפי ה"דיילי מייל" הסיבה המרכזית להחלטתו של פרוסט הייתה הגבלות הקורונה החדשות שהציג ג'ונסון בשבוע שעבר – במרכזן הדרישה להציג "תעודות קורונה" בכניסה למועדוני לילה ולמקומות הומי אדם אחרים. בימים אלה סובלת בריטניה משיאים חדשים של נדבקים, ומודאגת מהתפשטותו של האומיקרון - הווריאנט החדש של הנגיף שנחשב למידבק במיוחד.
במכתב ההתפטרות אמר פרוסט לג'ונסון שבריטניה צריכה "ללמוד לחיות עם הקורונה". פרוסט כתב לראש הממשלה: "נקטת החלטה אמיצה ביולי – אל מול התנגדות ניכרת – לפתוח שוב את המדינה. למרבה הצער זה לא התברר כבלתי הפיך כפי שאני קיוויתי, ואני מאמין שגם אתה קיווית. אני מקווה שנוכל לחזור לשגרה בקרוב ולא להתפתח לסוג של צעדי כפייה שאנחנו רואים במקומות אחרים".
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם השר דיוויד פרוסט
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון עם השר דיוויד פרוסט
חילוקי דעות על הגבלות הקורונה: "לא להתפתות לצעדי כפייה"
(צילום: AFP)
פרוסט, שמתוקף תפקידו מנהל את המגעים עם האיחוד האירופי על היחסים אחרי הפרישה הבריטית מהאיחוד, אמר שתהליך הפרישה יהיה ממושך ושמדובר בעבודה לטווח ארוך. "זו הסיבה שהסכמנו החודש שאני אעזוב בינואר ואעביר את השרביט לאחרים כדי שינהלו את היחסים העתידיים שלנו עם האיחוד האירופי", הסביר השר המתפטר.
השר הוביל את השיחות עם האיחוד האירופי בתקופה שבה ממשלתו של ג'ונסון רצתה לנהל מו"מ מחודש על תנאי הפרישה של בריטניה. לאחרונה שינתה בריטניה את עמדתה בשיחות עם האיחוד האירופי על תקנות הסחר של אירופה וצפון אירלנד, והחלה לנקוט גישה מתונה יותר. השינוי בגישה הפתיע רבים בבריטניה, לנוכח התדמית הנוקשה של השר פרוסט.
אלה ימים לא פשוטים לג'ונסון, שסובל מירידה באמון הציבור - ומפגר בסקרים אחרי מפלגת הלייבור מהאופוזיציה. סקר שנערך בשבוע שעבר הראה שרוב הבריטים חושבים שג'ונסון צריך להתפטר.
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ירידה באמון הציבור ונזק תדמיתי קשה. ג'ונסון
(צילום: gettyimages)
ביום חמישי, באירוע שמסמל את חוסר שביעות הרצון מהמפלגה השמרנית, הובסה המפלגה בבחירות על המושב שמעניק מחוז הבחירה צפון שרופשייר בפרלמנט – מחוז שנחשב שנים ארוכות לאחד ממעוזי השמרנים. הבחירות נערכו אחרי שהמחוקק השמרן שייצג את מחוז הבחירה התפטר, אחרי שנחשף שהוא הפר את התקנות על פעילות לוביסטים בפרלמנט.
עוד לפני התבוסה בצפון שרופשייר החליטו 99 מחוקקים שמרנים למרוד בג'ונסון, והצביעו בפרלמנט נגד "תעודות הקורונה" שהציגה הממשלה. המורדים הם עדיין בגדר מיעוט במפלגה, אך התנגדותם לג'ונסון הייתה המכה הקשה ביותר לראש הממשלה בבית הנבחרים בשנתיים וחצי שבהן הוא מכהן בתפקיד.
5 צפייה בגלריה
עמוד ראשי סאן מירור שערורייה מסיבת חג מולד אנשי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
עמוד ראשי סאן מירור שערורייה מסיבת חג מולד אנשי ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
הכותרות בצהובונים בבריטניה סביב פרשת Partygate
אנג'לה ריינר, סגנית יו"ר מפלגת הלייבור מהאופוזיציה, אמרה שג'ונסון לא ראוי להמשיך בתפקידו – בשעה שהאומיקרון מתפשט בבריטניה רגע לפני חג המולד. "הממשלה בכאוס מוחלט בדיוק כשהמדינה מתמודדת עם שבועות של חוסר ודאות. מגיע לנו משהו טוב יותר מהליצנות הזאת".
גם במפלגתו של ג'ונסון התבטאו נגדו. "לראש הממשלה נגמר הזמן ונגמרים החברים לקיים את ההבטחות ואת המדיניות של ממשלה שמרנית אמיתית", צייץ המחוקק השמרן אנדרו ברידג'ן. "לורד פרוסט הבהיר את זה, 100 מחוקקים שמרנים הבהירו את זה, וגם תושבי צפון שרופשייר".
5 צפייה בגלריה
מתחסנים ברמסגייט, בריטניה
מתחסנים ברמסגייט, בריטניה
ג'ונסון מבקר במרכז חיסונים. "נגמר לו הזמן, ונגמרים לו החברים"
(צילום: AFP)
ג'ונסון וממשלתו ספגו לאחרונה ביקורת ציבורית קשה, בעקבות הדיווחים שעובדים בלשכתו של ג'ונסון השתתפו במסיבות חג המולד בשנה שעברה - בניגוד להנחיות ולהגבלות הקורונה חלו באותם ימים. במהלך הדיווחים על הפרשה, שמכונה בבריטניה Partygate, נחשף שג'ונסון הנחה חידון לרגל המולד שנערך לעובדי דאונינג 10. הפרשה גרמה לג'ונסון נזק תדמיתי קשה.
בשבוע שעבר פורסם בגרדיאן שג'ונסון אף השתתף במסיבה במעונו במאי 2020 – בזמן שבריטניה הייתה בסגר. לפי הדיווח ג'ונסון היה נוכח במשך 15 דקות במסיבה של עובדי הלשכה שלו, אחרי שקיים מסיבת עיתונאים על מגפת הקורונה. כ-20 עובדים השתתפו במסיבה בדאונינג 10, שתו אלכוהול ואכלו פיצה - ביום שבו שר הבריאות דאז, מאט הנקוק, ביקש מהאזרחים להישמע להנחיות.