3 צפייה בגלריה
יצחק ומיכל הרצוג, יאיר וליהיא לפיד והסגל הדיפלומטי והקונסולרי בישראל
יצחק ומיכל הרצוג, יאיר וליהיא לפיד והסגל הדיפלומטי והקונסולרי בישראל
הנשיא יצחק הרצוג: "חזון זה של מזרח תיכון חדש מתממש מול עינינו"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
כמדי שנה, ביום העצמאות, נשיא המדינה מארח את קבלת הפנים המסורתית לנציגי הסגל הדיפלומטי והקונסולרי המוצבים בארץ. "אני נרגש שאחרי 74 שנים, חזון זה של מזרח תיכון חדש מתממש מול עינינו. ספרו נא לאזרחים שלכם על הפוטנציאל של ישראל ועל אוצרותיה", כך אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג בקבלת הפנים. בהשתתפות שר החוץ יאיר לפיד ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. כמו כן, באירוע נכחו כמעט כל השגרירים הזרים המוצבים בישראל והנספחים הצבאיים.
בין הנוכחים בקבלת הפנים גם שגרירי רוסיה ואוקראינה, שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס, שגריר איחוד האמירויות, סגן שגריר מצרים, הממונה על שגרירות טורקיה בישראל, שגריר מרוקו בישראל, סגן שגריר ירדן ועוד. השגרירים הזרים נהנו מיין וגבינות ישראליות משובחות.
3 צפייה בגלריה
יצחק ומיכל הרצוג, יאיר וליהיא לפיד
יצחק ומיכל הרצוג, יאיר וליהיא לפיד
"דמוקרטיה בה כל האמונות זוכות לכבוד". בני הזוג לפיד והרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הרצוג אמר באירוע: "היום אנו חוגגים 74 שנים לדמוקרטיה תוססת ורב-תרבותית, דמוקרטיה בה כל האמונות זוכות לכבוד, ובני כל דת זוכים לחופש פולחן. 74 שנים של אומץ ויצירתיות, בהן אתגרים שנראו על פניהם כמעט בלתי אפשריים הפכו להזדמנויות, לחדשנות פורצת-דרך. 74 שנים בהם ידינו הייתה מושטת לשלום, ובהם עמדנו איתנים אל מול כל מי שהתנגדו לנו. וכאן, במעמד חגיגי זה, מיכל ואני שמחים לפתוח את דלתות ביתנו גם לאלו שסייעו בביצור עצמאותנו, וגם לאלו שלפני 74 שנים, יכולנו רק לחלום לשבת עמם בצוותא".
הנשיא התייחס גם לגל הטרור שפקד את המדינה בתקופה האחרונה. "רק השבוע, ישראל התמודדה עם עוד פיגוע רצחני אחרי שבועות של טרור. אך אל מול האיומים, המתקפות, והשנאה, המסר שלנו נותר ברור: כאשר תוקפים אותנו, אנו מתעצמים. וכאשר מנסים לשסע בינינו, אנו מתאחדים אף יותר. ישראל תעשה כל מה שצריך על מנת להגן על עירינו ואזרחינו", הוסיף.
עוד ציין, כי מאז כניסתו לתפקיד ביקר במספר מדינות, כולל במדינות השכנות במזרח התיכון. "לאורכו ולרוחבו של אזורנו, התקבלתי ברוח כנות וחום, של הכנסת אורחים וסקרנות, ושל פתיחות-דעות ודיאלוג. פגשתי נכונות למצוא מכנה משותף, ומאמצים אדירים לעבוד ביחד למרות ההבדלים בינינו. בקיצור: הייתי עד לתמורה היסטורית".
בנוגע לחשיבותם של הסכמי אברהם הדגיש, כי "צעד אחר צעד, אנו כולנו לומדים לנווט את המזרח תיכון המתחדש, לבנות שיתופי פעולה בהם כל הצדדים מרוויחים, ולממש בהדרגה את הפוטנציאל יוצא הדופן של אזורנו. אם נצליח, ההשפעות עוד תורגשנה הרחק מקהילתנו המזרח-תיכונית. העולם כולו ירוויח מהפיכת המזרח התיכון למוקד עולמי של פתרונות ברי-קיימא של אנרגיה מתחדשת, טכנולוגיות אקלימיות, חדשנות חדשנית, ושמירה על איכות הסביבה. העולם כולו עומד להרוויח מברית אסטרטגית במזרח התיכון בין הכוחות המתונים, אשר ביכולתה להתריע בפני גורמים קיצוניים ולהכריעם, וכן להעצים את הביטחון האזורי הקריטי שלנו כאן".
הנשיא סיים את דבריו כשקרא לכל אחת מהמדינות המיוצגות באירוע: "ספרו נא לאזרחים שלכם על הפוטנציאל של ישראל ועל אוצרותיה". והוסיף "עודדו אותם לגלות את מוסדות הרפואה של ישראל ואת תעשייתה המדעית המתקדמת. דרבנו חברות ותאגידים לגלות הזדמנויות ולנצל את החדשנות, את המשאבים, ואת הרוח היזמית, המתהדהדות במזרח התיכון כולו. הצטרפו אלינו ביצירת יוזמות והשקעות משותפות, ובמאמץ לגלות ולעצב מחדש את אזורנו". עוד אמר הרצוג כי הוא נרגש שלאחר 74 שנים, חזון של מזרח תיכון חדש מתממש מול עינינו.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"העולם לא יכול להרשות לעצמו איראן גרעינית, זה יביא למרוץ חימוש שיסכן את כולנו"
(צילום: שאול גולן)
שר החוץ יאיר לפיד שגם הוא נכח בקבלת הפנים אמר: "מדינת ישראל היא נס, אבל ניסים לא קורים מעצמם. צריך לסייע להם. צריך צבא שיגן עליהם, צריך כלכלה שתתמוך בהם, וצריך חברים טובים שהולכים אתך דרך ארוכה". לפיד שוחח עם מקבילו האוקראיני ואמר כי ישראל היא "חברת אמת" של אוקראינה. השגריר האוקראיני לא היה באירוע בבית הנשיא, אך הנציג הרוסי דווקא כן.
שר החוץ דיבר גם על הקמתה של הממשלה בראשות נפתלי בנט ובראשותו, שלטענתו יצאה גם לדרך מדינית חדשה. "יצרנו שותפויות חדשות ומסעירות. כמו פסגת הנגב, שבו יצרו שישה שרי חוץ, באווירה אינטימית ויוצאת דופן, שיתופי פעולה שמשנים את המזרח התיכון. כמו השולחן הכלכלי המרובע שיש לנו עם ארה"ב, הודו והאמירויות".
הוא סיים את דבריו בהתייחסות לאיום האיראני אמר: "אנו צריכים לשתף פעולה כדי להפוך את העולם למקום בטוח יותר. מעל הכל קיים האיום האיראני, מדינת טרור פונדמנטליסטית שמנסה להשיג יכולות גרעיניות. העולם לא יכול להרשות לעצמו איראן גרעינית, זה יביא למרוץ חימוש שיסכן את כולנו". והוסיף כי חברים הם כאלה שלא רק תומכים בך בזמנים קשים, אלא גם שותפים איתך ברגעי השמחה שלך.